Uit elkaar gaan na wettelijk samenwonend. Huur opzeggen 1 pa

Desbol
Topic Starter

Uit elkaar gaan na wettelijk samenwonend. Huur opzeggen 1 pa

#1 , 25 mei 2015 13:49

Hallo,

Ik zit in volgende situatie. Een 4 tal maanden geleden heb ik mijn relatie stopgezet met mijn vriend. We huurden samen een appartement waar we overeengekomen waren dat ik € 500/ maand bijlegde voor huur en kosten.
Bij de breuk hebben we afgesproken om samen te blijven wonen (elk een ander kamer) totdat 1 van beide partijen een alternatief had. Ik was vooral op zoek naar iets anders mijn ex vriend heeft de intentie er te blijven wonen.
Dit ging de afgelopen maande goed. Ondertussen ben ik iemand anders tegengekomen en heb ik hier regelmatig contact mee. Mijn ex vriend weet dit inmiddels en is meteen zich ander beginnen gedragen.

Ondertussen heeft hij volgende dingen gedaan:
- al mijn spullen samen gegooid in de garage. (sommige spullen zoals zetel, bed en tafel hiermee beschadigd) al mijn gewassen kleding op een hoop gegooid enz..
- gedreigd mijn spullen op straat te gooien als ik ze niet meteen kom halen.
- sloten veranderd op de deuren. (ik slaap de laatste maand nu reeds ergens anders)

Ik heb nu ook een bericht van hem ontvangen waarop hij mijn bijdrage vraagt van de afgelopen maand en dreigt ermee naar de vrederechter te gaan om mij uit het appartement te verwijderen.

Mijn vraag is nu, hoe ga ik hier het beste mee om ? Wat zijn mijn rechten/plichten. Ik wil graag de tijd hebben om mijn spullen op te ruimen en op een deftige manier te verhuizen. Ik wil mijn domicilie nu zelf snel verplaatsen ma durf niet goed voor dat mijn spullen verhuisd zijn. De maandbijdrage van vorige maand wil ik betalen maar wil dan zeker zijn dat alles correct (juridisch) geregeld is. Dus mijn naam geschrapt uit het huurcontract. Alle gezamenlijke facturen (water en elektriciteit enz.. ) op een correcte manier afgehandeld. En dat mijn spullen zijn verhuisd.

Communicatie met mijn ex op een fatsonelijke manier is momenteel niet meer mogelijk. Het eindigt altijd in een schreeuwpartij van hem zonder enige wil een oplossing te zoeken.

Bedankt alvast voor de feedback

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Turaki

#2 , 25 mei 2015 14:07

Normaal kan je enkel met akkoord van zowel verhuurder als andere huurder je naam laten schrappen uit het contract. Indien 1 van hen hier niet mee akkoord gaat, zal je het contract moeten opzeggen. Ook hier is het probleem dat opzeg met 2 moet, en daar uw ex er wil blijven wonen zal hij dit ook niet willen. Dan rest u geen andere mogelijkheid om het contract door de vrederechter te laten verbreken. De meeste doen dit, daar zij een relatiebreuk (meestal) zien als overmacht.

Xenophon

#3 , 25 mei 2015 17:12

Eenvoudigste manier is met de ex en de verhuurder het contract laten aanpassen. De verhuurder moet daar inderdaad wel akkoord mee gaan, aangezien 1 van de huurders die wegvalt zijn zekerheid kan aantasten. Anders inderdaad naar de vrederechter trekken en de verbreking van de overeenkomst vorderen. Ik weet niet of de vrederechters die verbreking toestaan vanuit de redenering dat dergelijke breuk overmacht is (m.i. is het dat niet) of omwille van een andere reden zoals het feit dat men niet kan gedwongen worden in onverdeeldheid te blijven (bij de huur beschikken de huurders beiden over hetzelfde zakelijke recht op het onroerend goed).
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

Reclame

Turaki

#4 , 25 mei 2015 21:09

Ik weet niet of de vrederechters die verbreking toestaan vanuit de redenering dat dergelijke breuk overmacht is (m.i. is het dat niet)
Ondertussen is er reeds voldoende rechtsspraak die dit aantoont.

