Watermeter

Casalangdre

#16 , 13 mei 2008 12:33

Ik ben er ook bijna zeker van dat die situatie niet onwettelijk is. Er bestaat wel een reglement op de waterhuishouding (naar analogie van een reglement voor electrische huishoudelijke installatie), maar daar staat nergens in dat er één hoofdwatermeter per huis moet zijn. Het is namelijk zo dat wanneer een hoofdwatemeter geplaatst is, daar in principe niets meer aan veranderd wordt, of men nu van één huis, vijf huizen maakt of andersom. Als een straat wordt aangelegd, wordt er één wateraansluiting voorzien per bouwkavel (of huis indien er al huizen staan) en daar wordt niets meer aan veranderd. Enkele uitzonderingen kunnen zijn als het gaat om een oud huis met een wateraansluiting aan de achterkant in plaats van aan de voorkant of een aardbeving of grondverschuiving.

Het huis (of adres beter gezegd) waar de watermeter staat, betaald ook de rekening. Dit is dus in jullie geval de buurman. Diegene die de waterrekening betaald kan dit wel verdelen over de verschillende wooneenheiden, maar dan moeten er wel kleinere watermeters per wooneenheid voorzien zijn.

En dan is er nog een argument om te stellen dat er niets onwettelijk is : jullie hebben water. Bij bouwwerken of verbouwingen moet er steeds een keuring van de waterhuishouding gebeuren. Deze keuring gebeurt - bij gebrek aan onafhankelijke keuringsinstanties zoals bij electrische installaties - door de watermaatschappij zelf. Indien deze installatie niet conform of onwettelijk is, wordt het water afgesloten of gewoon niet aangesloten. En vermits jullie water hebben, zou ik mij dus geen zorgen maken.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Annetje
Topic Starter

#17 , 13 mei 2008 12:33

ik ga er niet vanuit dat JohnD het met die reden zegt hoor.
Ik vertrouw die vrouwen van de vwm niet, lachen met zo'n vraag dat hoort niet. Die tweede dame dat ik aan de lijn kreeg wist het preices niet zo goed.
Ze hebben het niet graag, wat houd dat nu in?
Ofwel mag het, ofwel niet! het is geen duidelijke grens die ze geven, en wel een belangrijke

Annetje
Topic Starter

#18 , 13 mei 2008 12:36

hoe bedoel je? wie de watermeter heeft betaald?

Wij hebben sinds gisteren nieuwe buren, en moest die kerel daar wat van kennen kan hij wel op onze kosten water verbruiken.

Reclame

Lex

#19 , 13 mei 2008 13:01

heb de VMW juist aan de lijn gehad in verband met mijn vraag.
Eerst nam er een jonge dame op ( aan de stem te horen ) die het leuk vond me gewoon uit te lachen met mijn vraag, ze zei hehehaha daar kan ik niks aan veranderen. Heb dan gevraagd of ze me met iemand kan doorverbinden die me wel een gewoon antwoord kan geven op mijn vraag.
Kreeg dan een andere dame aan de lijn, die zei dat ze dat liever niet hebben maar het mag wel(????) dan is de buurman wel verplicht van ons ALTIJD toelating te geven tot bij die meter te kunnen.
Heb er toch mijn vragen bij en wordt er gek van, de ene zegt dit de andere zegt dat! en ik weet het niet meer
Als het een troost kan zijn, de 'helft' van Antwerpen heeft geen watermeter in huis.

Annetje
Topic Starter

#20 , 13 mei 2008 13:03

ja maar de helft van Antwerpen kan me eigenlijk niet schelen.
Het is in dit krot waar het om gaat voor de moment

Lex

#21 , 13 mei 2008 13:20

ja maar de helft van Antwerpen kan me eigenlijk niet schelen.
Het is in dit krot waar het om gaat voor de moment
Als het huis in zo'n slechte staat is dan verhuis je toch gewoon!
Voor 350 euro per maand kan je niet verwachten dat je een villa kan huren.

