compensatie bij fouten/vertraging keukeninstallatie

ddanck
Contacteer: Website

Re: compensatie bij fouten/vertraging keukeninstallatie

#16 , 23 mar 2015 11:39

dag dave,

als ik nu het uitstaande bedrag van de aankoop niet betaal, omdat ik me beroep op de clausule. Wie gaat er dan een zaak moeten inspannen?
Kan de verkoper gewoon een incassobureau op mij afsturen, en moet ik zelf dan de zaak inspannen?
Of gaat hij de zaak moeten initiëren?
Als de rechter oordeelt dat de clause in werking treedt, maar het bedrag van de schadevergoeding matigt, wie gaat er dan opdraaien voor de advocaat en gerechtskosten?? Mijn inziens vallen die dan wel in de werkelijke geleden kosten...

Hoe zou dat allemaal in de praktijk verlopen??

bedankt alvast voor jouw visie.

Met vriendelijke groeten.
Als u niet betaalt, maar de leverancier wenst toch betaling, dan zal hij zich tot de rechtbank moeten wenden.

Pas met een vonnis in de hand, kan hij vervolgens beroep doen op een deurwaarder.

Aan brieven van een incassokantoor hoeft u geen aandacht te besteden, ongeacht het stadium van de procedure. Zij kunnen nooit (niet voor het vonnis, niet na het vonnis en niet tussendoor) kosten eisen voor hun prestaties.

Als er een vonnis volgt waarin staat dat u moet betalen, dan bent u een in het ongelijk gestelde partij (hoe klein dat bedrag ook mag zijn). U betaalt dan uw eigen kosten van advocaat, de gerechtskosten en een forfaitaire rechtsplegingsvergoeding.

Als de rechtbank meent dat u gelijk heeft betaalt tegenpartij de gerechtskosten en de rechtsplegingsvergoeding.
Gratis je verkeersboete berekenen - www.overtreding.be
Verzoekschrift eerherstel - www.eerherstel.be
Hoeveel loonbeslag kan er bij jou gelegd worden? www.beslagcalculator.be

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gebruiker21
Juridisch actief: Nee

#17 , 23 mar 2015 11:50

Zoals hierboven reeds vermeld, zal een rechter misschien wel oordelen dat de schadevergoeding misschien te buitensporig is voor de geleden schade. Langs de andere kant, de clausule is wat ze is. Als beide partijen dit zo overeen komen, mag een rechter dan oordelen dat wat die partijen overeen komen, niet volledig rechtsgeldig is?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

jannegeelen
Topic Starter

#18 , 23 mar 2015 11:58

hey lowie,

ik speel geen spelletjes. Ik ben een bloedserieuze, veeleisende klant. Als de zaakvoerder dat ook was geweest...

Eigenlijk is nog zijn grootste nalatigheid: een ander stopcontact bestellen zonder mij op de hoogte te brengen. Dat is een bewuste actie van hem. Ik weet dat fouten maken menselijk is. Dat er ergens een dooske verkeerd gezet wordt en die dan niet geleverd wordt... Dat snap ik volledig. Maar dat hij, volledig bewust, beslist om mij niet even op te bellen en dat stopcontact te bespreken en dan een ander stopcontact bestelt dan wij aangekocht hebben, is van een andere orde.

grtjs, janne

Reclame

jannegeelen
Topic Starter

#19 , 23 mar 2015 12:12

dag dave,

als ik nu het uitstaande bedrag van de aankoop niet betaal, omdat ik me beroep op de clausule. Wie gaat er dan een zaak moeten inspannen?
Kan de verkoper gewoon een incassobureau op mij afsturen, en moet ik zelf dan de zaak inspannen?
Of gaat hij de zaak moeten initiëren?
Als de rechter oordeelt dat de clause in werking treedt, maar het bedrag van de schadevergoeding matigt, wie gaat er dan opdraaien voor de advocaat en gerechtskosten?? Mijn inziens vallen die dan wel in de werkelijke geleden kosten...

Hoe zou dat allemaal in de praktijk verlopen??

bedankt alvast voor jouw visie.

Als u niet betaalt, maar de leverancier wenst toch betaling, dan zal hij zich tot de rechtbank moeten wenden.

Pas met een vonnis in de hand, kan hij vervolgens beroep doen op een deurwaarder.

Aan brieven van een incassokantoor hoeft u geen aandacht te besteden, ongeacht het stadium van de procedure. Zij kunnen nooit (niet voor het vonnis, niet na het vonnis en niet tussendoor) kosten eisen voor hun prestaties.

Als er een vonnis volgt waarin staat dat u moet betalen, dan bent u een in het ongelijk gestelde partij (hoe klein dat bedrag ook mag zijn). U betaalt dan uw eigen kosten van advocaat, de gerechtskosten en een forfaitaire rechtsplegingsvergoeding.

Als de rechtbank meent dat u gelijk heeft betaalt tegenpartij de gerechtskosten en de rechtsplegingsvergoeding.

Bedankt Dave,

dat geef veel duidelijkheid.

Wat ik me dan wel bedenk is: verkoper wil betaalt worden, stapt naar rechter. Word ik dan opgeroepen om "mijn kant van het verhaal te doen"?? Kan ik dat zonder advocaat doen?

