Defect aan wagen na groot onderhoud bij concessiehouder

Toon72
Topic Starter
Berichten: 2

Defect aan wagen na groot onderhoud bij concessiehouder

#1 , 26 apr 2015 21:13

Hallo,

ik ben hier nieuw en weet niet of ik bij jullie aan het juiste adres ben, maar ik zoek zoals iedereen, een oplossing.

In het kort:
In februari 2015 ga ik met de wagen van mijn vrouw (Ford Fiesta, bj '04) naar de officiële dealer, voor een jaarlijks groot onderhoud.
De wagen gaat hier reeds enkele jaren en ook ikzelf ben er klant (ander merk maar Ford-motor).
Bij afhaling krijg ik de volledige uitleg over de werkzaamheden die aan de wagen werden uitgevoerd (120 punten) alsook de documenten voor de hernieuwde Ford-Assistance.

Begin april 2015 besluiten we de wagen te laten opkopen door een gespecialiseerd bedrijf.
Hij heeft tussen het onderhoud en het ogenblik van verkoop 962km gereden. Dit komt overeen met ongeveer 10 trajecten woon- werkverkeer.
Op het ogenblik van verkoop wordt de wagen door een expert gekeurd en blijkt het reservoir van de koelvloeistof voor een groot gedeelte gevuld te zijn met een bruine smurrie. Het hele reservoir is intussen verkleurd.
Ook de rand van de koppakking was nat.
Ik ben een technische leek en vertrouwde immers op de professionele capaciteiten van de concessiehouder.
Maar volgens de experten was verder rijden een risico en verbaasde het hen dat ik zelfs zo ver geraakt was.
Meerdere techniekers hebben dit bekeken en volgens hen was het niet mogelijk dat dit tijdens het onderhoud niet opgemerkt kon zijn.
Temeer omdat er op de factuur vermeld stond dat de koelvloeistof werd bijgevuld.

Ik heb op dat ogenblik de garagist hiervoor getelefoneerd en hij zei me dat hij geen idee had hoe dit kan en dat hij uitleg zou vragen aan de verantwoordelijke technieker.
De dag erna stuurde ik hem een mail met het hele verhaal en dat ik uiterst verontwaardigd was.
Tot op de dag van vandaag heb ik geen antwoord gekregen van de garage.
Ook contact met Ford Belgium haalde voorlopig niets uit.

Mocht dit gebrek tijdens het onderhoud zijn vermeld hadden wij waarschijnlijk niet geïnvesteerd in een andere auto.
Is het mogelijk om de verloren waarde te verhalen op de garage?
Of minstens een compensatie voor dit verlies te bekomen. Al was het een restitutie van de onderhoudsbeurt?

mvg

Toon

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Berichten: 13438
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#2 , 26 apr 2015 21:37

Duidelijk: De koppakking, in Vlaamse contreien beter gekend als "de joint de culasse" is stuk.
Niet abnormaal bij wagen van die ouderdom. Door een lekkende koppakking komt er olie in de koelvloeistof, vandaar die smurrie.
Een technieker kan die niet "kapot" gedaan hebben. Die is gewoon naar de vaantjes gegaan na dat onderhoud maar niet DOOR dat onderhoud.
Gewoon domme pech.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

denlowie
Berichten: 15980
Juridisch actief: Nee

#3 , 26 apr 2015 21:44

koppakking die stuk gaat kan van vandaag op morgen en geen enkele technieker kan dit zien of voorspellen dat dit gaat gebeuren.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

roharro
Berichten: 13438
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#4 , 27 apr 2015 00:07

Koppakking defect is NIET normaal gezien de ouderdom van de wagen, ttz, nog redelijk recent, en gaan doorgaans defect door te hoge temperaturen.

En dat kan wel een gevolg zijn van niet correct uitgevoerd onderhoud, of een gemist gebrek / defect in het koelcircuit .

Succes om hiermee gelijk te halen met dergelijke oude wagen!
Auto van 2004 is afgeschreven.