Casalangdre

#22 , 13 mei 2008 14:02

Ik bedoel dat op wiens naams de watermeter staat, dat die het volledige waterverbruik van die meter betaald. Meestal is dat dus de persoon in wiens wooneenheid de meter staat. Jullie buurman betaald dus de volledige waterrekening en verdeeld dan die rekening op basis van kleinere watermeters per eenheid over de verschillende wooneenheden. Hij is natuurlijk niet verplicht om dit te doen. Als de watermaatschappij betaald wordt is er voor hen geen probleem denk ik.

Het regelment voor waterhuishoudelijke installaties vinden jullie trouwens op deze link : http://www.aww.be/pdf/Technisch%20reglement%20SVW.pdf

mapleleiah

#23 , 13 mei 2008 14:08

Ik bedoel dat op wiens naams de watermeter staat, dat die het volledige waterverbruik van die meter betaald. Meestal is dat dus de persoon in wiens wooneenheid de meter staat. Jullie buurman betaald dus de volledige waterrekening en verdeeld dan die rekening op basis van kleinere watermeters per eenheid over de verschillende wooneenheden. Hij is natuurlijk niet verplicht om dit te doen. Als de watermaatschappij betaald wordt is er voor hen geen probleem denk ik.

Het regelment voor waterhuishoudelijke installaties vinden jullie trouwens op deze link : http://www.aww.be/pdf/Technisch%20reglement%20SVW.pdf
Nochtans zijn er nog vele oudere flatgebouwen waar maar één watermeter voor het hele gebouw staat. De kosten worden dan gelijk verdeeld onder alle flats, of je dan zuinig bent of niet ... Het lijkt me hier om zo'n situatie te gaan.

Lenny
"I can resist everything except temptation" (Oscar Wilde)

Annetje
Topic Starter

#24 , 13 mei 2008 14:19

om de zoveel maand betalen wij ook water.
Als het wettelijk is, zoveel te beter voor de huisbaas

Casalangdre

#25 , 13 mei 2008 14:41

Nochtans zijn er nog vele oudere flatgebouwen waar maar één watermeter voor het hele gebouw staat. De kosten worden dan gelijk verdeeld onder alle flats, of je dan zuinig bent of niet ... Het lijkt me hier om zo'n situatie te gaan.

Lenny
Dat is wel een illegale stituatie. Maar dit heeft niets te maken met de technische reglementen of met de watermaatschappij. Zo een situatie mag niet, omdat men steeds de reeële kosten moet aanrekenen. De reeële kostprijs van verbruik (water, electriciteit, enz...) moet minstens één keer per jaar aangerekend worden (ev. verrekend met de vaste maandelijkse bijdragen. De huurders hebben immers het recht om de berekening van die kosten op te vragen aan de huisbaas of syndicus. En hoe ga je dit doen als er geen aparte watermeters per wooneenheid zijn? Het maakt wel niet uit waar de hoofdwatermeter of de eenheidswatermeters staan.

Ann2

#26 , 13 mei 2008 17:05

En bestaat er ook al een genietje dat een onderscheid maakt tussen gedomicilieerde bewoners en effectieve bewoners? Want zo'n verdeelsleutel is ook geen waterdicht (LOL) systeem: officieel alleenstaand maar eigenlijk wonen er nog vriend, baby en hond? Begin er maar aan. Met één teller/meter voor meerdere wooneenheden heb je geen ware weergave van het verbruik. Vraag is: wie moet aparte teller betalen? De huurder die na paar jaar teller achter moet laten of de eigenaar wiens eigendom het is? Eigenaardig dat de huurwet dat niet duidelijk in het addendum heeft laten zetten (wettelijk verplichte bijlage met de normen inzake gezondheid, ...).

JohnD

#27 , 14 mei 2008 09:04

JohnD, ben jij er nog altijd zeker van dat deze situatie ontwettelijk is?
Er is hier namelijk zoveel onwettelijk, en komt iedere dag meer en meer naar boven! en wil alles wat onwettelijk is wel eens deftig laten onderzoeken.
Kijk, of iets nu onwettellijk is of niet ga ik echt niet altijd in een of andere wettekst opzoeken. Meestal is (er zijn idd. uitzonderingen) een beetje gezond verstand voldoende om te beseffen dat iets niet wettellijk is of niet.