Xenophon

#5 , 26 mei 2015 07:39

Het is mij een raadsel hoe het concept 'overmacht' zoals ingevuld in het Burgerlijk recht in België zou kunnen toegepast worden op het spaak lopen van een relatie, gelet op de frequentie waarmee dat laatste gebeurt en het weliswaar onzekere, maar m.i. bijlange niet onvoorzienbare karakter ervan.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

JPV

#6 , 26 mei 2015 08:07

Het is mij een raadsel hoe het concept 'overmacht' zoals ingevuld in het Burgerlijk recht in België zou kunnen toegepast worden op het spaak lopen van een relatie, gelet op de frequentie waarmee dat laatste gebeurt en het weliswaar onzekere, maar m.i. bijlange niet onvoorzienbare karakter ervan.
omdat je in een relatie met 2 partijen bent en dus niet alleen kan beslissen om een relatie in gang te houden? Per definitie is een relatie die uit elkaar gaat de splitsing van één gezin in 2 gezinnen en daardoor wordt de huurovereenkomst eentje voor een meergezinswoning, wat niet zomaar mag... imho genoeg om van overmacht te spreken om iemand te bevrijden van de huurovereenkomst (weliswaar met de eventuele schadevergoeding voor de verhuurder).

Je kan van een nieuwbakkenkoppel ook niet verwachten dat ze enkel op zoek gaan naar meergezinswoningen om een gezin te stichten ;)

duma

#7 , 26 mei 2015 09:09

Zolang je domicilie er nog staat, mag je nog steeds de huurwoning betreden, desnoods met een slotenmaker.
Ik zou dus zo snel mogelijk je spullen gaan halen, zeker indien je vreest dat er anders dingen gaan verdwijnen/stuk gaan.
Let wel: enkel jouw spullen.

Ivm het huurcontract: zie hierboven al. Als de verhuurder niet akkoord gaat om het onderling te regelen jouw naam te schrappen (indien wel: zie dat je hier een exemplaar van hebt!), zal je het contract moeten laten verbreken via de vrederechter. Eventuele schadevergoeding voor de verhuurder zal voor jullie beiden zijn.

Ivm water/electriciteit enzo: al de dingen die op jouw naam staan, zeg je op of daar geef je je verhuis aan door. De dingen die op zijn naam staan, laat je zo.
Je kan hem altijd een AS sturen met daarin de duidelijke melding dat gezien jullie breuk en jouw nakende verhuis, je de nutsvoorzieningen (zijnde: x, x en x) die op jouw naam staan, gaat overzetten en hij deze dus zal moeten overnemen.

Desbol
Topic Starter

#8 , 26 mei 2015 13:05

Dit zijn de acties die vandaag gaan gebeuren:
- Mijn spullen worden vandaag verhuisd. Hij zal hier bij aanwezig zijn om latere discussies te vermijden.
- Ik betaal het afgesproken bedrag van deze maand (huur+kosten)
- Ik heb een document opgemaakt waar ik onze afspraken in heb opgesomd. (Dat ik mijn spullen verhuis, mijn domicilie ga veranderen, dat het betaalde bedrag me kwijtscheld van alle vaste kosten)
- Vrijdag moet ik de naar het verhuurkantoor om me te laten schrappen (hij heeft contact erover gehad en dit laten ze blijkbaar toe) dus hoop geen extra gedoe hierover
- Ik neem een kopie mee van de laatste facturen zodat ik mijn verhuis kan doorgeven aan de nutsbedrijven.

Hopelijk behoed ik me op deze manier van verrassingen achteraf.
Bedankt alvast voor de reacties !

duma

#9 , 26 mei 2015 13:30

Zorg dat als je vrijdag geschrapt wordt, dit document minstens in tweevoud, maar best in drievoud wordt opgemaakt: een voor verhuurder, een voor jou en een voor ex. En dat het gehandtekend is door de verhuurder.

Heb je mee een deel van de waarborg betaald? Zorg dat dit dan ook geregeld wordt!

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”