Volgens uw logica kan een koppakking dus niet stukgaan.

Zet aub toch vraagstellers niet systematisch op het verkeerde been!
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

denlowie
Berichten: 15980
Juridisch actief: Nee

#5 , 27 apr 2015 07:00

Koppakking defect is NIET normaal gezien de ouderdom van de wagen, ttz, nog redelijk recent, en gaan doorgaans defect door te hoge temperaturen.
Redelijk recent 11 jaar ? :roll:
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Xenophon
Berichten: 2641
Juridisch actief: Ja
Locatie: Brussel

#6 , 27 apr 2015 07:23

Je hebt geluk dat je motor er niet aan is-->wijst erop dat het waarschijnlijk pas na je onderhoud ontstaan is, er 1000 km mee rondrijden zonder iets te merken lijkt me anders sterk (witte rook, overhitting...). Gewoon domme pech, een maand later en het zou niet meer jouw probleem geweest zijn. Hoeveel 'verlies' maak je? Kijk eens hoeveel een herstelling kost, het stuk is goedkoop maar probleem is dat er (afhankelijk van de motor, hoe moderner hoe erger meestal) veel tijd kruipt in werkuren. En de wagen is al 11 jaar hé, ook niet vergeten.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#7 , 27 apr 2015 08:30

Koppakking defect is NIET normaal gezien de ouderdom van de wagen, ttz, nog redelijk recent, en gaan doorgaans defect door te hoge temperaturen.

En dat kan wel een gevolg zijn van niet correct uitgevoerd onderhoud, of een gemist gebrek / defect in het koelcircuit .
Dit is meestal zoals Inazuma zegt door oververhitting van de motor, zonder rede gaat een koppakking niet stuk.
Zoals TS meld dat er op de factuur staat bijvullen koelvloeistof, moet er toch ergens een lek geweest zijn.
Er moet minsten voor of na het onderhoud toch een waarschuwing geweest zijn van te hoge temperatuur.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

roharro
Berichten: 13438
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#8 , 27 apr 2015 11:21

Is dit een pleidooi voor de eeuwige waarborg?
Laat ons redelijk blijven hé....
Een mens gaat ook niet dood zonder reden, toch gebeurt het soms.

Controle bij nazicht auto is een MOMENTOPNAME.
De technieker rijdt niet mee onder de motorkap.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#9 , 27 apr 2015 11:43

Is dit een pleidooi voor de eeuwige waarborg?
Laat ons redelijk blijven hé....
Een mens gaat ook niet dood zonder reden, toch gebeurt het soms.

Controle bij nazicht auto is een MOMENTOPNAME.
De technieker rijdt niet mee onder de motorkap.
Daarom was het er nog niet bij het onderhoud, maar als je veel koelvloeistof moet bijvullen, zou je toch verwachten van een goede merkgarage dat ze dit nazien.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#10 , 27 apr 2015 11:50

bij mij staat op bijna elke factuur (uitgevoerd door de officiele merkgarage) "bijvullen koelvoeistof". Dit al vanaf aankoop (4 weken oude wagen). Dus lijkt me niet noodzakelijk een indicatie te zijn van een probleem.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#11 , 27 apr 2015 12:26

bij mij staat op bijna elke factuur (uitgevoerd door de officiele merkgarage) "bijvullen koelvoeistof". Dit al vanaf aankoop (4 weken oude wagen). Dus lijkt me niet noodzakelijk een indicatie te zijn van een probleem.
Eigenaardig een wagen met gesloten circuit verbruikt geen koelvloeistof, misschien een 1/2l per 100.000km. Zou het niet eerder de vloeistof zijn van de ruitenwissers.

