Waarde auto

Chaccamacca
Topic Starter

Waarde auto

#1 , 23 jan 2015 19:31

Bij het kopen van een nieuwe wagen 1500€ gekregen voor mijn oude auto maar ik heb mijn nieuwe auto nog niet.(moet nog geleverd worden) Ik heb nu een accident gekregen met mijn oude wagen maar ik ben in mijn recht, de andere had geen voorrang van rechts gegeven. Maar de tegenverzekering wil nu maar 750€ geven voor mijn oude wagen omdat die 14 jaar oud is. Kan ik nu eisen dat de tegenverzekering toch €1500€ geeft omdat ik dat van de garage kreeg. Als ik maar 750€ krijg van de tegenverzekering dan moet ik het verschil(750€) zelf aan de nieuwe garage bij betalen.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
chantika

#2 , 23 jan 2015 19:40

Ga eens praten met de garage. Zal niet veel uitmaken voor de waarde van een wagen van 14 jaar. Die is toch voor schroot. Ofwel geven ze u een korting omdat er geen overname is.

JPV

#3 , 24 jan 2015 12:50

Ik dacht dat u sowieso de inruilwaarde kan krijgen indien u kan bewijzen dat u deze zou verkrijgen mocht u een nieuwe wagen aankoopt (pas op: dan moet het wel over een inruilwaarde gaan en niet over een commerciële extra korting).

Reclame

artemis

#4 , 24 jan 2015 13:07

Is de oude auto nog rijvaardig?
Heeft de garage waar u de nieuwe auto besteld hebt de oude bekeken vooraleer het bedrag van overname overeen te komen? (Was bij mijn vorige auto van 19 jaar niet het geval)
Wat staat er hierover in de voorwaarden op de bestelbon?

sloeberken

#5 , 24 jan 2015 13:40

Dat ongeval zal niet veel veranderen aan de overname, dat is een standaard recyclage bedrag ongeacht de staat of ouderdom.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

JPV

#6 , 24 jan 2015 13:41

voor de voorwaarden van die recyclagepremie moet de wagen ingeschreven zijn. Kan je een wrak (mocht de wagen perte totale zijn) nog blijvend laten inschrijven?

sloeberken

#7 , 24 jan 2015 17:58

voor de voorwaarden van die recyclagepremie moet de wagen ingeschreven zijn. Kan je een wrak (mocht de wagen perte totale zijn) nog blijvend laten inschrijven?
De wagen van TS is toch ingeschreven.

Chaccamacca
Topic Starter

#8 , 24 jan 2015 18:10

Bij de garage geweest en als er geen overname is van mijn oude wagen dan komt er 1500€ bij. Ik had al een heel goede prijs voor de nieuwe auto maar daar komt nu 1500€ bij omdat de garage de auto niet kan overnemen. Voor het ongeval was mijn oude wagen in prima conditie, daarom kreeg ik 1500€ voor mijn oude wagen en ja, de oude wagen is ingeschreven en op de bestelbon staat overname van mijn oude wagen voor de prijs van 1500€. Maar mijn vraag is of ik van de tegenpartij 1500€ kan eisen? De tegenpartij wil maar 750€ geven.

denlowie
Juridisch actief: Nee

#9 , 24 jan 2015 18:13

normaal als je in je recht bent zal de tegenpartij die 1500€ moeten afdokken.

En als je op je punt staat, en je bewijzen heeft van overname zal je dit ook krijgen !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Chaccamacca
Topic Starter

#10 , 24 jan 2015 18:19

Bewijzen voor overname van mijn oude wagen aan 1500€ door de garage van mijn nieuwe wagen heb ik op de bestelbon.En ik ben in mijn recht want de andere auto die betrokken was in het ongeval heeft geen voorrang van rechts gegeven.

lohabra

#11 , 24 jan 2015 18:24

Bewijzen voor overname van mijn oude wagen aan 1500€ door de garage van mijn nieuwe wagen heb ik op de bestelbon.En ik ben in mijn recht want de andere auto die betrokken was in het ongeval heeft geen voorrang van rechts gegeven.
De verzekeraar van de tegenpartij is ertoe gehouden om je de marktwaarde van je oude wagen terug te betalen. Dat jouw garagist je een commerciële geste gedaan heeft en je er wat méér voor geboden heeft, is volgens mij (en helaas voor jou) niet hun probleem.
The pessimist complains about the wind
The optimist expects it to change
The realist adjusts the sails

artemis

#12 , 24 jan 2015 19:21

De verzekeraar van de tegenpartij is ertoe gehouden om je de marktwaarde van je oude wagen terug te betalen. Dat jouw garagist je een commerciële geste gedaan heeft en je er wat méér voor geboden heeft, is volgens mij (en helaas voor jou) niet hun probleem.
Klopt helemaal volgens mij.

Twee jaar geleden kocht ik een nieuwe wagen en kreeg 1650€ overname voor mijn oude wagen van 19 jaar oud. Ze hebben mijn oude wagen zelfs niet eens bekeken, wel was hij rijvaardig en had een geldig keuringsbewijs, dat was de enige vereiste. Het was wel degelijk een overname en geen recyclagepremie, zie het als een commerciële geste of een verdoken korting bovenop alle andere kortingen. Ik had mijn oude wagen voor nog geen 500€ kunnen verkopen in de privé.
De verzekeraar van de tegenpartij zal nooit meer uitkeren dan de catalogus/marktwaarde en hoeft dat ook niet te doen.

Chaccamacca
Topic Starter

#13 , 24 jan 2015 22:49

Daar wil ik toch over discussiëren. Als het ongeval niet gebeurd was kreeg ik nog 1500€ voor mijn oude wagen en omdat er nu iemand zich niet aan de verkeersregels heeft gehouden verlies ik 750€.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#14 , 24 jan 2015 23:36

Klopt volkomen u zal de tegenpartij dan voor de burgerlijke/strafrechter moeten dagen en dat geld opeisen.

sloeberken

#15 , 25 jan 2015 00:01

Klopt volkomen u zal de tegenpartij dan voor de burgerlijke/strafrechter moeten dagen en dat geld opeisen.
Dat zal een verloren zaak zijn.

Terug naar “Verkeersongevallen”