Ongeval in recht: hoe bekomen waar je recht op hebt

TheMunges
Topic Starter

Ongeval in recht: hoe bekomen waar je recht op hebt

#1 , 07 apr 2015 12:58

Enige tijd geleden had mijn vrouw een ongeval met de wagen, iemand is er vanachter op gebotst en we zijn dus in ons recht. Expert heeft waarde voertuig bepaald, en hier zijn we mee akkoord. We hebben ook een rechtsbijstandsverzekering

Echter zijn er ook nog andere zaken waar wij recht op hebben, maar waar niet dadelijk over gesproken wordt in epxertiseverslag of door verzekeraar:
- werkelijke derving: Wij hebben quasi 3 weken zonder auto gezeten, en het voorstel van de expert spreekt over slechts 6 dagen derving. Hier zijn we ook niet mee akkoord gegaan, anders hingen we hier natuurlijk al aan vast.
- administratieve kosten om alles te regelen met verzekeringen, aankoop nieuwe wagen,...: indicatieve tabel van 2012 spreekt hier over 100€
- terugbetaling BIV: hier heeft verzekeraar reeds gemeld dat we deze terugbetaald krijgen
- economische huishoudschade: mijn vrouw is zwanger en moet nu door het ongeval enkele weken thuis blijven en rusten. Haar loon wordt wel volledig doorbetaald (speciaal statuut), maar deze week is dit voor haar wel zeer lastig aangezien ze alleen op onze 2 jaar oude zoon moet passen. Welke vergoeding kunnen wij hiervoor eisen? Ik vond ergens iets terug over economische huishoudschade, maar niet veel concreet.
- zijn er nog zaken die we kunnen "opeisen" die ik hier vergeet?

Moeten wij die sowieso via advocaat (rechtsbijstand) laten regelen, of is er een kans dat onze eigen verzekeraar ons dit allemaal uitbetaalt en dit dan verhaalt bij verzekeraar van de tegenpartij (via RDR)?

Alvast bedankt

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sloeberken

#2 , 07 apr 2015 13:49

Rechtsbijstand verzekering moet u bijstaan. Als je te veel eist zou het wel eens kunnen tegenvallen.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

TheMunges
Topic Starter

#3 , 07 apr 2015 13:59

Ik ben niet van plan om te veel te eisen, enkel de zaken waar we daadwerkelijk last van hebben gehad. En dat lijkt me niet meer dan normaal, niet?

Gr

Reclame

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#4 , 07 apr 2015 16:36

Dame die bij ongeval zwanger is... dat moet behandeld worden als een aanrijding met gewonden en dus dient er een PV door politie opgesteld te worden.
Is dat gebeurd?

TheMunges
Topic Starter

#5 , 07 apr 2015 17:57

Dat is gebeurd ja. Maakt dat een verschil uit?

Bedankt

TheMunges
Topic Starter

#6 , 07 apr 2015 18:31

Van zodra je via advocaten wat gaat eisen, gaat het véél langer duren.
En je gaat je schade moeten bewijzen - hoe je die schade gaat bewijzen indien volledig doorbetaald en dus tijd om op zoon te passen is me ietwat onduidelijk.

Gebruiks derving staat bij mij in contract, en is niet eindeloos ...
Ik zou het uiteraard liefst zonder advocaten laten verlopen.

"Schade" bestaat erin dat ze thuis is om te rusten, en dat ze nu dus een hele dag achter onze zoon aan moet hollen ipv te rusten. Tijd is er wel, de fysieke mogelijkheden minder :-).

Gebruiksderving, wat staat daar bij jou van in een contract, en in welk contract? Bij mij staat daar niets van in mijn polis alleszins, en dat zou ik persoonlijk ook nogal vreemd vinden omdat mijn verzekeraar in principe dient om een tegenpartij te vergoeden en niet om mij te vergoeden (standaard BA-verzekering dan wel te verstaan). In veel gevallen vergoedt verzekeraar zijn eigen cliënt, maar dat is dan enkel omdat ze via het RDR verdrag werken...

Gr

sloeberken

#7 , 07 apr 2015 18:54

Waar was u zoon als u vrouw ging werken.

kijk hier eens: http://www.elfri.be/voertuigschade" onclick="window.open(this.href);return false;
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

TheMunges
Topic Starter

#8 , 07 apr 2015 21:21

Bedankt, die site heb ik al gevonden en gelezen, daar heb ik die indicatieve tabel ook gevonden.

Onze zoon was toen bij de onthaalmoeder, maar ik begrijp niet wat dit ertoe doet?

Gr

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#9 , 07 apr 2015 21:48

u kan alle vormen van schadevergoeding vragen
Materiële schadevergoeding - alle extra kosten
Fysieke kosten : doktersonderzoeken - werkonderbreking
Psychische traumaverwerking
Morele
Niet te vergeten uw echtgenote was en is in verwachting ..mogelijk zijn daar gevolgen van nu nog niet mogelijk wel binnen enige tijd.
Hou daar maar rekening mee.

TheMunges
Topic Starter

#10 , 07 apr 2015 23:33

Franciscus,

en kunnen we dat bekomen via bemiddeling of rechtsbijstand? Of moeten we daarvoor sowieso een advocaat inschakelen?

Alvast hartelijk dank voor je antwoorden.

Gr

TheMunges
Topic Starter

#11 , 08 apr 2015 09:12

Even een update, nadat ik gisteren nogmaals mijn verzekeraar belde. Deze ochtend kreeg ik telefoon met de melding dat ze alles vergoeden, en dit was het volgende:
- 600 euro voor derving
- waarde voertuig voor ongeval min wrakwaarde
- 100 euro administratieve kosten
- BIV van het voertuig

En dit zonder tussenkomst van rechtsbijstand of advocaat. Wel heb ik heel het verloop zelf van kortbij opgevolgd (elke keer dat ik iets niet op de afgesproken datum hoorde, direct bellen. Zelf communiceren met expert en dit niet bij verzekeraar laten liggen want dan duurt het nog veel langer, bij ondertekening van rapport expert aangegeven dat we niet akkoord waren met de 6 dagen derving, alles wat ik vroeg was gebaseerd op de indicatieve tabel van 2012).

ik moet zeggen dat ik wel tevreden ben met deze afloop.

nogmaals dank aan iedereen die hier de moeite deed om te reageren.

Gr

Terug naar “Verkeersongevallen”