compensatie bij fouten/vertraging keukeninstallatie

LeenW

Re: compensatie bij fouten/vertraging keukeninstallatie

#31 , 03 apr 2015 12:58

Incasso bureau is 0% wettelijk.
Die uitspraak is 0% correct.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
jannegeelen
Topic Starter
Berichten: 19

#32 , 18 apr 2015 21:30

hallo,

omdat ik veel hulp heb gekregen in dit forum, wil ik graag het verdere verhaal en de afloop vertellen.

Bij de installatie van mijn keuken zat er dus een te groot gat in het werkblad voor een verkeerd besteld stopcontact. Ik had echter een clausule in mijn contract dat ik 1340 euro schadevergoeding kreeg bij fouten/laattijdige levering. Die som had ik dus ook nog niet betaald.

Ik heb na de berichten op dit forum ook echt juridisch advies ingewonnen. Die advocaat was van mening dat de clausule zonder enige twijfel in werking was getreden en ik dus die 1340 niet moest betalen. Hij zei ook dat de vrederechter mij gelijk zou geven en dat die schadevergoeding niet overdreven was. MAAR, hij zei wel dat als het tot een procedure zou komen waarin de keukenverkoper de volledige som zou eisen, ik veel geld kwijt zou zijn aan advocaatkosten (meer dan 1340 euro) die ik ook niet zou recupereren zelfs al kreeg ik gelijk...

Ondertussen, kreeg ik de keukenverkoper (en zaakvoerder) niet meer telefonisch te pakken. Hij wou niet aan de telefoon komen (te druk) en hij belde me ook niet terug. Hij reageerde wel telkens kort op emails. Voor ons dus erg stresserend en bang afwachten of en wanneer onze keuken af zou geraken volgens ons aankoopcontract...

Bon, uiteindelijk is de keuken 3 weken later met het correcte stopcontact en perfect werkblad opgeleverd. Al die tijd geen telefoontje laat staan excuses gehad van de zaakvoerder.

Ik heb daarna afgewacht en nog niet betaald.

Tweede week na de herstelling kreeg ik een mail van zaakvoerder om openstaand saldo te betalen. Ik heb gebeld om de zaak te bespreken, maar hij wou niet aan de telefoon komen en heeft me niet teruggebeld. De dag erna stuurde hij me een korte, zonder meer dreigende mail, om binnen de 7 dagen te betalen of hij zou meteen "stappen ondernemen".

Ik vond dat uiteraard beneden alle peil.

Ik heb 3 dagen niks gedaan, en dan een erg droge, feitelijke mail gedaan met verwijzing naar onze afspraak... Ik heb die mail hier onderaan toegevoegd; misschien kan ze iemand van hulp zijn in een gelijkaardige situatie.
Binnen de 5 minuten had ik een mail dat hij akkoord ging met de 1340 euro als schadevergoeding.


Kortom, ik kan iedereen aanraden om dergelijke clausule op te nemen in zijn contracten. Ik ga het zeker nog doen.
Ik zou de clausule wel nog anders formuleren dat ze meer waterdicht is...

Maar ik ben blij dat ik me niet heb laten afdreigen, ook al zou ik het nooit tot een procedure hebben laten komen.


grtjs!



---------------------------------------------------------------
mijn antwoord naar zaakvoerder na zijn dreigende mail:

dag xxxxxxxxx,

Wij verwijzen graag naar ons allereerste gesprek bij jou in de winkel. Wij hebben meteen duidelijk gemaakt dat wij niet de dupe wilden worden van fouten die gemaakt zouden worden. Ik heb toen zelfs letterlijk het voorbeeld gegeven van een verkeerd werkblad dat vervangen zou moeten worden, met alle toestanden die dat met zich meebrengt. Jij bent daar helemaal mee akkoord gegaan en we hebben in onderling overleg deze clausule opgenomen in ons contract:

"Indien niet tijdige levering betreffende afgesproken datum, foutieve levering. Schadevergoeding 1340 euro."

Er zijn uiteraard verschillende fouten geweest, waardoor ook de oorspronkelijke leveringsdatum van het werkblad niet gelukt is en wij hebben moeten wachten op een herstelling van die fout.

