factuur architect

hakkinen
Topic Starter

factuur architect

#1 , 22 apr 2015 12:49

begin vorig jaar hebben wij een architect onder de arm genomen om een raming te maken voor de verbouwing van een huis.
we hebben hiervoor gevraagd wat dit ongeveer zou kosten en de architect antwoorde via mail dat het een 10-tal uur zou zijn aan 50€/uur.
we hebben ook van in het begin steeds vermeld ( en blijven vermelden) dat het ging om een raming zodat wij konden overwegen om het huis aan te kopen.
dit om het totale budget te weten alvorens tot aankoop over te gaan.
de architect heeft ons verschillende vragen gesteld en wij hebben doorgegeven wat ons idee was en wij hebben ook wel enkele vragen gesteld van wat zijn visie was over hoe we het huis best konden verbouwen.
in april kregen we dan onze raming + voorontwerp. deze bedroeg 200000€ voor de verbouwing en bestond uit 32 pagina's. we vonden toen al dat dit veel te gedetailleerd was voor een raming maar aangezien we een afspraak hadden van een 10-tal uren zijn we hierop niet verder ingegaan.
nu op 06/01 krijgen wij de factuur ( sinds april geen contact meer gehad met de architect) van 7800€ voor 128u werk.
toen ik de architect hierover mailde zei hij mij dat hij elke nieuwe vraag van onze kant als een opdracht aanzien heeft. overleg was ook niet mogelijk want hij dreigde direct met rechtzaak. deze rechtzaak is momenteel ook lopende.

nu heb ik wel nog volgende vragen:
* moet er normaal geen overeenkomst gemaakt worden tussen architect en klant?
* kan hij een factuur sturen 8 maand na einde opdracht? ( factuur gemaakt op 01/01/2015)

kan ik nog enkele andere zaken aanbrengen ter verdediging

alvast bedankt

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Juridisch actief: Nee

#2 , 22 apr 2015 13:07

Ik denk dat je niet sterk staat.
de architect heeft ons verschillende vragen gesteld en wij hebben doorgegeven wat ons idee was en wij hebben ook wel enkele vragen gesteld van wat zijn visie was over hoe we het huis best konden verbouwen.
Hier geef je wel degelijk toe dat je meer dan een raming vroeg.
kan hij een factuur sturen 8 maand na einde opdracht? ( factuur gemaakt op 01/01/2015)

Dit kan perfect, daar is nog geen verjaring.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

k.b.

#3 , 22 apr 2015 13:24

Het hangt natuurlijk wel van de vragen en de omvang hiervan af ?

de vraag
" Is een vernieuwing van de CV installatie inbegrepen in uw kostenraming" is natuurlijk een vraag maar deze lijkt mij tot de raming te behoren ...

En die vragen die u stelde ? Zijn de antwoorden te vinden in deze 32 pagina's die hij bezorgde ??

k.b.

Reclame

mava105

#4 , 22 apr 2015 15:57

Om een degelijke raming te maken heeft een architect meer dan 10 uur nodig. Hij kan geen raming opmaken zomaar uit de lucht gegrepen. Hij moet minstens al een schets opmaken met een paar maten. Die heeft hij dan al terplaatse moeten opnemen. Om te weten hoeveel een CV installatie kost, moet hij terplaatse minstens al het aantal radiatoren en lopende meters leiding gaan tellen.
Jullie fout zit erin dat je een mondelinge overeenkomst hebt. Hoe ga je nu nog bewijzen wat er is overeengekomen.
Als architect zijn opgemaakt ramingsdossier aan een rechter voorlegt kan hij wel bewijzen welk werk hij heeft gepresteerd. Terwijl jullie daar met lege handen zullen staan.

k.b.

#5 , 22 apr 2015 16:05

Om een degelijke raming te maken heeft een architect meer dan 10 uur nodig. Hij kan geen raming opmaken zomaar uit de lucht gegrepen. Hij moet minstens al een schets opmaken met een paar maten. Die heeft hij dan al terplaatse moeten opnemen. Om te weten hoeveel een CV installatie kost, moet hij terplaatse minstens al het aantal radiatoren en lopende meters leiding gaan tellen.
Jullie fout zit erin dat je een mondelinge overeenkomst hebt. Hoe ga je nu nog bewijzen wat er is overeengekomen.
Als architect zijn opgemaakt ramingsdossier aan een rechter voorlegt kan hij wel bewijzen welk werk hij heeft gepresteerd. Terwijl jullie daar met lege handen zullen staan.

Die kunnen wel een "raming maken" op 10 uur hoor .... afgaande op ervaring / vierkante meterprijzen etc ... bezoekje aan het "te koop" pand ...
Topic starter had dus na thuiskomst van zijn "infogesprek" een mailtje moeten sturen naar deze architect en hem een opdracht geven ten belope van de overeengekomen 10 uur die zou resulteren in een budgetraming ... (die voldoende zou moeten zijn om een beslissing te nemen aangaande het al dan niet kopen van de woning)

Hiertoe zijn wat "algemene " vragen vereist als ...
- willen jullie de gevel herwerken ?
- willen jullie nieuwe CV , elektriciteit en dit eventueel ook in de delen waar weinig in verbouwd zal worden gevolg mogelijks hervloeren etc ...
- willen jullie ingrijpende werken als rumtes vergroten , andere indeling , raampartijen wijzigen , ...
- willen jullie het bestaande schrijnwerk behouden of vervangen ?

k.b.

cesto

#6 , 22 apr 2015 17:07

Zelfs als jullie alleen mondeling overeengekomen waren over een tiental werkuren (wat wel realistisch is voor een raming) vind ik het helemaal niet vanzelfsprekend dat de architect uit eigen initiatief 128 uur aan het project zit te werken, zelfs als hij er een gedetaillerd lastenboek + voorontwerp had opgesteld. In ieder geval, hij had jullie wel moeten informeren dat jullie kosten veel hoger (bijna 13x!!!) zouden oplopen dan oorspronkelijk afgesproken. Zijn uurtarief is bovendien € 60 geworden i.p.v. 50... Ik kan me niet voorstellen hoe die architect het proces zou kunnen winnen. Zo zal het moeilijk zijn voor hem zonder schrijftelijke overeenkomst te gaan bewijzen dat hij gewoon carte blanche had van jullie. De vertraging bij het uitschrijven van de factuur (= het vorderen van zijn erelonen) zal ook in zijn nadeel spelen.

