Vraagje over domicilie

jan buyck
Topic Starter

Vraagje over domicilie

#1 , 30 mei 2008 15:56

Mijn echtgenote en ik gaan uit elkaar ( in alle vriendschap). wij hebben de echtscheidingprocedure nog niet ingezet maar ik woon eigenlijk al een tijdje niet meer in de echterlijke woning maar ben er nog steeds gedomiciliëerd. Ik wil dit nu asap in orde brengen ( kost mij te veel aan bijdrage vervoer via werkgever en ben voor bepaalde verzekeringen niet in orde...).

Kan ik mijn nu al laten registreren op mijn nieuwe woning? en zo ja, hoe doe ik dat het best?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roadie

#2 , 30 mei 2008 19:55

Beste,
indien alles in vriendschap kan worden geregeld: stap naar de notaris toe en start een EOT. In de akte van de notaris komt een clausule die vermeldt dat elk van de echtgenoten zijn/haar domicilie kiest.
Ik geef u hierbij in het kort de voorwaarden van een EOT:

Wat: Het huwelijk wordt ontbonden door de rechtbank op verzoek van beide partijen. De echtgenoten stellen zelf afspraken op over de eigendommen, schulden, onderhoudsgeld, alimentatie, woonst en de kinderen.
Zij kunnen dit helemaal alleen doen (af te raden !), met een scheidingsbemiddelaar uit het algemeen welzijnswerk of een advocaat of notaris die optreedt als scheidingsbemiddelaar.

Voorwaarden: Geen leeftijdsbegrenzing
Men moet minstens twee jaar gehuwd geweest zijn.
Er wordt een scheidingsakte opgesteld. De afspraken uit deze akte kunnen nadien enkel nog gewijzigd worden via de rechtbank, en enkel betreffende de kinderen, wanneer de omstandigheden bij de betalende partij ingrijpend wijzigen buiten diens wil om.

De akte (= de afspraken) moet minstens bepalingen bevatten over al de volgende onderwerpen:

De verblijfplaats van elk van beide echtgenoten gedurende
de proeftijd.
Het gezag over de persoon van de kinderen en het beheer van hun goederen.
Het recht op persoonlijk contact tussen beide ouders en hun kinderen, zowel tijdens de proeftijd als na de scheiding.
Alimentatie.
Persoonlijk onderhoudsgeld.
Regeling betreffende eigendommen en schulden
De rechtbank kan bepalingen schrappen of wijzigen die nadelig zijn voor de kinderen, of die onwettig zijn.

Begin prodedure: Na het opstellen van een akte (zie hierboven) dient men een door beiden ondertekend verzoekschrift in bij de rechtbank van eerste aanleg.

Bij dit verzoekschrift zit als bijlage:

De akte.
-(eventueel) de boedelbeschrijving, tenzij dit in de akte is geregeld.
-een uittreksel uit de akten van geboorte en uit de akte van huwelijk van de echtgenoten.
-een uittreksel uit de akten van geboorte van de kinderen.
-een bewijs van nationaliteit van elk van de echtgenoten.
-Een attest van woonst (recent).
Van het verzoekschrift en de bijlagen worden één origineel en twee afschriften neergelegd. Wanneer de echtgenoten geen kinderen hebben, volstaat één afschrift.
Tijdens de proefperiode (periode van de procedure) kan je beslissen apart te gaan wonen en een regeling betreffende de kinderen te treffen. Dit kan je vastleggen in de akte of voorlopige maatregelen vragen aan de vrederechter.

bemiddelaar

#3 , 01 jun 2008 10:41

Ter informatie: om een EOT te regelen ben je niet verplicht om naar een notaris te stappen. Het kan ook via een bemiddelaar in familiezaken.

Om te weten of iemand zich al of niet bemiddelaar mag noemen, kan je op de website www.juridat.be/bemiddeling nagaan of iemand de nodige opleiding hiertoe genoten heeft. Niet iedere advocaat of notaris is immers bemiddelaar in familiezaken.

Voor meer informatie omtrent bemiddeling surf naar www.bemiddelingvzw.be of www.ius.be/familie/bemiddeling

De info die Roadie gaf is trouwens niet correct inzake de voorwaarden. Sinds september 2007 is er niet langer een vereiste qua duur van het huwelijk. Je moet maw. geen 2 jaar getrouwd zijn alvorens je een EOT-procedure kan doorlopen.