Als de rechter oordeelt dat de clausule in werking treedt, maar de schadevergoeding veel lager instelt. Wie is er dan in "gelijk gesteld"?? Wie betaalt dan de gerechtskosten en de rechtsplegingsvergoeding???

alvast erg bedankt voor je tijd en moeite!

met vriendelijke groeten.

jannegeelen
Topic Starter

#20 , 23 mar 2015 12:17

Zoals hierboven reeds vermeld, zal een rechter misschien wel oordelen dat de schadevergoeding misschien te buitensporig is voor de geleden schade. Langs de andere kant, de clausule is wat ze is. Als beide partijen dit zo overeen komen, mag een rechter dan oordelen dat wat die partijen overeen komen, niet volledig rechtsgeldig is?
hey tom, min of meer wel. Rechter oordeelt dan niet dat het niet volledig rechtsgeldig is maar wel buitensporig.

Lees er hier meer over de term "schadebeding" en wat het in de praktijk betekent:
http://www.elfri.be/schadebeding" onclick="window.open(this.href);return false;

Kort samengevat komt het neer op:
"De rechter kan wanneer het bedrag hoger is dan de potentiële schade, het strafbeding niet vernietigen, maar kan enkel het overeengekomen bedrag verminderen."

ddanck

#21 , 23 mar 2015 13:07

Beste

U wordt opgeroepen om uw verhaal te doen, dat gebeurt meestal wel schriftelijk, in een 'conclusie'. U kan uw verhaal ook mondeling doen, maar het kan zijn dat de rechter u niet toelaat uitgebreid te 'pleiten'. Bovendien heeft u later - zonder conclusies - geen enkel bewijs van uw standpunten, evenmin beschikt de rechter tijdens zijn beraad over ene geheugensteun.

Als de tegenpartij betaling vraagt en u moet (een deel) betalen, dan bent u in het ongelijk gesteld. U betaalt dan de rechtsplegingsvergoeding.

Wordt u in het gelijk gesteld, maar had u geen advocaat, dan heeft u geen recht op de rechtsplegingsvergoeding.

mjers

#22 , 23 mar 2015 14:48

Als de keuken plaatser een proces inspant en de afloop ervan is in zijn voordeel dan zal je al de kosten ook moeten betalen, en van een proces zoals deze weet je nooit 100% hoe het afloopt, er is altijd kans dat de keukenleverancier gelijk krijgt.

In een rechtzaak is het niet omdat je gelijk heeft dat je daarom ook gelijk krijgt, ik zou toch opletten met spelletjes te spelen.

Inderdaad, 1340 euro eisen van de keukenleverancier omdat een stopcontact verkeerd geleverd is...?

U ziet ook wel dat één en ander niet overeenkomt... Kans is heel klein dat een rechter u in het gelijk stelt. Ook al heb je een clausule.

denlowie

#23 , 23 mar 2015 15:01

Inderdaad, 1340 euro eisen van de keukenleverancier omdat een stopcontact verkeerd geleverd is...?
In een keuken zonder toestellen zit nog zoveel materiaal niet in, 5 a 6 MDF platen a 15€ en je heeft een keuken, en dan natuurlijk je toestellen en daar doen ze mee wat ze willen..
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

jannegeelen
Topic Starter

#24 , 23 mar 2015 16:04

Bekijk het eens op deze manier: In de algemene voorwaarden die heel wat keukenverkopers opleggen, staat dat er bij niet nakomen van betaling een schadevergoeding te betalen is, die gemakkelijk 10% bedraagt.

Probeer dus maar eens 200 euro van je keuken niet te betalen. Kijken hoe snel ze met hun algemene voorwaarden staan zwaaien.

ddanck

#25 , 23 mar 2015 17:25

Klopt

LeenW

#26 , 23 mar 2015 18:26

10% lijkt mij wel veel, eerder 2-5% naar mijn ervaring.

jannegeelen
Topic Starter

#27 , 23 mar 2015 23:00

Tot slot nog deze argumentering: in de praktijk stel je dat schadebeding op voor een niet-gekende schade. Wij hebben dan die 10% afgesproken.

Nu blijkt effectief dat ik door fouten van de verkoper zit met een werkblad waar ik niks mee ben. Dat werkblad vervangen zou mij zelfs meer kosten dan 1340 euro... Ik denk dus dat die som zeker wel in verhouding is.

mjers

#28 , 24 mar 2015 07:42

Tot slot nog deze argumentering: in de praktijk stel je dat schadebeding op voor een niet-gekende schade. Wij hebben dan die 10% afgesproken.

Nu blijkt effectief dat ik door fouten van de verkoper zit met een werkblad waar ik niks mee ben. Dat werkblad vervangen zou mij zelfs meer kosten dan 1340 euro... Ik denk dus dat die som zeker wel in verhouding is.

Als een ander werkblad geleverd is dan in het verkoopscontract dan moeten ze dit toch vervangen?

Gebruiker21

#29 , 24 mar 2015 09:52

Topic starter heeft het over de hypothetische situatie wanneer hij dit zelf zou vervangen.

In ieder geval @ topic starter: laat ons weten hoe het afloopt!
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Patrick M.

#30 , 03 apr 2015 12:34

Incasso bureau is 0% wettelijk.

Terug naar “Consumenten Koop”