JPV

#7 , 22 apr 2015 20:14

50 excl btw = 60 incl. Btw?

denlowie

#8 , 22 apr 2015 20:45

50 excl btw = 60 incl. Btw?

50 + 21% = 60,5€
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

JPV

#9 , 22 apr 2015 21:29

als ik in bad zit, vind ik de komma toets op m'n gsm niet en rond ik dus ruw af ;)

hakkinen
Topic Starter

#10 , 23 apr 2015 12:28

wij hebben de vraag voor de raming via mail gesteld en hebben ook via mail antwoord gekregen dat het +- 10u zou zijn.
dus wij hebben wel degelijk iets op papier.
ik vraag mij vooral af in hoeverre een architect normaal een overeenkomst maakt bij een opdracht.

wat mij vooral tegen de borst stoot is dat hij nooit melding gemaakt heeft dat onze vragen voor hem overkomen als nieuwe opdrachten.
als architect moet hij toch ook weten dat niemand een raming van 7800 euro gaat vragen als de aankoop verre van zeker is

@kb alle antwoorden zijn wel te vinden in die 32pag maar hebben veel meer dan we gevraagd hebben.
onze vragen waren vooral in de zin van: kan deze muur weg zonder veel moeite, verbouwen we de garage of is het beter direct nieuwe, hoe ziet het dak er nog uit ... ( allemaal vragen tijdens het bezoek ter plaatse van 1u)

k.b.

#11 , 23 apr 2015 12:58

En dit bezoek vond plaats voor hij jullie via mail op de hoogte bracht van zijn geschatte tijdsbesteding nml deze 10 uur .

Worst case zou ik zeggen dat wat je hierboven vermeld aanleiding kan geven tot 4 ramingen
- gewone raming
- raming met de muur eruit
- raming met nieuwe garage
- raming met nieuw dak

De eerste raming zou dan 10 uur vergen , de andere uiteraard minder ...

k.b.

cesto

#12 , 23 apr 2015 13:23

En dit bezoek vond plaats voor hij jullie via mail op de hoogte bracht van zijn geschatte tijdsbesteding nml deze 10 uur .

Worst case zou ik zeggen dat wat je hierboven vermeld aanleiding kan geven tot 4 ramingen
- gewone raming
- raming met nieuw dak

k.b.
Absurd case, zou ik zeggen. (Al) die vragen betroffen dezelfde werf en dezelfde opdracht. De architect zou sowieso niemand kunnen overtuigen dat de raming van dak, garage en muur 118 u werk in beslag nam tegenover de 10 u voor de raming van al de andere renovatiewerken aan de ganse woning. Als je dat mailtje hebt met de 10 uur kun je gerust zijn: in afwezigheid van een officiële overeenkomst zal dat beschouwd worden als wederzijdse overeenkomst. Als je gedaagd bent kun je volgens mij wel een tegenvordering instellen voor tergend en roekeloos geding.

k.b.

#13 , 23 apr 2015 13:50

- gewone raming
- raming met nieuw dak

k.b.
Absurd case, zou ik zeggen. (Al) die vragen betroffen dezelfde werf en dezelfde opdracht. De architect zou sowieso niemand kunnen overtuigen dat de raming van dak, garage en muur 118 u werk in beslag nam tegenover de 10 u voor de raming van al de andere renovatiewerken aan de ganse woning. Als je dat mailtje hebt met de 10 uur kun je gerust zijn: in afwezigheid van een officiële overeenkomst zal dat beschouwd worden als wederzijdse overeenkomst. Als je gedaagd bent kun je volgens mij wel een tegenvordering instellen voor tergend en roekeloos geding.
Ik deel uw mening ... maar ik wil toch opmerken dat op "onze" vraag "welke vragen er dan gesteld zijn ? " door de topic starter een antwoord werd gegeven in de vorm van een opsomming beginnend met 3 vragen en eindigend met " ... "
Zolang ik niet weet wat " ... " is ga ik enige voorzichtigheid aan de dag leggen ...

Tevens heb ik een probleem met het feite dat deze architect de bijkomende vragen aanzag als "extra opdrachten" ... Men zou toch kunnen veronderstellen dat er voor "meerwerken" een toestemming moet gevraagd worden aan TS ...
Er is hem gevraagd een raming te maken en als sommige vragen niet binnen "dit bestek" pasten had hij dit moeten vermelden ...

Persoonlijk vind ik het immers ook ver overdreven ... wetende dat je voor dergelijk budget een architect kan inhuren voor planning , bouwaanvraag en toezicht tot winddicht voor een nieuwbouw ... ( zonder lastenboeken en meetstaat)

k.b.

bosprocureur

#14 , 23 apr 2015 15:16

Het lijkt misschien minder belangrijk, maar is die factuur al geprotesteerd ?

k.b.

#15 , 23 apr 2015 16:01

Het lijkt misschien minder belangrijk, maar is die factuur al geprotesteerd ?
Laten we dat toch hopen ...
en indien niet is TS gelukkig een particulier en is er een "mail"

k.b.

Terug naar “Aanneming”