Telefoonlijn afgesloten zonder aanmaning

robin1975
Topic Starter

Telefoonlijn afgesloten zonder aanmaning

#1 , 15 jan 2015 12:30

Beste allemaal,

graag jullie bevindingen en hulp

Ik heb deze maand (05/01/2015) een factuur ontvangen van een telecombedrijf met vermelding van 2 bedragen, 1 bedrag dat ik voor deze maand dien te betalen en 1 bedrag dat vervallen was door een openstaande factuur van december (vervaldatum 17/12/2015). Van deze openstaande factuur heb ik nooit enige aanmaning mogen ontvangen, niet per brief en niet per SMS. Beide bedragen werden netjes opgeteld en het totale bedrag diende met een nieuwe referentie en een vervaldatum van 19/01/2015 betaald te worden.

Ik had de betaling doorgevoerd met uitvoeringsdatum 15/01 zodat deze tegen 19/01 zeker zou betaald zijn.

Nu is mijn telefoon echter reeds van 13/01/2015 (nu 3 dagen) afgesloten owv die achterstallige betaling van december. Ik heb reeds 2 maal contact gehad met de klantendienst met de uitleg dat zij zelf een nieuwe factuur hebben gestuurd waar duidelijk opstaat dat ik het oude bedrag van de vervallen factuur en het bijkomende bedrag voor deze maand (samen geteld) dient betaald te zijn ten laatste op 19/01/2015.

Tijdens mijn 2de telefonisch contact gaf een medewerkster zelfs toe dat dit probleem (fout/onduidelijkheid op de factuur betreffende vervaldatum) reeds meermaals was voorgekomen en dat er intern aan een oplossing van dit probleem wordt gewerkt.

Maar ik zit als zelfstandige dus reeds 3 dagen zonder GSM.

Mag dit telecombedrijf zomaar de telefoon afsluiten zonder enige aanmaning ? Mag de telefoon afgesloten worden als U bovenstaande leest betreffende de factuur ? Wat zijn eventuele aanvaardbare tegemoetkomingen voor dit ongemak mocht blijken dat zij hun boekje te buiten zijn gegaan ?

Ik kijk uit naar jullie antwoorden en eventuele hulpzame informatie.

Groetjes

Robin

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Juridisch actief: Ja

#2 , 15 jan 2015 13:37

het lijtk me niet omdat u een nieuwe factuur krijgt, dat u opnieuw uitstel van betaling zou krijgen. U dienden ook door te hebben dat u van een telecomoperator een maandelijkse factuur mag verwachten en dus ergens een betaling gemist had. Bij alle mij bekende telecomoperatoren kan u gemakkelijk via internet eventueel gemiste facturen opvragen.

Het eerste bedrag dient onmiddellijk betaald te worden en afhankelijk van wat in de voorwaarden staat kan men bij niet-betaling van bedragen tijdelijk uw voorzieningen afsluiten. Bij mijn weten bepaalt nergens een wet, zeker niet bij zelfstandigen, dat men eerst herinneringen moet sturen vooraleer men diensten tijdelijk mag opschorten.

robin1975
Topic Starter

#3 , 15 jan 2015 14:08

beste, ik volg u volledig in uw redenering en vond het ook zeer raar dat ze mij een nieuwe vervaldatum opgaven. maar ik volg hun factuur letterlijk. En de onduidelijkheid hieromtrent werd dan ook bevestigd door hun medewerker. En bij het opvragen van het te betalen saldo op hun website was dit 0 Euro, en op een ontvangen SMS van het te betalen saldo was dit 0 Euro en het opvragen van een factuur bleek niet mogelijk... maar toch was mijn telefoon geblokkeerd

maar dit waren slechts technische mankementen volgens hun supervisor...

dit waren wel de mankementen op gegevens waar ik mij eerst op baseer om alles na te kijken, want een medewerker van hun helpdesk aan de lijn krijgen, daar moet je engelengeduld voor hebben...

Reclame

Lanox
Juridisch actief: Nee

#4 , 15 jan 2015 14:47

U dienden ook door te hebben dat u van een telecomoperator een maandelijkse factuur mag verwachten en dus ergens een betaling gemist had. Bij alle mij bekende telecomoperatoren kan u gemakkelijk via internet eventueel gemiste facturen opvragen.
Dit mag je toch wel met een zekere korrel zout nemen.

Eén van de grote telecomoperatoren is enkele maanden geleden begonnen om een deel van hun klantenbestand geen papieren facturen meer te sturen. De klant "mag" deze zelf online gaan opzoeken. De wet vermeldt zeer duidelijk dat een electronische factuur evenwaardig is aan een papieren factuur ALS de klant ze aanvaardt. Dit kan op 2 manieren: expliciete toestemming vragen aan de klant, of de factuur gewoon laten betalen door de klant.

