Als u niet betaalt, maar de leverancier wenst toch betaling, dan zal hij zich tot de rechtbank moeten wenden.
dag dave,
als ik nu het uitstaande bedrag van de aankoop niet betaal, omdat ik me beroep op de clausule. Wie gaat er dan een zaak moeten inspannen?
Kan de verkoper gewoon een incassobureau op mij afsturen, en moet ik zelf dan de zaak inspannen?
Of gaat hij de zaak moeten initiëren?
Als de rechter oordeelt dat de clause in werking treedt, maar het bedrag van de schadevergoeding matigt, wie gaat er dan opdraaien voor de advocaat en gerechtskosten?? Mijn inziens vallen die dan wel in de werkelijke geleden kosten...
Hoe zou dat allemaal in de praktijk verlopen??
bedankt alvast voor jouw visie.
Met vriendelijke groeten.
Pas met een vonnis in de hand, kan hij vervolgens beroep doen op een deurwaarder.
Aan brieven van een incassokantoor hoeft u geen aandacht te besteden, ongeacht het stadium van de procedure. Zij kunnen nooit (niet voor het vonnis, niet na het vonnis en niet tussendoor) kosten eisen voor hun prestaties.
Als er een vonnis volgt waarin staat dat u moet betalen, dan bent u een in het ongelijk gestelde partij (hoe klein dat bedrag ook mag zijn). U betaalt dan uw eigen kosten van advocaat, de gerechtskosten en een forfaitaire rechtsplegingsvergoeding.
Als de rechtbank meent dat u gelijk heeft betaalt tegenpartij de gerechtskosten en de rechtsplegingsvergoeding.