Verzekering en nieuwe nummerplaat aangevraagd door verzekeri

Joera
Topic Starter

Verzekering en nieuwe nummerplaat aangevraagd door verzekeri

#1 , 29 mar 2015 12:33

Hallo,
Wij hebben een nieuwe wagen en hebben de verzekering ook bij de garage genomen wegens beter condities.
Garage moest papieren doorsturen naar huidige verzekeringsagent om te laten registreren maar deze zou een fout gemaakt hebben en een nieuw nummerplaat aangevraagd.

Volgens garage ben ik volledig gedekt door de verzekering die genomen is bij hun (met omnium) en mijn huidige/oude verzekering melde mij dat het illegaal is dat onze garage een omnium verzekering aanbied als huidige verzekering op vorige wagen die overgenomen is en nog geld voor een omnium.

Vraag : als er een nieuw nummerplaat toegekend is, vervalt het oude contract niet zoals stopzetting/schrapping en alsook de verzekering? Wat kan ik doen? Huidige/oude verzekering agent wil absoluut precies mij een vervangende contract aansmeren. Ben niet van plan om bij verzekering X een premie te betalen en ook aan nieuw verzekeraar. Ter info, ik heb nog andere autoverzekering lopen op andere wagens bij vorige verzekeraar.(wagen van mijzelf en die van de kinderen zijn ook nog verzekerd bij oude verzekeringsagent.) :?:

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sloeberken

#2 , 29 mar 2015 12:52

Een BA verzekering hoort bij een nummerplaat, daarom dat ze nieuwe nummerplaten aangevraagd hebben. Stuur de oude nummerplaten naar DIV, daar ontvang je een bewijs van schrapping.
Stuur een copy naar u oude verzekering met een AS.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Joera
Topic Starter

#3 , 29 mar 2015 13:00

Bedankt sloeberken,
Is het juist dat wegens dat verzekering X een fout gedaan hebben met aanvraag van nieuw plaat dat ze nu zelf geen aanspraak meer kunnen maken op huidige of nieuw verzekering bij hun?
Maandag zou ik nieuw nummerplaat hebben en zal deze doorgeven aan verzekering van garage.
Huidige/oude verzekering wil wel de kosten dragen van nieuw plaat +nieuw duplicaat voor vooraan de wagen. ( Denk wel dat ze een contract gaan ontlopen)

Reclame

sloeberken

#4 , 29 mar 2015 13:18

Hadden ze geen nieuwe nummerplaten aangevraagd, konden ze enkel de verzekering overnemen bij einde contract.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Joera
Topic Starter

#5 , 29 mar 2015 13:57

Bij oude verzekering hebben ze "per ongeluk" een nieuw plaat aangevraagd, op http://www.mobilit.fgov.be/ staat nog oude nummerplaat ingeschreven op nieuw wagen . het is precies een kat en muisspel tussen KBC verzekering en Peugeot verzekering. KBC zeg dat Peugeot geen verzekering kon aanvragen en Peugeot meld mij dat alles bij hun in orde is ( behalve nu waarschijnlijk omdat er een nieuw nummerplaat erbij betrokken is door "fout" van KBC)
Wie moeten we geloven?

Ik heb ook reeds een afspraak genomen bij Kbc om alle verzekeringen is na te zien en misschien dan volgens wettelijk termijn alles bij andere verzekeraar te plaatsen.

bartvdv

#6 , 29 mar 2015 14:08

Maar de verzekering bij KBC was nog niet afgelopen ? Het is toch niet omdat er een nieuwe auto (met een nieuwe nummerplaat) wordt aangekocht, dat de verzekering automatisch wordt stopgezet ? Peugeot had administratief het nodige moeten doen om de verzekering op vervaldatum van KBC over te nemen. Mij lijkt het dat Peugeot hier in de fout is gegaan.

Joera
Topic Starter

#7 , 29 mar 2015 14:32

@bartvdv
Als we besteld hebben in januari, vroeg peugeot voor verzekering bij hun of niet, na berekening was het beter bij peugeot(met alle toeters en bellen als de wagen ge-immobilseerd zou zijn wegens defect of schade).
Zij gingen alle het nodige doen zodat we konden binnenrijden met oude wagen en buitenkomen met nieuwe en volledig verzekerd met Omnium. Juist voor BA moesten ze wachten voor overnamen.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#8 , 29 mar 2015 21:01

Of op andere naam.

j.demoor

#9 , 31 mar 2015 10:51

“Art.85.§ 1. De duur van de verzekeringsovereenkomst mag niet langer zijn dan één jaar. Behalve wanneer een van de partijen ten minste drie maanden vóór de vervaldag van de overeenkomst zich ertegen verzet, volgens de in artikel 84 voorgeschreven wijzen, wordt ze stilzwijgend verlengd voor opeenvolgende periodes van één jaar. De overeenkomst mag geen andere opzeggingstermijnen opleggen...Art.302.§ 1. Er wordt een buitengerechtelijke klachtenregeling inzake verzekeringen ingesteld met als doel geschillen tussen verzekeringsondernemingen en verzekeringstussenpersonen aan de ene kant, en hun cliënten, aan de andere kant, te helpen oplossen door hierover advies te verstrekken of op te treden als bemiddelaar.”(4 APRIL 2014. - Wet betreffende de verzekeringen).

‘Wij hebben een nieuwe wagen en hebben de verzekering ook bij de garage’

Mijns inziens blijft de oude wagen gedekt door de oude verzekering zo lang ze niet opgezegd of zonder voorwerp is. De nieuwe wagen is verzekerd zodra hiervoor een nieuwe verzekeringsovereenkomst is afgesloten door diens eigenaar bij een verzekeraar naar zijn keuze.

“Art.11.§ 1. De aanvraag wordt ingediend per briefwisseling of afgegeven bij een kantoor van de dienst " DIV " van de directie Wegverkeer, door middel van een formulier dat de aanvrager daartoe verkregen heeft van deze directie. De aanvrager vult het formulier in overeenkomstig de richtlijnen van de leidinggevende ambtenaar of zijn gemachtigde, dateert en ondertekent het. De bescheiden, opgaven en inlichtingen waarvan de overlegging wordt gevraagd, vormen een integrerend deel van de aanvraag en worden erbij gevoegd. De aanvrager kan een derde machtigen om de aanvraag aan te bieden bij de directie Wegverkeer. De machtiging wordt op het aanvraagformulier zelf gegeven door de vermelding van de identiteit van de lasthebber, zijn inschrijvingsnummer in het Rijksregister en door de handtekening van de aanvrager (de handtekening van een derde is dus vals/ongeldig) en van de gemachtigde.”(20 JULI 2001. - Koninklijk besluit betreffende de inschrijving van voertuigen).

‘Garage moest papieren doorsturen naar huidige verzekeringsagent om te laten registreren maar deze zou een fout gemaakt hebben en een nieuw nummerplaat aangevraagd‘.

Niet de garage maar alleen de aanvrager (=eigenaar) kon de vereiste volmacht geldig verlenen door zijn handtekening.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Meeboo

#10 , 31 mar 2015 11:02

uit interesse..

aan welke letter combinatie zitten ze al bij de nieuwe nummerplaten?

polk

#11 , 03 apr 2015 15:28

1-K**-***

Terug naar “Andere”