De wet legt geen verplicht co-ouderschap op: eerst moeten de ouders onderling een oplossing zoeken, en als dat niet lukt moet de rechter bij voorrang onderzoeken of beurtelingse huisvesting kan. Als de rechter vindt dat verblijfs-co-ouderschap niet in het belang van het kind is mag de rechter het weigeren. Maar hij moet zijn weigering dan uitvoerig motiveren, en ruzi?nde ouders is daar niet bij als contra-argument.
Nieuwe wet of geen nieuwe wet...
Als mama van een 7-jarige dochter heb ik met mijn ex de klassieke regeling: 1 weekend om de 14 dagen en de helft van alle vakanties. Ex wou geen bi-locatie (ik spreek van bi-locatie omdat ik vind dat co-ouderschap toch nog iets anders wilt zeggen) en ik stemde toe. Mijn ex woonde amper 5 km van onze deur en dus in dezelfde gemeente.
Nu is ex verhuisd en een heel stuk verder gaan wonen. Al meer dan een 1,5 jaar komt hij niet om onze dochter. Alimentatie blijft hij braaf betalen (het is tenslotte enkel 100 euro) en verder gebeurd er niets. Ik moet hem niet vragen om tussen te komen in iets want dat hoeft hij niet te doen (vergissing op de rechtbank bij opstellen van het vonnis dringende en voorlopige maatregelen).
Ex verdient een heel pak meer dan ik (het dubbel) maar ik heb onze dochter wel 100% bij mij. Daar ex al zo lang niet meer om de dochter komt en ik dus steeds melding moet maken daarvan, heb ik een procedure gestart voor de jeugdrechtbank. Ex dient steeds klacht in dat ik de dochter niet afgeef maar hij komt gewoon niet en staat dus te liegen. Ik ben het ontzettend moe van steeds naar de politie te moeten gaan (die trouwens kunnen bevestigen dat de dochter steeds bij mij is en ex niet komt) en dat is ??n van de belangrijkste redenen om een ander vonnis te bekomen.
Als mama blijf ik ervan overtuigd dat je als kind twee ouders hebt: een mama en een papa. Ik ga dus via deze procedure een voorstel doen naar mijn ex om toch onze dochter te komen halen. Weliswaar wat minder dan daarvoor daar hij dat niet echt aankan (wat blijkt uit zijn niet meer komen opdagen).
Ben is benieuwd of de rechter dan ook gaat zeggen: ha mevrouw uw voorstel wordt van de kaart geveegd want co-ouderschap is nu de wet.
Want de papa van onze dochter is niet voor de eerste keer gescheiden. Ik ben zijn tweede ex-vrouw. En het ergste van alles is misschien wel dat hij met zijn eerste ex ook twee kindjes had... Waar hij nu al meer dan 3 jaren niet meer naar omziet.
Zulke vaders veranderen niet....
De rechter die zulke vaders toch co-ouderschap gunnen, verdienen volgens mij ne tik tegen hun oren.