Schade aan auto door dicht waaiende heras hekken

family van
Topic Starter

Schade aan auto door dicht waaiende heras hekken

#1 , 17 mar 2015 00:24

Ik weet niet of deze op juiste plaats staat maar toch deze vraag.

Ik ben te werk gesteld als beveiliging met hond op een bouwwerf , hiervoor moet ik met men wagen op het terrein binnen rijden bij aanvang dienst en verlaten bij einde dienst.
Op het bouwwerf te betreden moet ik Heras hekkens openen om binnen en buiten rijden. De heras hekkens ( 2 hekkens gaan open van midden 1 links en 1 naar rechts)

Nu in December 2014 na men dienst wens ik het terrein te verlaten hierbij open ik de heras hekkens, op de heras hekkens hangen grote reclame spandoeken van de firma die de bouwwerken doen, deze zijn volledig geperforeerd om normaal wind door te laten.

Die ochtend was het aan het waaien volgens weerbericht 3 a 4 Beaufort.

De heras hekkens wanneer deze open staan is niets voorzien door de bouwfirma om deze vast of tegen te houden , hierop omdat het waaide heb ik 2 beton bakstenen genomen en deze aan elk hekken 1 geplaatst om toch de hekkens tegen te houden.

Op moment ik het terrein verlaat en ter hoogte ben van de hekkens heeft 1 van de heras hekken een rukwind gevat waarbij deze de steen verplaatste en het hekken tegen men wagen is gewaaid , wie is hier nu aansprakelijk!!!!
Firma heeft geen voorzieningen geplaatst om dit te verhelpen , op terrein zijn nog thans voldoende ankervoeten om te bevestigen op de grond.

Mijn rechtsbijstand wenst dat ik eerst raad en bevindingen ga halen bij een advocaat of er voldoende positieve middelen zijn in geval er een rechtzaak zou komen.
Zonder deze bevinding van een advocaat wil mijn rechtsbijstand niet eerder de tegenpartij op de hoogte brengen van het feit.

Mijn rechtsbijstand vermeld dat het moeilijk zou zijn de bouwfirma aansprakelijk te stellen aangezien ik de hekkens zou manipuleert hebben door deze open te doen om het terrein te verlaten. Als ik deze niet open kan ik ook het terrein verlaten. Ik heb nog materiaal gezocht en geplaatst ( beton bakstenen) om net te verhinderen dat ze tegen mijn auto zouden waaien.

Wat kan ik doen?

Moet ik zelf een mail sturen met de foto's en uitleg van het gebeurde feit naar de bouwfirma en wachten wat de verzekering van de firma vermeld.

Alvast bedankt voor jullie reactie's

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
giserke

#2 , 17 mar 2015 00:29

Ik vrees ook dat het moeilijk zal zijn die firma verantwoordelijk te stellen.
Om de heel eenvoudige reden dat jij die poort hebt geopend, en je wist dat het hard waaide.
Je had maw uw voorzorgen moeten nemen dat die poort niet kon dichtwaaien. Vb door de poort vast te ketenen toen hij openstond.
En indien dit niet mogelijk was, uw auto buiten het terrein parkeren, en te voet verder wandelen.

family van
Topic Starter

#3 , 17 mar 2015 00:54

Beste Giserke

Moest er een mogelijkheid zijn geweest om de hekkens ergens aan vast te ketenen had ik dit ook gedaan , echter was dit niet mogelijk linkse hekken wel maar rechts niet deze komt tegen een laag muurtje, en nu net deze rechts is tegen men wagen gewaaid. Ik had men voorzorgen genomen IK heb die stenen gezocht en geplaatst er was niets voorzien door de firma. Er zijn voldoende voetankers ( metallen plaat met 2 buisjes op vast om de heras hekkens met de buisjes over te plaatsen) deze ankers zijn gemakkelijk te plaatsen en te verankeren aan de grond enkel 2 gaten boren in het beton of asfalt plaatsen en vast vijzen . Echter is hier de firma nalatend geweest deze te plaatsen.

Betreffende de wagen buiten te laten staan is in mijn functie en opdracht niet toegestaan met de diensthond , hond mag niet op publieke plaatst komen in dienst enkel op afgesloten niet publieke plaatsen ( hier zijn ze heel streng op) en die werf moet bewaakt worden met hond dus wagen moet op terrein volgens wetgeving om de hond eruit te halen.

Reclame

giserke

#4 , 17 mar 2015 01:51

Blijft het zelfde, U had het terrein niet mogen betreden als je merkte dat de weersomstandigheden U niet toelaten veilig te werken.
U had ofwel moeten zorgen dat de poort niet dicht kan klappen, ofwel had U uw werkgever moeten contacteren of de opdrachtgever dat U niet veilig op het terrein kan.

