#32 , 18 apr 2015 21:30
hallo,
omdat ik veel hulp heb gekregen in dit forum, wil ik graag het verdere verhaal en de afloop vertellen.
Bij de installatie van mijn keuken zat er dus een te groot gat in het werkblad voor een verkeerd besteld stopcontact. Ik had echter een clausule in mijn contract dat ik 1340 euro schadevergoeding kreeg bij fouten/laattijdige levering. Die som had ik dus ook nog niet betaald.
Ik heb na de berichten op dit forum ook echt juridisch advies ingewonnen. Die advocaat was van mening dat de clausule zonder enige twijfel in werking was getreden en ik dus die 1340 niet moest betalen. Hij zei ook dat de vrederechter mij gelijk zou geven en dat die schadevergoeding niet overdreven was. MAAR, hij zei wel dat als het tot een procedure zou komen waarin de keukenverkoper de volledige som zou eisen, ik veel geld kwijt zou zijn aan advocaatkosten (meer dan 1340 euro) die ik ook niet zou recupereren zelfs al kreeg ik gelijk...
Ondertussen, kreeg ik de keukenverkoper (en zaakvoerder) niet meer telefonisch te pakken. Hij wou niet aan de telefoon komen (te druk) en hij belde me ook niet terug. Hij reageerde wel telkens kort op emails. Voor ons dus erg stresserend en bang afwachten of en wanneer onze keuken af zou geraken volgens ons aankoopcontract...
Bon, uiteindelijk is de keuken 3 weken later met het correcte stopcontact en perfect werkblad opgeleverd. Al die tijd geen telefoontje laat staan excuses gehad van de zaakvoerder.
Ik heb daarna afgewacht en nog niet betaald.
Tweede week na de herstelling kreeg ik een mail van zaakvoerder om openstaand saldo te betalen. Ik heb gebeld om de zaak te bespreken, maar hij wou niet aan de telefoon komen en heeft me niet teruggebeld. De dag erna stuurde hij me een korte, zonder meer dreigende mail, om binnen de 7 dagen te betalen of hij zou meteen "stappen ondernemen".
Ik vond dat uiteraard beneden alle peil.
Ik heb 3 dagen niks gedaan, en dan een erg droge, feitelijke mail gedaan met verwijzing naar onze afspraak... Ik heb die mail hier onderaan toegevoegd; misschien kan ze iemand van hulp zijn in een gelijkaardige situatie.
Binnen de 5 minuten had ik een mail dat hij akkoord ging met de 1340 euro als schadevergoeding.
Kortom, ik kan iedereen aanraden om dergelijke clausule op te nemen in zijn contracten. Ik ga het zeker nog doen.
Ik zou de clausule wel nog anders formuleren dat ze meer waterdicht is...
Maar ik ben blij dat ik me niet heb laten afdreigen, ook al zou ik het nooit tot een procedure hebben laten komen.
grtjs!
---------------------------------------------------------------
mijn antwoord naar zaakvoerder na zijn dreigende mail:
dag xxxxxxxxx,
Wij verwijzen graag naar ons allereerste gesprek bij jou in de winkel. Wij hebben meteen duidelijk gemaakt dat wij niet de dupe wilden worden van fouten die gemaakt zouden worden. Ik heb toen zelfs letterlijk het voorbeeld gegeven van een verkeerd werkblad dat vervangen zou moeten worden, met alle toestanden die dat met zich meebrengt. Jij bent daar helemaal mee akkoord gegaan en we hebben in onderling overleg deze clausule opgenomen in ons contract:
"Indien niet tijdige levering betreffende afgesproken datum, foutieve levering. Schadevergoeding 1340 euro."
Er zijn uiteraard verschillende fouten geweest, waardoor ook de oorspronkelijke leveringsdatum van het werkblad niet gelukt is en wij hebben moeten wachten op een herstelling van die fout.
Dat het eerste werkblad verkeerd was, lag NIET aan de leverancier maar aan een beslissing van jou. Jij hebt, zonder ons te contacteren, een ander stopcontact besteld en dus daarmee ook het contract gebroken. Wij vinden vooral die beslissing van jou om dat te doen zonder ons te contacteren heel erg. Dat is ook geen "menselijke fout" (want die gebeuren en daar hebben wij alle begrip voor) maar een keuze die jij volledig bewust gemaakt hebt. Jij draagt daar dus de volledige verantwoordelijkheid voor en het is erg zwak om dat nu af te proberen schuiven op de leverancier.
Ook het feit dat jij je nog op geen enkel moment verontschuldigd hebt, vinden wij een zaakvoerder onwaardig. Je hebt zelfs ieder telefonisch contact geweigerd en dreigt ons nu meteen af met "verdere stappen".
Weet dat in het afgelopen jaar minstens 2 gezinnen op ons rechtstreekse aanraden een keuken hebben gekocht in jouw winkel. Door deze slechte ervaring met jou zullen wij dat niet meer doen. En wees maar gerust dat over het vakmanschap van jouw eerste werkblad en jouw klantvriendelijkheid veel gepraat zal worden op onze sociale media.
Wij hadden een duidelijke afspraak over een schadevergoeding in geval van fouten, en wij verwachten dan ook dat jij nu een voorstel doet ter compensatie om de plooien glad te strijken. Wij denken bijvoorbeeld aan een (bescheiden) nespressomachine, iets in die aard. We zijn steeds telefonisch bereikbaar op xxxxxxxx.
Met vriendelijke groeten,
xxxxx en xxxxxxx