Dat het eerste werkblad verkeerd was, lag NIET aan de leverancier maar aan een beslissing van jou. Jij hebt, zonder ons te contacteren, een ander stopcontact besteld en dus daarmee ook het contract gebroken. Wij vinden vooral die beslissing van jou om dat te doen zonder ons te contacteren heel erg. Dat is ook geen "menselijke fout" (want die gebeuren en daar hebben wij alle begrip voor) maar een keuze die jij volledig bewust gemaakt hebt. Jij draagt daar dus de volledige verantwoordelijkheid voor en het is erg zwak om dat nu af te proberen schuiven op de leverancier.

Ook het feit dat jij je nog op geen enkel moment verontschuldigd hebt, vinden wij een zaakvoerder onwaardig. Je hebt zelfs ieder telefonisch contact geweigerd en dreigt ons nu meteen af met "verdere stappen".

Weet dat in het afgelopen jaar minstens 2 gezinnen op ons rechtstreekse aanraden een keuken hebben gekocht in jouw winkel. Door deze slechte ervaring met jou zullen wij dat niet meer doen. En wees maar gerust dat over het vakmanschap van jouw eerste werkblad en jouw klantvriendelijkheid veel gepraat zal worden op onze sociale media.

Wij hadden een duidelijke afspraak over een schadevergoeding in geval van fouten, en wij verwachten dan ook dat jij nu een voorstel doet ter compensatie om de plooien glad te strijken. Wij denken bijvoorbeeld aan een (bescheiden) nespressomachine, iets in die aard. We zijn steeds telefonisch bereikbaar op xxxxxxxx.

Met vriendelijke groeten,

xxxxx en xxxxxxx

ganapathi tantra
Berichten: 1340

#33 , 02 mei 2015 09:06

Laten we hopen dat we de volgende keer geen topic krijgen waar de situatie net omgekeerd is dan zal het ook wel wat zijn.
Ik zie hier een verhaal van vooral spijkers op laag water zoeken. keukenbouwer heeft denk ik toch op basis van het verhaal van
TS meer dan voldoende bereidheid getoond alles in orde te brengen. Ik denk hier eerder aan een soort van graai cultuur. Ook
nogal onheus dat ik toch het idee krijg wat voor een "oneerlijk" bedrijf TS wel mee te maken krijgt die geen enkel begript toont.
Maar voor een stopkontakt en zelfs die 2 ander klein prul acht ik de kans op sukses voor 1340 €uro zeer klein. Als er dan nog niet
eens sprake is van echt technische foute niet te herstellen situatie maar alleen sprake zou zijn van minder esthetische uitzicht
(bvb ander stopkontakt) maar alles funtioneert naar behoren dan acht ik de kans op sukses nog veel kleiner
Anderzijds denk ik wel dat de keukenbouwer zonder meer een gerechtdeurwaarder op u kan afsturen om
het geld op te eisen. Clausule of geen clausule. Het is dan aan u om uw "grote" gelijk te bewijzen.......
Verder vind ik dreigen op sociale media met telkens één zijde van een verhaal zeer zwak. Het is alleen gebaseerd op subjectieve
vereisten die je een ander wil gaan opleggen. Argumentaties met 2 andere keukens verkocht zijn niet echt beleefd en waardig te
noemen. En wat mij vooral opvalt ? 3 blz langs eist u met stampen en dagen 1340 € terwijl u uw brief eindigt met een compensatie via
een (bescheiden) expresso machine. Wat is het nu eigenlijk ? Je oogst wat je zaait. Want een (bescheiden) ...... zoals u zelf schrijft zal geen
1340 euro kosten. Meteen een bewijs voor velen (lees advocaat van tegenpartij) dat u helemaal niet zo'n groot gelijk heb van 1340 euro
Belangrijk is niet wie je bent maar wel wie je kent

Reclame

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#34 , 04 mei 2015 11:11

GT, je bent weer in vorm, hé. Uw reacties zijn zoals steeds erg "gekleurd" en weinig on topic. Just my two cents...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#35 , 04 mei 2015 11:29