In dit geval waarin een watermeter zich bevind in de woning van iemand anders is dit het geval. Jij moet ten alle tijde toegang kunnen hebben tot die watermeter in een gemeenschappellijke door alle bewoners toegankelijke ruimte.

Zelfs indien hier bvb. nergens een wet dit voorziet kan je er van op aan dat zulks door een vrederechter wel als "verboden" zal aangenomen worden, tenzij er natuurlijk een wet is die dit wel toelaat. Maar die is er niet.

MVG

JohnD

#28 , 14 mei 2008 09:18

Als het een troost kan zijn, de 'helft' van Antwerpen heeft geen watermeter in huis.
Wel ja, maar als er die ene watermeter is, dan moet die logischerwijze toch in een gemeenschappellijke ruimte zoals een kelder of zoiets staan. En zeker niet op prive terrein. Als die persoon waar die gemeenschappellijke watermeter in zijn woning staat bvb. toelating tot zijn woning weigert beginnen de problemen voor de andere bewoners reeds. Verder kan hij er idd. mee knoeien en zal zeker niet gestoord worden vermits de meter in zijn eigen woning staat.

Annetje
Topic Starter

#29 , 14 mei 2008 10:38

Ja idd zo is het JohnD!
Had mss beter logisch moeten nadenken, maar voor de moment laat me logisch nadenken in de steek :D

dat zei de watermaatschappij ook, ze hebben het niet graag maar het mag wel. De buur is dan wel verplicht om ons ten alle tijden in zijn huis te laten, maar dat botst dan toch weer met een andere recht van de mens he?
Achja, we zijn voor andere dingen in dit huis verdere stappen aan het ondernemen dus kunnen we dit er ook bijnemen :)

Vrijdag komen ze van de woonwijzer onze woning keuren en maken er een verslag van op.
Zo wordt de procedure van onbewoonbaar verklaring ingezet!

Bedankt voor de antwoorden

Casalangdre

#30 , 14 mei 2008 10:44

Ik betwijfel toch wel sterk wat JohnD beweert in verband met het feit dat men ten alle tijden toegang moet hebben tot de watermeter. De toegang tot een watermeter heeft immers enkel tot doel om de berekening van de kosten voor het waterverbruik te controleren, en dit moet (of mag?) maar één keer per jaar gebeuren bij het doorgeven van de meterstanden aan de watermaatschappij. Dit is van een heel andere aard als de toegang tot een electriciteitsmeter. Bij een electriciteitsmeter moet men ten alle tijden toegang krijgen, omdat deze toegang niet alleen dient voor de controle van het verbruik, maar ook voor het eventueel voor het aanzetten van de hoofdschakelaar als deze uitvalt. Bij een waterleiding heeft een meter echter niets te maken met het aan- of afsluiten van de waterhuishouding.

Om twee redenen zou ik ook niet echt schrik hebben voor fraude vanwege de buurman. Ten eerste is water eigenlijk zo goedkoop dat hij meer geld gaat uitgeven aan loodgietersmateriaal dan dat hij wint bij het aftappen van water. Ten tweede bestaat er een plan van de waterhuishouding van elk huis. Vermits dat waterleidingsbuizen bovenop de muren liggen is dit zeer gemakkelijk te controleren bij de (jaarlijkse) controle van de meterstanden.

De berekening van de kosten van waterverbruik heeft trouwens niet veel te maken met het aantal personen die in een huis wonen, maar enkel met het werkelijke verbruik. Het is wel zo dat men van de watermaatschappij een aantal m³ water gratis krijgt per gedomicilieerde persoon (meestal is dit 15 m³). Voor drie gedomicilieerde personen kan men dus 45 m³ water verbruiken voor men begint te betalen voor zijn gebruik (onafgezien van de kosten voor waterzuivering, deze beginnen te lopen vanaf de eerste liter). Deze gratis m³ moeten natuurlijk wel door de huiseigenaar doorgerekend worden aan de huurders.

Terug naar “Huren”