Opzeggen energieleverancierscontract dmv overnamedocument

Aaenes
Topic Starter
Berichten: 15

Opzeggen energieleverancierscontract dmv overnamedocument

#1 , 25 mei 2015 14:13

Beste lezer,


Wij zijn onlangs verhuisd en we hebben bij de verhuis een overnamedocument ingevuld zoals het hoort. Omdat de huisbazen flink lastige mensen waren, hebben we dit laten uitvoeren door een advocaat.

Ik laat het in het midden of de advocaat het overnamedocument veel te laat naar ons heeft doorgestuurd zodat wij het bij de energieleverancier konden binnenbrengen of dat mijn vriend de mail veel te laat gezien heeft. Ik vroeg er geregeld naar en alles zou in orde komen.

Nu zitten we wel met het probleem dat we drie maanden elektriciteit betaald hebben terwijl we er niet eens meer woonden. De facturen werden nog steeds naar het oude adres opgestuurd en omdat de eigenaar zo vriendelijk was om ons niets te laten weten hebben we dus nu een toren van een rekening (facturen + herinneringen). Ik dacht we zijn uit het huis, de documenten zijn in orde dus ze weten dat we een ander adres hebben?
Eind april kregen we eindelijk een afrekening met de meterstanden maar zij beweren dat ze van ons nooit een overnamedocument gekregen hebben maar dat ze alles vernomen hebben van de eigenaar. Die rekening bedroeg toen 850 euro.

We hebben direct gebeld en alles uitgelegd dat we er al langer weg zijn en dus niet moeten betalen voor die andere maanden.
Ze gingen alles bekijken en ons terug opbellen. 3 weken geen antwoord.

Dus ik heb na 3 weken terug gebeld om te vragen of ze al meer wisten. Blijkt het al bij een deurwaarder te liggen.

Maw, nu een rekening van 1250 euro.

Na mijn opmerkingen doorgestuurd te hebben naar de deurwaarder krijgen we nu te horen dat ze nooit een overnamedocument gezien hebben.

Dus mijn vraag is nu,
- kunnen we nog op één of andere manier deze maanden terugvorderen
- Kan er na die 7 dagen dat het moet binnen zijn na verhuis niets meer geregeld worden?
- Kunnen we gewoonweg nog iets doen of moeten we nederig gaan betalen?


Alvast bedankt voor jullie tijd en antwoorden!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW

#2 , 25 mei 2015 14:19

Wanneer is het contract opgestuurd en was dit aangetekend?

U moet nu in elk geval betalen om verdere deurwaarderskosten te vermijden. Dan kunt u het gaan regelen met de werkelijk verbruikers, maar enkel voor de energiekosten, alles wat daar bovenop kwam is niet voor hen. Liefst in onderling overleg, maar als ze niet willen betalen gaat het via de rechtbank moeten gaan.

roharro
Berichten: 13438
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#3 , 25 mei 2015 14:21

Les nummer 1: vertrouw vriend noch advocaat maar handel dergelijke eenvoudige zaken gewoon zelf af.

Tenzij u kunt bewijzen dat er tijdig een overnamedocument werd ondertekend en bezorgd staat u nergens.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Reclame

mava105
Berichten: 22869
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 25 mei 2015 15:04

Les nummer 1: handel dergelijke eenvoudige zaken gewoon zelf af.

.
Gewoon een adres, paar namen, data en de cijfers van de meter invullen. Kan toch niet zo moeilijk zijn?

Xenophon
Berichten: 2641
Juridisch actief: Ja
Locatie: Brussel

#5 , 25 mei 2015 15:29

Altijd document zelf opzenden, aangetekend met ontvangstbewijs, kopie bijhouden en om zeker te zijn bij vertrek net voor de overhandiging van de sleutels nog een foto nemen van de meters met de voorpagina van de dagkrant erbij zodat niemand kan beweren dat de foto 3 maand tevoren gemaakt werd.

De enige optie die u nu heeft is ten eerste snel betalen aan de deurwaarder om een verdere explosie van kosten te vermijden en daarna de huidige bewoners contacteren en hen vragen de verbruikte energie aan u te betalen (zonder enige kosten uiteraard, dat is niet hun probleem). Maar indien ze niet willen zal u inderdaad naar de rechter moeten trekken.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#6 , 25 mei 2015 15:34

Wij zijn onlangs verhuisd en toch is het al bij de deurwaarder met 400 euro kosten ! en allemaal zonder u het wist.
Waar is dat overnamedocument, is dat door beide partijen ondertekend. Bijna iedereen krijgt zijn facturen digitaal.
Indien je denkt dat er echt iets verkeerd gebeurd is klacht indienen, eerst bij u leverancier dan bij de ombudsdienst.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Lanox
Berichten: 3827
Juridisch actief: Nee

#7 , 26 mei 2015 10:35

De facturen werden nog steeds naar het oude adres opgestuurd en omdat de eigenaar zo vriendelijk was om ons niets te laten weten hebben we dus nu een toren van een rekening (facturen + herinneringen).
Dat is dan ook niet de eigenaar zijn probleem. Als u verhuist dient u uw respondenten op de hoogte te brengen, en dan nog biedt BPost u de optie aan om uw post een tijd te laten doorsturen naar uw nieuw adres.
zij beweren dat ze van ons nooit een overnamedocument gekregen hebben maar dat ze alles vernomen hebben van de eigenaar.
Na mijn opmerkingen doorgestuurd te hebben naar de deurwaarder krijgen we nu te horen dat ze nooit een overnamedocument gezien hebben.
Overname documenten dienen ondertekend te worden door oude en nieuwe bewoner. Indien geen nieuwe bewoner wordt dat de eigenaar. Wie heeft die documenten ondertekend? Hoe hebben "ze" alles vernomen van de eigenaar?

Franciscus
Berichten: 39724
Juridisch actief: Nee

#8 , 26 mei 2015 10:47

Wij hebben ook energiecontracten opgezegd zonder dat er een nieuwe overnemer was noch getekend door eigenaar was niet bereikbaar.
Opzeg gedaan via site leverancier en extra mail gestuurd ..
Voor de rest zie boven.

Terug naar “Consumenten Koop”