Aanmaning betalen factuur

janneke7
Topic Starter

Aanmaning betalen factuur

#1 , 15 mei 2015 23:25

Vandaag een brief ontvangen van incassobureau, binnen 2 werkdagen moet de vordering betaald zijn. (overigens niet aangetekend)
Het gaat om t volgende: een jaar geleden heeft een groenvoorzieningsbedrijf (bestaande uit 1 persoon) bij ons een aantal hoge bomen weggezaagd. Afspraak was mondeling: binnen 3 weken alle bomen omzagen, 0 euro kosten, en kleine takjes zouden blijven liggen op een hoop. Praktijk verliep anders: kerel is zeker 8 weken bezig geweest, had zijn materiaal regelmatig kapot, en is in de tussentijd regelmatig weggeweest (hij was toen ook al met andere klanten van hem aan het rechten heb ik begrepen) zodat het flink langer duurde (hier heb ik nog wat smsjes van op mn tel staan, en de boer die het land huurde waar de bomen op stonden, kan eventueel getuige zijn om aan te geven dat het toen veel langer duurde dan gepland, bovendien eind vh liedje stuurt hij een factuur van 1400 euro (in herfst). Hierop hebben wij snel een aangetekende brief verzonden met daarin de redenen waarom wij het er niet mee eens waren en daarom het bedrag niet zouden betalen, en als hij het daar niet mee eens zou zijn, hij binnen 30 dagen moest reageren. Niets gehoord. Met kerst heeft hij eens gebeld maar mn moeder heeft hem afgewimpeld. Nu krijgen we een brief van/via Straetus Incasso dat we het inmiddels opgelopen bedrag (extra rente plus kosten) van 1700 euro binnen 2 werkdagen moeten betalen.

Ik ben persoonlijk wat bang dat we zelf te weinig kunnen bewijzen qua vooraf gemaakte afspraken, het is zijn woord tegen ons woord. Ook is er tussentijds nooit over oplopende kosten gepraat, dus die hoge factuur kwam voor ons totaal onverwachtst.
Aan de andere kant, is dit niet een bang makerijtje en zou hij werkelijk gaan rechten als we dit nu niet betalen?

Alle meningen, andere soortgelijke ervaringen en adviezen zijn welkom!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW

#2 , 16 mei 2015 00:23

Is er ooit iets van werkbon/offerte opgemaakt? Hoe ga je anders een prijs afspreken?

janneke7
Topic Starter

#3 , 16 mei 2015 10:16

nee, enkel van te voren besproken dat wij eigenlijk €300 toe zouden krijgen. Maar zoals gezegd, alles mondeling (beetje te goed van vertrouwen blijkt achteraf)

Reclame

Xenophon

#4 , 16 mei 2015 10:45

Indien u niet spontaan betaalt moet hij bewijzen dat er een schuld bestaat en hoe groot die is om via de rechter aan zijn geld te komen. Dat zal lastig worden wanneer geen door u getekende bestelbon kan voorgelegd worden waarop het bedrag vermeld staat en indien u bereid bent om onder ede te verklaren hoe de vork aan de steel zit. Het incassobedrijf kan niet veel uitrichten; zend hen een AS met de mededeling dat u geen overeenkomst hebt met hen en ze u met rust dienen te laten, dat de factuur werd geprotesteerd en de handelaar in kwestie u maar moet dagvaarden indien hij meent gelijk te hebben.

Wat u dan riskeert is dat deze dat dan ook zal doen uiteraard. Maar ik acht hun kansen niet bijzonder groot, zal inderdaad woord tegen woord zijn en u kan er terecht op wijzen dat een professional geacht wordt een offerte voor akkoord te laten tekenen of een bestelbon op te maken. Ik hoop wel voor u dat alles in orde was qua formaliteiten (kapvergunning indien nodig etc).

Heeft hij het hout ook meegenomen? Vanuit uw kant bekeken hebt u bomen verkocht aan hem onder de voorwaarde dat hij ze zelf moest komen rooien. Het hout was dan de betaling. Maar zoals u ook weet nu: het is nooit verstandig om zulke zaken niet op papier te zetten vooraf.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

mava105
Juridisch actief: Nee

#5 , 16 mei 2015 11:07

Maar zoals u ook weet nu: het is nooit verstandig om zulke zaken niet op papier te zetten vooraf.
Maar dat telt dan wel voor beide partijen. Hoe kan hij bewijzen dat hij wel degelijk die bomen heeft omgehakt?
Iedereen kan immers een factuur opmaken en zeggen dat bij bepaalde werken heeft uitgevoerd en u die toezenden.
Is dat bedrijf wel degelijk erkend voor het werk dat het heeft uitgevoerd?