Als u de dop van de olievulling ervan doet moet daar zoals ze zeggen mayonaise aanhangen en zichtbaar zijn, is dit niet zo, dan is er iets verkeerd bij de koelvloeistof gegoten.
Laat dit eens controleren bij een andere garage, want als die wagen nog goed reed vind ik het heel eigenaardig.
Laatst gewijzigd door sloeberken op 27 apr 2015 12:37, 2 keer totaal gewijzigd.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

roharro
Berichten: 13438
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#12 , 27 apr 2015 12:34

Een elf jaar oude wagen heeft ineens een mankement.
Mogen we nu echt niet besluiten dat het niet zo abnormaal is en dat er na ELF jaar geen beroep meer kan worden gedaan op garantie?
Het is niet noodzakelijk dat iemand iets verkeerd moet gedaan hebben opdat een auto ineens een defect heeft.

Ik antwoord dus aan TS: Het zij zo. Dit is de gang van het leven.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#13 , 27 apr 2015 13:01

bij mij staat op bijna elke factuur (uitgevoerd door de officiele merkgarage) "bijvullen koelvoeistof". Dit al vanaf aankoop (4 weken oude wagen). Dus lijkt me niet noodzakelijk een indicatie te zijn van een probleem.
Eigenaardig een wagen met gesloten circuit verbruikt geen koelvloeistof, misschien een 1/2l per 100.000km. Zou het niet eerder de vloeistof zijn van de ruitenwissers.
dat staat ook apart op de factuur :). Tijdens onderhoud is telkens ook maar 0,2 liter koelvloeistof die ze toevoegen. Leek me niet abnormaal...

bosprocureur
Berichten: 7054

#14 , 27 apr 2015 13:51

bij mij staat op bijna elke factuur (uitgevoerd door de officiele merkgarage) "bijvullen koelvoeistof". Dit al vanaf aankoop (4 weken oude wagen). Dus lijkt me niet noodzakelijk een indicatie te zijn van een probleem.
Eigenaardig een wagen met gesloten circuit verbruikt geen koelvloeistof, misschien een 1/2l per 100.000km. Zou het niet eerder de vloeistof zijn van de ruitenwissers.

Als u de dop van de olievulling ervan doet moet daar zoals ze zeggen mayonaise aanhangen en zichtbaar zijn, is dit niet zo, dan is er iets verkeerd bij de koelvloeistof gegoten.
Laat dit eens controleren bij een andere garage, want als die wagen nog goed reed vind ik het heel eigenaardig.
Sloeberken, is dit geen vergissing? Als er "mayonaise" aan de olievuldop hangt is dit m.i. net een teken dat er iets fout, grondig fout is of kan zijn.

Die mayonaise wijst er op dat er water bij de olie terechtgekomen is, en dat hoort dus niet.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#15 , 27 apr 2015 14:08

bij mij staat op bijna elke factuur (uitgevoerd door de officiele merkgarage) "bijvullen koelvoeistof". Dit al vanaf aankoop (4 weken oude wagen). Dus lijkt me niet noodzakelijk een indicatie te zijn van een probleem.
Eigenaardig een wagen met gesloten circuit verbruikt geen koelvloeistof, misschien een 1/2l per 100.000km. Zou het niet eerder de vloeistof zijn van de ruitenwissers.

Als u de dop van de olievulling ervan doet moet daar zoals ze zeggen mayonaise aanhangen en zichtbaar zijn, is dit niet zo, dan is er iets verkeerd bij de koelvloeistof gegoten.
Laat dit eens controleren bij een andere garage, want als die wagen nog goed reed vind ik het heel eigenaardig.
Sloeberken, is dit geen vergissing? Als er "mayonaise" aan de olievuldop hangt is dit m.i. net een teken dat er iets fout, grondig fout is of kan zijn.

Die mayonaise wijst er op dat er water bij de olie terechtgekomen is, en dat hoort dus niet.
Daarom de vraag aan TS, ofwel is de koppakking door (mayonaise ) ofwel is er iets in de koelvloeistof gegoten.
maar ik denk eerder aan het laatste omdat TS nog meer dan 900km gereden heeft zonder problemen.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Terug naar “Consumenten Koop”