Wurgcontract koffieleverancier

mistermister
Topic Starter

Wurgcontract koffieleverancier

#1 , 02 apr 2015 10:08

We zijn een bestaande koffie bar in Belgie, we hebben een jaar geleden een contract afgesloten met een bepaald bedrijf in belgie voor koffie afname en service, zijnde barista training etc...

Nu, door stress en tijdsdruk hebben we toen het contract niet super goed doornomen, we waren enthousiast en lets face it, nog jong ook.

Wat blijkt nu een jaar later, is er geen opvolging van het bedrijf, we krijgen onze wettelijke korting niet op onze bulk-afname, we moeten een verplichte domicilie instellen en dan pas krijgen we de korting, er is geen partner gevoel, nog meer, wij zijn niet de klant.

De kwaliteit van de koffiebonen is slecht, we zijn verplicht elke maand een minimum afname te doen en is het kalmer dan voorzien in de zaak dan moeten we het toch betalen.

We hebben besloten, hun op de hoogte te brengen van de stopzetting samenwerking.

Kregen een mail terug met de vraag of we een schadevergoeding van 15000 konden betalen.

Nu, het contract is ondertekend, er staan geen bedragen in het contract. Kunnen ze dit zomaar ?... Ze hebben langs hun kant veel steken laten vallen ivm dienstverlening en professionaliteit... zaken die not done met beginnende ondernemers.

Wat nu ?

Ze hebben veel geld en topadvocaten, wij willen gewoon stoppen met hun maar met een dure prijs.

We kunnen geen kant op, wat nu ?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW

#2 , 02 apr 2015 10:10

Zegt het contract echt niets over wat te doen bij verbreking? Dat zou mij verbazen als het echt zo'n groot bedrijf is als u zegt.

Uiteraard bent u zelf verantwoordelijk voor wat u tekent.

Milo72

#3 , 02 apr 2015 10:14

Ik denk dat je voor zo correct mogelijk advies, je beter het betreffende contract (zonder de persoonlijke gegevens natuurlijk) hier overneemt (overtypen of als afbeelding)
Ik ben geen jurist - mijn posts zijn dus enkel gebaseerd op mijn eigen mening en gezond verstand

Reclame

ddanck
Contacteer: Website

#4 , 02 apr 2015 11:59

Beste

Naar alle waarschijnlijkheid tekende u een soort van 'brouwerijcontract', waar de sleutelwoorden "exclusiviteit" en "minimumafname" zijn.

Dergelijke bepalingen zijn meestal verboden in consumentenzaken.

Omdat u als handelaar echter een contract ondertekende met een andere handelaar geldt deze bescherming niet.

Tussen u beiden zal het contract dus bepalend zijn.

Of u onder het contract nog onderuit kan en hoeveel dat u dan zal kosten, hangt echt af van wat er precies in het contract staat.
Gratis je verkeersboete berekenen - www.overtreding.be
Verzoekschrift eerherstel - www.eerherstel.be
Hoeveel loonbeslag kan er bij jou gelegd worden? www.beslagcalculator.be

mistermister
Topic Starter

#5 , 02 apr 2015 12:26

Beste

Naar alle waarschijnlijkheid tekende u een soort van 'brouwerijcontract', waar de sleutelwoorden "exclusiviteit" en "minimumafname" zijn.

Dergelijke bepalingen zijn meestal verboden in consumentenzaken.

Omdat u als handelaar echter een contract ondertekende met een andere handelaar geldt deze bescherming niet.

Tussen u beiden zal het contract dus bepalend zijn.

Of u onder het contract nog onderuit kan en hoeveel dat u dan zal kosten, hangt echt af van wat er precies in het contract staat.

Beste ddanck,

Dat is het volledig! Inderdaad... Ik ga mijn raadsheer het contract laten uitpluizen om te zien of we naar service verzuim van hun kant er iets aan te doen is... het bedrijf in kwestie heeft dit jaar al vier rechtzaken in dezelfde aard gewonnen door een resum top advocaten erop te zetten.

Toch bedankt aan iedereen die tijd uitrekt om dit even voor te lezen.

LeenW

#6 , 02 apr 2015 12:32

U moet dan natuurlijk ook kunnen aantonen dat er echt gebreken zijn. Dat de koffiebonen niet 100% naar uw smaak zijn en u zich niet gerespecteerd voelt als klant, zijn argumenten die de rechter eens goed zal weglachen.

mistermister
Topic Starter

#7 , 02 apr 2015 12:42

Wel,

De wettelijke korting hebben we niet ontvangen, naar klant opvolging toe hebben we het bedrijf drie maand na elkaar niet gehoord.

Dit klinkt niet zo erg maar in realiteit was dit niet productief...

mistermister
Topic Starter

#8 , 02 apr 2015 12:43

In het contract staat wel dat er een uitstekende service en opvolging word gegeven maar dat is niet gebeurd, daar kan ik iets mee doen denk ik maar niet voldoende voor een ontbinding.

Again, the little men can never win.

Jonge ondernemers worden aan hun lot overgelaten, zij sturen wat ze willen en als we niet dansen naar hun pijpen is er direct gerechtsdeurwaarder die erbij komt kijken

JPV
Juridisch actief: Ja

#9 , 02 apr 2015 13:04

jonge ondernemers vergeten vaak dat een handtekening niet zomaar gezet mag worden en ze geen bescherming als consument meer genieten. Een jonge handelaar moet meer vooruit denken en algemene termijn "uitstekende service en opvolging" goed definieren. Wat voor mij een uitstekende opvolging is, is dat niet voor een handelaar (genre: als bij mij de koffiezet het niet doet, mag men gerust jaren wachten om die te herstellen, bij jou moet dat kunnen binnen de 8 uur).

LeenW

#10 , 02 apr 2015 13:56

Zoals JPV zegt, de essentie lijkt mij te zijn dat u het contract niet behoorlijk hebt gelezen alvorens te tekenen. U kunt zeker een zaak winnen als "jonge ondernemer", maar dan moeten er wel degelijke argumenten zijn.

Wat bedoelt u met "wettelijke korting" ?

mava105
Juridisch actief: Nee

#11 , 02 apr 2015 15:53

[... Ik ga mijn raadsheer het contract laten uitpluizen .
Dat had je beter VOOR de ondertekening van het contract laten doen.

de reden

#12 , 03 apr 2015 11:38

is er dan geen opzeggingstermijn bepaald?

een overeenkomst voor in de eeuwigheid kan niet

men heeft een bedrag van 15 000 genoemd dan zal de redelijke opzeggingstermijn in die buurt moeten liggen
15000/bedrag maandelijkse afname = termijn die je kan voorstellen in minnelijke schikking
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

de reden

#13 , 03 apr 2015 11:53

Dat had je beter VOOR de ondertekening van het contract laten doen.
we zijn na de ondertekening, welke zin heeft dit nu om het vetgedrukt in te wrijven wat men intussen al weet
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Milo72

#14 , 03 apr 2015 12:50

Ik denk nog steeds dat je voor zo correct mogelijk advies, je beter het betreffende contract (zonder de persoonlijke gegevens natuurlijk) hier overneemt (overtypen of als afbeelding)
Ik ben geen jurist - mijn posts zijn dus enkel gebaseerd op mijn eigen mening en gezond verstand

Terug naar “Andere”