Praktijk ??? keukens

ickie70
Topic Starter

Re: Praktijk ??? keukens

#16 , 12 mar 2015 15:32

Interessant allemaal, bedankt allemaal! Maar er staat duidelijk bestelbon op, ik snap alleen niet hoe men een totaalprijs kan maken van iets wat niet echt duidelijk beschreven is. Al staan natuurlijk wel alle type nrs er op maar we hebben nadien de toestellen gaan vergelijken en daar is ook een groot prijsverschil op, ze hebben er ook geen prijsindicatie bijgezet (vb, volgens bepaalde katalogus), dus waar baseren ze hun totaalprijs dan op. Er is ons ook duidelijk gezegd dat we de toestellen en werkblad gerust ergens anders mogen nemen, maar hoe weet ik dan wat het ons zonder toestellen en werkblad zou kosten want die vraag hebben we ook al gesteld via mail maar doch geen duidend antwoord opgekregen. Heel vage antwoorden...

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
k.b.

#17 , 12 mar 2015 15:36

Is het niet zo dat je een bepaald voorschot moet betalen alvorens men de keuken "maakt" ...
Mogelijks kan je de "uitvoering" bevriezen door de "voorschotfactuur" te protesteren omdat deze niet conform hun eigen voorwaarden is ...

Er zal wel ergens staan dat dit voorschot bvb xx % is van de totaalsom ... en aangezien je geen "up to date" offerte hebt kan je dus niet weten hoeveel juist die 30 % is ...

Laat u nu niet meer afwimpelen met "dat regelen we achteraf wel " ...
Maar ik zeg het ...

Staat er trouwens ergens bij(geschreven) dat je bepaalde zaken als kleur etc nog later mag opgeven / wijzigen...

k.b.

ickie70
Topic Starter

#18 , 12 mar 2015 15:43

Er staat onderaan bij als omschrijving:Keuken volgens plan in bijlage (welke dat ook mogen zijn, een plan kan dat ook een virtueel beeld van de keuken zijn?)Alle kortingen en actievoorwaarden reeds verrekend (staat gedrukt op de bestelbon) dan staat er door de verkoper bijgeschreven "keuken wijzigbaar tegen +/- prijs tegen dezelfde voorwaarden"

Reclame

Redrum

#19 , 12 mar 2015 15:45

En neen LeenW, ben niet verlengd minderjarig, sta onder geen statuut of dergelijke maar die cursus is nu wel te laat. Heb mijn lesje hopelijk geleerd maar ik vrees dat als ik enkel zulke antwoorden ga krijgen, hier niet veel bruikbare tips ga krijgen. Spijtig.
Helaas zijn de antwoorden die je graag zou krijgen, in een aantal situaties gewoonweg niet te geven. Er is een aanzienlijke bescherming voor consumenten, maar oneindig is die ook niet. Laat ons niet vergeten dat verkopers ook rechten hebben, ze zijn per slot van rekening niet allemaal malafide (en sommige consumenten zijn het daarentegen dan weer wel). Op een gegeven ogenblik is er geen ander antwoord dan 'getekend is getekend, er is een overeenkomst'. Een overeenkomst onder extreme druk zou effectief niet geldig zijn, maar dan ga je dat wel moeten bewijzen. Het zou wel heel eenvoudig worden om onder een verbintenis uit te geraken als het zou volstaan om enkel te zeggen dat je met de rug tegen de muur gezet bent, hoe erg dat ook is voor wie echt aan agressieve verkoopstechnieken is blootgesteld.

Meld het alvast wel bij Controle en Bemiddeling, hoe meer klachten er over zijn, hoe groter de kans dat ze wel degelijk tegen de lamp lopen.

Gebruiker21
Juridisch actief: Nee

#20 , 12 mar 2015 15:52

Misschien kan de topic starter toch de bestelbon eens inscannen, zijn gegevens + die van de keukenfirma onleesbaar maken en hier posten? Dan kunnen we om te beginnen al eens zien of die bestelbon alle elementen van een bestelbon bevat. Nu moeten we er maar wat op los speculeren...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

