De situatie is als volgt: moeder en vader hebben drie kinderen: A, B en C; moeder is overleden; vader woont in de woning samen met kind A; vader heeft het vruchtgebruik op de woning; de drie kinderen zijn elk voor 1/3e naakte eigenaar.
Kind A is gedomicilieerd in die woning. Hij woont hier reeds een aantal jaren en zal dat wellicht ook nog enige tijd blijven doen. Hij mag hier bij wijze van gunst verblijven van vader, er is bv. geen huurcontract.
Ik vraag me af wat er zal gebeuren als vader zal overlijden. De overige kinderen zouden in dat geval liefst de woning verkopen maar vrezen dat kind A liever in de woning zal blijven zitten en niet geneigd zal zijn om tot een verkoop over te gaan.
Ik heb reeds wat informatie gevonden over “bezetting zonder recht noch titel”, “bezetting ter bede” en “precair gedogen”, maar ik twijfel of dit van toepassing is op deze situatie, aangezien kind A op het moment van overlijden voor 1/3e volle eigenaar van de woning zal zijn.
Mijn vragen:
1) Hoe kan tot een verkoop van de woning worden overgegaan, tegen de zin van mede-eigenaar A?
2) Hoe kan kind A uit het huis worden gezet indien hij hier niet wil vertrekken of niet aan een verkoop wil meewerken?
3) Is kind A een vergoeding verschuldigd aan de andere kinderen indien hij na het overlijden in de woning blijft?
4) Kan een mogelijk conflict preventief worden opgelost, door bv. al voor het overlijden van de vader te laten vastleggen of overeen te komen dat kind A nog gedurende een aantal maanden in de woning mag blijven waarna deze verkocht zal worden?
Bedankt.