Louter op basis van de clausule zou u met succes kunnen stellen dat de 1340 EUR niet verschuldigd is. Het is duidelijk dat er een foutieve levering gebeurde, waardoor de clausule in werking trad. Partijen kunnen namelijk onderling afspreken wat ze willen (1134 B.W.).
Anderzijds is er ook sprake van een schadebeding. Een schadebeding houdt een forfaitaire vergoeding in voor de voorzienbare schade. Het moet dus essentieel gaan om vergoeding. Als deze zaak voor de rechter wordt gebracht, is de kans groot dat deze oordeelt dat de schade die u lijdt, bijlange na geen 1340 EUR bedraagt en dat hij dus gebruik maakt van zijn bevoegdheid om dit bedrag te milderen.
dag dave,
als ik nu het uitstaande bedrag van de aankoop niet betaal, omdat ik me beroep op de clausule. Wie gaat er dan een zaak moeten inspannen?
Kan de verkoper gewoon een incassobureau op mij afsturen, en moet ik zelf dan de zaak inspannen?
Of gaat hij de zaak moeten initiëren?
Als de rechter oordeelt dat de clause in werking treedt, maar het bedrag van de schadevergoeding matigt, wie gaat er dan opdraaien voor de advocaat en gerechtskosten?? Mijn inziens vallen die dan wel in de werkelijke geleden kosten...
Hoe zou dat allemaal in de praktijk verlopen??
bedankt alvast voor jouw visie.
Met vriendelijke groeten.