Reclame

Rebel-with-a-cause

#4 , 01 jun 2008 10:53

Op deze site kun je ook veel relevante informatie vinden.

roadie

#5 , 01 jun 2008 11:01

@Bemiddelaar: mijn excuses voor het vergeten van de advocatuur (bemiddeling). Ik sukkel echter reeds jaren met een ernstige vorm van allergie tegen alles wat met gerecht te maken heeft. Pilletjes brengen geen soelaas.
Mijn excuses voor de verkeerde vermelding van de duur van het huwelijk, maar dit is in deze zaak niet relevant.
Zondagse groeten!

bemiddelaar

#6 , 01 jun 2008 11:52

Vergeten is menselijk dus geen probleem :wink:

Bij deze wil ik wel even enkele misverstanden wegwerken:

1° bemiddeling staat niet synoniem voor advocaat. Er zijn ondertussen heel wat bemiddelaars aan het werk die geen advocaat noch notaris zijn. Net zoals er veel advocaten en notarissen zijn die zichzelf bemiddelaar noemen maar hiertoe niet opgeleid zijn. Bemiddelen is immers niet hetzelfde als onderhandelen.

Zelf ben ik ook geen advocaat maar wel een erkend bemiddelaar in familiezaken. Ik bekijk 'uit elkaar gaan' vanuit juridisch, relationeel én emotioneel oogpunt en help op die manier dagdagelijks mensen om buiten de gebouwen van de rechtbank te blijven met hun conflicten. En deze hulp wordt aangeboden op een betaalbare manier.

2° het merendeel van de EOT's die later problemen geven zijn EOT's opgemaakt door notarissen. Omdat deze vaak onvoldoende aandacht besteden aan eventuele veranderingen in de toekomst of vage bewoordingen zoals "bijzondere kosten" bevatten die later aanleiding tot heel wat discussies kunnen geven.

Vanuit deze praktijkervaringen probeer ik op dit forum mensen erop attent te maken dat er een alternatief bestaat, nl. bemiddeling ...

roderidder
Contacteer: Website

#8 , 01 jun 2008 15:02

Ik sukkel echter reeds jaren met een ernstige vorm van allergie tegen alles wat met gerecht te maken heeft. Pilletjes brengen geen soelaas.
Bij mij slaan deze medicamenten misschien wel aan.
Je mag me hieromtrend altijd een pb sturen

@Jan Buyck
Waar moet je op letten? >> je moet letten op de dingen die je niet ziet
Hoe doe je dat >> door je eerst goed te laten informeren
Als je je goed hebt laten informeren is de kans op escallatie veel kleiner
Hoe die kans op escallatie klein te houden? Door zoveel mogelijk alles samen met je gewezen levenspartner te bespreken en samen te beslissen

RR

jan buyck
Topic Starter

#9 , 02 jun 2008 09:44

Beste,

bedankt voor jullie reacties en tips. w

We komen overeen dat mijn ex-partner in onze gemeenschappelijke woning mag blijven wonen ( treffen we later een regeling voor). Maar ik ben eigenlijk feitelijk al het huis uitgetrokken. Kan ik dan al niet een tijdelijke verblijfplaats aanvragen nog voor we officieel gescheiden zijn? Op dit ogenblik kost het mij een fortuin aan prive-kilometer vergoeding ( woon verder van werk dan voorheen) en wat in geval van een ongeval (zogezegd) van huis naar het werk?

Mvg

roadie

#10 , 02 jun 2008 11:34

Wat een ongeval betreft tussen de woning en het werk zou het minste van mijn zorgen zijn. Er is genoeg rechtspraak die zegt dat het de werkelijke verblijfplaats mag zijn. Dus in uw geval: de kortst mogelijke weg tussen uw werkelijke verblijfplaats en uw werk, waardoor we aanlanden bij het werkelijke probleem.
U kan en mag ten allen tijde uw domicilie plaatsen waar u dit wenst. Daarmee is alles gezegd.
Wat de gevolgen zullen zijn op uw scheiding kan geen mens zeggen. Blijft het een EOT of wordt het procedure?
Hebt u al een boedelbeschrijving gemaakt op papier en ondertekend?
Uw partner mag in de gemeenschappelijke woning blijven wonen - treffen we later een regeling voor...
Ik kan er niet bij dat bij een zo'n belangrijke gebeurtenissen de zaken zo slecht geregeld worden.
Ik geef een stom voorbeeld: uw (nog niet ex) echtgenote komt te weet dat u op uw nieuwe verblijfplaats samenwoont met een andere dame en de vriendschap die er voorheen bestond, slaat om in een allesverterende haat en jaloezie.
Morgen deel 2 van deze thriller (op deze zender).