Laten we hopen dat we de volgende keer geen topic krijgen waar de situatie net omgekeerd is dan zal het ook wel wat zijn.
Ik zie hier een verhaal van vooral spijkers op laag water zoeken. keukenbouwer heeft denk ik toch op basis van het verhaal van
TS meer dan voldoende bereidheid getoond alles in orde te brengen. Ik denk hier eerder aan een soort van graai cultuur. Ook
nogal onheus dat ik toch het idee krijg wat voor een "oneerlijk" bedrijf TS wel mee te maken krijgt die geen enkel begript toont.
Maar voor een stopkontakt en zelfs die 2 ander klein prul acht ik de kans op sukses voor 1340 €uro zeer klein. Als er dan nog niet
eens sprake is van echt technische foute niet te herstellen situatie maar alleen sprake zou zijn van minder esthetische uitzicht
(bvb ander stopkontakt) maar alles funtioneert naar behoren dan acht ik de kans op sukses nog veel kleiner
Anderzijds denk ik wel dat de keukenbouwer zonder meer een gerechtdeurwaarder op u kan afsturen om
het geld op te eisen. Clausule of geen clausule. Het is dan aan u om uw "grote" gelijk te bewijzen.......
Verder vind ik dreigen op sociale media met telkens één zijde van een verhaal zeer zwak. Het is alleen gebaseerd op subjectieve
vereisten die je een ander wil gaan opleggen. Argumentaties met 2 andere keukens verkocht zijn niet echt beleefd en waardig te
noemen. En wat mij vooral opvalt ? 3 blz langs eist u met stampen en dagen 1340 € terwijl u uw brief eindigt met een compensatie via
een (bescheiden) expresso machine. Wat is het nu eigenlijk ? Je oogst wat je zaait. Want een (bescheiden) ...... zoals u zelf schrijft zal geen
1340 euro kosten. Meteen een bewijs voor velen (lees advocaat van tegenpartij) dat u helemaal niet zo'n groot gelijk heb van 1340 euro
Een contract word opgemaakt om nagekomen te worden, dit heeft niets met graai cultuur te maken.
Keukenbouwer wist perfect wat in het contract stond.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Patrick M.
Berichten: 74

#36 , 04 mei 2015 14:46

GT, volgens mij heeft TS gelijk want in het contract staat laattijdige of verkeerde levering. En TS bepaalt toch hoe zijn keuken er moet uitzien en niet de keukenbouwer. Het is zoals in zoveel gevallen, als je gaat voor inlichtingen dan kan alles maar éénmaal getekend gaat er niks meer.
TS heeft groot gelijk. Verkeerde levering is verkeerde levering, ook al gaat het om één stopcontact.

Xenophon
Berichten: 2641
Juridisch actief: Ja
Locatie: Brussel

#37 , 05 mei 2015 07:47

Persoonlijk vind ik de positie van TS vrij extreem, maar hij heeft wel gelijk: de handelaar is een professional en zou moeten weten dat iemand die expliciet als voorwaarde bedingt dat alles conform en op tijd geleverd en geïnstalleerd wordt een pietje precies is. De redenen daarvoor doen hier niet ter zake. De handelaar kan kiezen om te weigeren de voorwaarde te aanvaarden en bijgevolg geen zaken te doen, ofwel te aanvaarden maar dan ook de consequenties erbij te nemen indien het verkeerd loopt. Pacta servanda sunt.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

jannegeelen
Topic Starter
Berichten: 19

#38 , 05 mei 2015 14:45

Ik zou GT graag in zijn roze auto zien rondrijden als hij een zwarte had besteld! ;-)

Maar, alle respect voor zijn lezing van het verhaal. Ik ben inderdaad geen lamme goedzak als consument en al te vaak "dupe" geweest van andermans fouten. Exact daarom ook die clausule opgesteld.

Is trouwens een tip van Ivo Mechels die dat in heel veel interviews aanraadt.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#39 , 05 mei 2015 15:15

Ik zou GT graag in zijn roze auto zien rondrijden als hij een zwarte had besteld! ;-)

Maar, alle respect voor zijn lezing van het verhaal. Ik ben inderdaad geen lamme goedzak als consument en al te vaak "dupe" geweest van andermans fouten. Exact daarom ook die clausule opgesteld.

Is trouwens een tip van Ivo Mechels die dat in heel veel interviews aanraadt.
Zou dit iedereen aanraden, er komen hier genoeg reactie's dat de mensen beetgenomen zijn en niets van schriftelijk bewijs hebben.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Patrick M.
Berichten: 74

#40 , 05 mei 2015 15:42

'Als' TS een pietje precies is dan heeft hij groot gelijk.Een keuken kost meer dan genoeg.

Terug naar “Consumenten Koop”