Xenophon

#6 , 16 mei 2015 11:14

TS heeft naar ik veronderstel in zijn eerder schrijven naar onze houthakker weliswaar de factuur betwist, maar het bestaan van de achterliggende prestatie en de overeenkomst (expliciet) erkend. Er is enkel discussie over de modaliteiten. Maar de verantwoordelijkheid ligt meer bij het bedrijf dat geacht wordt te weten wat men doet en hoe men het dient te doen dan bij TS die naar ik veronderstel particulier is.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.

mava105
Juridisch actief: Nee

#7 , 16 mei 2015 12:30

Mogelijks was boomkapper van plan dit werk in het zwart uit te voeren. Toen hij geen centen zag, heeft hij na 1 (één) jaar een factuur opgemaakt om dat hiermee verder te kunnen gaan. Met een zwarte factuur zou hem dat niet gelukt zijn immers. Het lijkt me ook zeer eigenaardig dat hij zelfs eerst geld beloofde (300 €) te betalen om de bomen te mogen omklappen in ruil voor het hout, het nadien gratis deed, om dan uiteindelijk toch geld te vragen.

bartvdv

#8 , 16 mei 2015 12:46

Dan weet ik nu toch al wie aan het kortste eind zal trekken, mocht het voorkomen bij de rechtbank. Bestelbon of niet.
1400 euro voor het omhakken van een aantal hoge bomen is geen overdreven bedrag.

Xenophon

#9 , 16 mei 2015 12:50

Tja, we hebben er het raden naar uiteraard, vind het allemaal ook een beetje vreemd maar baseer me op wat TS vermeldt. Een deal waarbij een bedrijf bomen aankoopt en ze dan zelf laat omleggen en verzagen + betaalt aan de verkoper is in se niet vreemd, in mijn familie doet men dit geregeld (aantal terreinen met populieren). Maar dan wel met een voorafgaandelijk geschreven akkoord uiteraard en de kappers planten ook meteen nieuwe bomen aan ter vervanging.

In het geval hier was de houthakker op zijn minst nalatig om eea zonder stuk te doen: beeld u in dat TS hem kalmpjes had laten doen, om daarna koudweg naar de politie te stappen en hem te betichten van diefstal. Bomen gratis weg en nog een fikse schadevergoeding erbovenop (hout is niet goedkoop).

bartvdv

#10 , 16 mei 2015 12:58

In het geval hier was de houthakker op zijn minst nalatig om eea zonder stuk te doen: beeld u in dat TS hem kalmpjes had laten doen, om daarna koudweg naar de politie te stappen en hem te betichten van diefstal. Bomen gratis weg en nog een fikse schadevergoeding erbovenop (hout is niet goedkoop).
Ook hier zal het op een sisser aflopen. Een boom omhakken kan vrij snel, maar de stammen verzagen tot handelbare stammetjes van 30 cm lang, op een aanhangwagen laden - dat zullen er wel een paar zijn - en dat alles zonder dat de TS een vin verroert... enz. Het maakt het allemaal ongeloofwaardig. Laat TS dan maar een keer bewijzen dat hij van niks wist. Dat tuinhout afvoeren of ter plaatse verhakselen is voor een tuinman veelal een extra last en dure kost. Veel hout is niet eens bruikbaar als al brandstof.

TS is nalatig geweest door niks op papier te zetten, zelfs geen e-mail met afspraken... Tja.

Patrick M.

#11 , 16 mei 2015 13:44

Dat de boomkapper maar naar de rechtbank stapt, hij heeft geen poot om op te staan.Er staat niks op papier of bestelbon of iets dergelijks.

bartvdv

#12 , 16 mei 2015 16:00

Dat de boomkapper maar naar de rechtbank stapt, hij heeft geen poot om op te staan.Er staat niks op papier of bestelbon of iets dergelijks.
So ?

janneke7
Topic Starter

#13 , 16 mei 2015 22:32

dank allemaal voor jullie reacties!
kapvergunning was niet nodig omdat het niet in het broedseizoen plaats gevonden heeft, en vrijstaande populieren op agrarisch land betrof.

Er is een brief opgemaakt als reactie op de vordering met daarin idd ook de grote vraag naar bewijsmateriaal van de schuldeiser.
Jullie hebben groot gelijk wat betrefd het niets op papier zetten, hiermee hebben we geleerd.
Nu nog even afwachten wat de vervolgstappen vd tegenpartij zal zijn en dan hoop ik dat we dit hoofdstuk ook weer afgesloten hebben.

Xenophon

#14 , 17 mei 2015 07:56

Heeft de houthakker de populieren meegenomen of niet? Indien wel dan zal dat waarschijnlijk aanzien worden als betaling voor het rooien indien niets op papier stond. Indien ze daar uiteraard blijven liggen zijn dan verandert dat de zaak want de rechter zal niet zomaar aannemen dat iemand gratis en voor niets uw bomen komt omleggen.

@bartvdv: Het gaat niet om tuinhout maar om bomen van 15 à 20 meter hoog, die stammen worden typisch niet in handzame stukjes gezaagd, hoogstens in 2 en dan met een kraan de oplegger op.

Patrick M.

#15 , 17 mei 2015 11:08

Als er niks op papier staat werkt het niet en als er iets op papier staat en er scheelt iets dan is het ook niet goed. Wanneer is het dan goed? Maar iedere keer naar de rechtbank gaan en een procedure starten die begint voor een paar jaar?

Terug naar “Andere”