roderidder
Contacteer: Website

#11 , 02 jun 2008 12:22

Ik geef een stom voorbeeld:
Lijkt me eerder een goed en zelfs voor velen een realistisch voorbeeld

slaat om in een allesverterende haat en jaloezie.
Morgen deel 2 van deze thriller (op deze zender).
Het juridisch forum is een uitstekend middel om stokken in de wielen te steken om (juridsche)escallatie te voorkomen. Zelf treed ik de visie van roadie helemaal bij

Zaken zoals de hoofdverblijfplaats ASAP te regelen voor een realistische kilometervergoeding te bekomen kunnen enorme gevolgen hebben indien later op het (echtscheidings)parcours de echtscheiding omslaat in een vechtscheiding. Overigens... het zal niet de eerste zijn die zijn werk verliest bij een vechtscheiding.

RR

jan buyck
Topic Starter

#12 , 02 jun 2008 13:10

Beste,

bedankt voor jullie reacties. Ik heb daar ook al rekening mee gehouden.

Maar we zijn beiden volwassen mensen, er is ook een kind van 6 in het spel en we zijn er alletwee van overtuigd dat we dat ventje zijn jeugd en toekomst niet willen compromiteren door met elkaar in de clinch te gaan. wij heebn trouwens momenteel een mondelinge afspraak waarbij mijn ex 90% van de inboedel krijgt ( auto inbegrepen); allen over de woonst hebben we nog geen akkoord, maar het neigt naar iets waarbij we beiden willen dat deze ons zoontje toekomt ( moeten we juridisch nog uitzoeken).Ik heb trouwens al een vriendin en mijn ex komt er zeer goed mee overeen.
Maar 150 €/maand aan extra-privé-kilometers is mij er ( gezine de extra kosten dat deze scheiding met zich meebrengt) iets te veel aan.

Rebel-with-a-cause

#13 , 02 jun 2008 15:40

Maar we zijn beiden volwassen mensen, er is ook een kind van 6 in het spel en we zijn er alletwee van overtuigd dat we dat ventje zijn jeugd en toekomst niet willen compromiteren door met elkaar in de clinch te gaan.
Dit zijn de begin-intenties van vele (echt)scheidingen maar die durven al vaak zeer snel om te slaan.
Probeer duidelijke, voor elke partij geldende, afspraken te maken en zet die op papier.
Jullie kunnen steeds beroep doen op een erkende bemiddelaar die jullie daardoor kan loodsen.

roadie

#14 , 02 jun 2008 17:58

Ik kijk in mijn glazen bol en ik zie....., ik zie.........
MORGEN deel 2, had ik beloofd.

bemiddelaar

#15 , 02 jun 2008 19:21

Ook al hebben heel wat bezoekers van dit forum ervaring met vechtscheidingen toch moet het ook gezegd worden dat er heel wat mensen erin slagen om dit op een constructieve wijze als volwassenen aan te pakken.

Jan Buyck, het is goed dat jullie er in slagen om niet in de clinch met elkaar te gaan. Het is wel aangewezen om goede afspraken te maken omtrent die woning. Ook samen eigenaar blijven en later beslissen wat er met de woning zal gebeuren, is een goede afspraak mits er ook afspraken worden gemaakt omtrent de eigenaarskosten (wie betaalt de onroerende voorheffing, brandverzekering gebouw, wat als er herstellingen dienen uitgevoerd te worden, dient er een bewonersvergoeding betaald te worden, ....). Jullie zoon eigenaar maken van deze woning daar zijn enkele nadelen aan verbonden.

Ga langs bij een bemiddelaar in familiezaken om informatie te krijgen omtrent de verschillende mogelijkheden. Deze persoon waakt er over dat jullie over alle nodige informatie beschikken alvorens een beslissing te nemen. Bijkomend helpt deze persoon jullie om verder in een constructieve sfeer alles te regelen en helpt jullie om latere discussies te vermijden...

Bemiddelaars zijn te vinden via
www.forumbemiddeling.be
www.juridat.be/bemiddeling
www.bemiddelingvzw.be

Terug naar “Echtscheiding”