ickie70
Topic Starter

#21 , 12 mar 2015 15:54

Redrum, ik geef je volkomen gelijk en ook bedankt voor de tip, dat was ook wat ik wou bereiken al is je bericht een beetje tegenstrijdig, soit. Als ik een malafide consument zou geweest zijn zou ik hier mijn verhaal niet gedaan hebben, maar ze maken sommige mensen wel zo als men zulke dingen meemaakt, het vertrouwen is wel degelijk weg al ben ik niet de persoon die dat wil verliezen. Ik zou willen bereiken dat ik toch nog iets kan doen aan de manier van werken maar het zou nog beter zijn moesten meerdere mensen dit niet meer meemaken en er toch nog enige bescherming zijn tegen zulke praktijken of dat ze idd eens tegen de lamp lopen maar ik vrees voor het laatste, ze verdienen meer aan de 'boetes' die mensen zoals ik moeten betalen omdat het gewoonweg kan. ik hou gewoon niet van oneerlijkheid en zal ook nooit iemand zo behandelen, ben dus van het principe, behandel nooit iemand zoals je zelf niet behandeld wil worden, keert wel eens tegen je spijtig genoeg en de kater is des te groter.

k.b.

#22 , 12 mar 2015 15:55

... , hoe meer klachten er over zijn, hoe groter de kans dat ze wel degelijk tegen de lamp lopen.
Zeker doen ...

Men zal dan bij herhaaldelijke klachten de desbetreffende verkoper uit de organisatie ontslaan ...
En hem vervangen door een andere ...

k.b.

ickie70
Topic Starter

#23 , 12 mar 2015 15:56

Gebruiker21, dat was ook al in me opgekomen, ben hier nog een leek dus volgens jou moet dat kunnen? Een leek in het scannen en onleesbaar maken ben ik ook zeker een leek dus zal vrees ik niet voor direct zijn.Toch nen dikke merci

ickie70
Topic Starter

#24 , 12 mar 2015 15:57

... , hoe meer klachten er over zijn, hoe groter de kans dat ze wel degelijk tegen de lamp lopen.
Zeker doen ...

Men zal dan bij herhaaldelijke klachten de desbetreffende verkoper uit de organisatie ontslaan ...

k.b.
En dat is dus inderdaad bij ons het geval geweest

ickie70
Topic Starter

#25 , 12 mar 2015 17:04

Zeker doen ...

k.b.
En dat is dus inderdaad bij ons het geval geweest
Maar ze blijven zo wel bezig

Chaccamacca

#26 , 12 mar 2015 17:09

Op mijn bestelbon stond ook niet wat volgens het KB op punt 4 staat, namelijk de eenheidsprijs. Maar daar heeft het gerecht geen rekening mee gehouden. Ik heb mijn lesje geleerd en dat is: denk goed na en teken niet dadelijk. Want éénmaal getekend zit je er aan vast. Ik heb zelf geen detail factuur gekregen maar daar heeft de rechtbank ook géén rekening mee gehouden.
Laatst gewijzigd door Chaccamacca op 12 mar 2015 17:12, 1 keer totaal gewijzigd.

ickie70
Topic Starter

#27 , 12 mar 2015 17:12

Op mijn bestelbon stond ook niet wat volgens het KB op punt 4 staat, namelijk de eenheidsprijs. Maar daar heeft het gerecht geen rekening mee gehouden. Ik heb mijn lesje geleerd en dat is: denk goed na en teken niet dadelijk. Want éénmaal getekend zit je er aan vast.
Zo blijkt het inderdaad te zijn, maar wil je er niets tegen doen? Mensen helpen of te beschermen?

denlowie
Juridisch actief: Nee

#28 , 12 mar 2015 18:50

Men moet niet noodzakelijk een vinger wijzen naar de verkopers van keukens, dit is hun job zoveel mogelijk keukens verkopen, het is altijd de koper die ja of neen zegt, en niet de verkoper.

En de consument word wel degelijk zeer goed beschermd voor zulke praktijken.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Milo72

#29 , 13 mar 2015 09:02

ik snap alleen niet hoe men een totaalprijs kan maken van iets wat niet echt duidelijk beschreven is.
Volgens mij is het type keuken, kleur, afwerking, werkblad type dikte en hoogte, de toestellen type en merk, accessoires type, en dan nog blijkbaar met een plan in bijlage, MEER dan "duidelijk beschreven".

En dan lijkt het me inderdaad: getekend is getekend.

Ik hoor de (vaak herhaalde) woorden van mijn vader nog in mijn hoofd galmen: "Teken NOOIT iets wat je niet 100% begrijpt en 100% achter staat"
Ik ben geen jurist - mijn posts zijn dus enkel gebaseerd op mijn eigen mening en gezond verstand

Terug naar “Consumenten Koop”