U kan in principe proberen via de ABR-verzekering van de bouwheer of aannemer die de hekkens geplaatst heeft.
Maar ik betwijfel of dit zal lukken, omdat de activiteit die U uitvoert niet echt geallieerd kan worden aan die bouwwerken en onkunde is niet verzekerbaar.
Had dat bouwhekken vb op openbare weg terecht gekomen en je hebt schade, dan telde die ABR zeker.

family van
Topic Starter

#5 , 17 mar 2015 04:16

Ik begrijp het echter de firma heeft reeds het probleem ook ondervonden en is ondertussen overgegaan tot verwijderen van de reclame doeken enkel op deze 2 hekkens .

Hekkens waaide stuk door de kracht op de doeken.

Ze kunnen eigenlijk het probleem niet ontkennen.

De Avond voorheen was er geen enkel probleem als ik het terrein betrad was nog geen zo hevige wind, maar wanneer bij einde dienst was dit totaal anders , dus was ik genoodzaakt om met men wagen van het terrein te rijden.

Lanox
Juridisch actief: Nee

#6 , 17 mar 2015 08:55

Als ik deze niet open kan ik ook het terrein verlaten.
Is dit een typefout? Zoniet is het een belangrijk gegeven in uw verhaal die de kans op slagen tot nul herleidt.

mava105
Juridisch actief: Nee

#7 , 17 mar 2015 11:27

, hierop omdat het waaide heb ik 2 beton bakstenen genomen en deze aan elk hekken 1 geplaatst om toch de hekkens tegen te houden.
Hij die de stenen plaatste is volgens mij verantwoordelijk. Waarom geen 2 stenen op elkaar, die samen zwaarder wegen. Jij hebt dus een verkeerde beslissing genomen in deze.

Sirkii

#8 , 17 mar 2015 21:22

Ben je zelfstandig of loontrekkende?

giserke

#9 , 17 mar 2015 22:28

, hierop omdat het waaide heb ik 2 beton bakstenen genomen en deze aan elk hekken 1 geplaatst om toch de hekkens tegen te houden.
Hij die de stenen plaatste is volgens mij verantwoordelijk. Waarom geen 2 stenen op elkaar, die samen zwaarder wegen. Jij hebt dus een verkeerde beslissing genomen in deze.
Inderdaad dat klopt. Zie mijn bericht van 06 maart 2011 19:16.

family van
Topic Starter

#10 , 18 mar 2015 00:28

Hij die de stenen plaatste is volgens mij verantwoordelijk. Waarom geen 2 stenen op elkaar, die samen zwaarder wegen. Jij hebt dus een verkeerde beslissing genomen in deze.[/qu

Beste Lanox

Als ik de hekkens ( heras) niet open zet kan ik niet na men dienst van het terrein rijden met mijn wagen, kan niet door gesloten hekkens rijden.

Dus wij moeten steeds de hekkens openen bij oprijden van het terrein, deze daarna afsluiten. En na dienst van 8 uren deze terug openen terrein buiten rijden en de hekkens terug afsluiten.

family van
Topic Starter

#11 , 18 mar 2015 00:46

Beste Mava

Inderdaad ik kon eventueel 2 van deze stenen op elkaar geplaatst hebben of dit veel zou veranderen aan de feiten betwijfel ik ten stelligste gezien de oppervlakte van het reclame doek en de heras ongeveer 5 vierkante meter .

Het feit is dat in Oktober pas de doeken geplaatst zijn en toen onmiddellijk een melding is gedaan geweest door mij dat dit voor problemen ging zorgen firma melde dat deze zijn geplaatst om bepaalde reden . December gebeurde het dan tegen mijn auto en in januari zijn deze terug verwijderd de reden waarom ze waren geplaatst was opeens niet meer van toepassing en omdat steeds de heras stuk waaien door deze doeken.

Wanneer deze geplaatst werden moest eigenlijk de firma ook voorzien hebben dat er een mogelijkheid was deze te beveiligen wat niet voor zien was maar wel aanwezig is op het terrein.

Dat ik die stenen plaatst is voor mij eigenlijk een positief stuk , ik heb nog een poging gedaan om net het dicht waaien te verhinderen

family van
Topic Starter

#12 , 18 mar 2015 00:47

Ben je zelfstandig of loontrekkende?

Beste Sirkii

Ik ben geen zelfstandige maar gewoon arbeider voor een bewakingsfirma.

Terug naar “Verkeersongevallen”