Het advies dat u hierboven geeft zou klanten ertoe aanzetten om impliciet hun goedkeuring te geven voor electronische facturen, zelfs als de klant niet wil.

Om het verhaal nog even af te maken, zelfs na expliciete weigering van de klant en eis voor een papieren factuur weigert deze operator bij te draaien en sluit de telefoonlijn van de klant gewoonweg af. Ikzelf heb voor de korte pijn en snelste oplossing gekozen en ben gewoon van operator veranderd. Ik ben nog steeds in blijde verwachting van hun factuur.

scorpioen

#5 , 15 jan 2015 17:10

Begin met de algemene voorwaarden te lezen van de telecomoperator.

Ik citeer uit de algemene voorwaarden van een telecomoperator:
"Elke Partij mag de uitvoering van haar verplichtingen opschorten indien de andere Partij haar contractuele verplichtingen niet nakomt en dat niet verhelpt binnen een termijn van vijftien (15) kalenderdagen na de verzending van een ingebrekestelling."

Het zou me verbazen dat de algemene voorwaarden van een telecomoperator zouden bepalen dat de telefoonlijn mag worden afgesloten zonder enige ingebrekestelling.

robin1975
Topic Starter

#6 , 15 jan 2015 18:11

Beste Scorpioen,
onderstaand de voorwaarden van X

"X kan de Diensten ook met onmiddellijke ingang en zonder
voorafgaande kennisgeving geheel of gedeeltelijk schorsen in de volgende
gevallen :
• op grond van wettelijk bepaalde vereisten ;
• in geval de goede werking van het Netwerk of haar installaties in gevaar
wordt gebracht ;
• in geval van contractbreuk of niet-betaling ;

dus ik heb nooit een betalingsaanmaning ontvangen, enkel tot de conclusie gekomen dat mijn telefoon opeens was afgesloten... En dit owv een zeer onduidelijk opgestelde factuur. Deze onduidelijkheid werd zelfs bevestigd door een medewerker van bovengenoemde operator

Heb dus gisteren maar het betalingsbewijs doorgestuurd in de hoop zo snel mogelijk terug te kunnen bellen. Vandaag echter nog steeds afgesloten. Dus weer contact gehad met hun klantendienst (?) en daar konden ze me vertellen dat enkel Pdf-formaat aanvaardbaar is als betalingsbewijs. Doch dit stond ook weer nergens vermeld moest de medewerker toegeven... En ze konden ook niet de moeite doen om mijn mail te beantwoorden dat het toegestuurde betalingsbewijs niet leesbaar was...

Maarja, wie ben je als klant...

iemand een idee of je hier ergens mee terecht kan op een manier die niet zo veel kost dat het niet de moeite is om überhaupt een klacht in te dienen ?

denlowie

#7 , 15 jan 2015 22:22

Ik denk niet dat men een aanmaning moet sturen voor men je lijn kan afsluiten.

Deze tele operator heeft wel contact punten(winkels) die onmiddellijk je lijn in inwerking kan stelling, natuurlijk als je daar onmiddellijk je factuur betaald.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

scorpioen

#8 , 15 jan 2015 23:31

Ik lees ook in de algemene voorwaarden:
B. kan de Diensten (met inbegrip van de bijkomende diensten,
de opties, de roaming en/of de internationale communicaties), na het
versturen van een voorafgaande kennisgeving aan de Klant,
geheel of
gedeeltelijk weigeren of schorsen in elk van de volgende gevallen :
[...]
• in geval van gehele of gedeeltelijke niet-betaling van het factuurbedrag voor
een Dienst binnen de betalingstermijn, of in geval van insolvabiliteit of
vermoeden van kennelijke insolvabiliteit ;
(ik onderlijn).

Snelle oplossing? B. overtuigen dat u alles betaald hebt.

Klacht neerleggen bij de ombudsdienst, maar of je daar een snelle oplossing mee hebt?

Eenzijdig verzoekschrift bij de voorzitter van de rechtbank van eerste aanleg (maar dan moet je een advocaat onder de arm nemen).

sloeberken

#9 , 16 jan 2015 00:02

Ik heb deze maand (05/01/2015) een factuur ontvangen van een telecombedrijf met vermelding van 2 bedragen, 1 bedrag dat ik voor deze maand dien te betalen en 1 bedrag dat vervallen was door een openstaande factuur van december (vervaldatum 17/12/2015). Van deze openstaande factuur heb ik nooit enige aanmaning mogen ontvangen, niet per brief en niet per SMS. Beide bedragen werden netjes opgeteld en het totale bedrag diende met een nieuwe referentie en een vervaldatum van 19/01/2015 betaald te worden.
De vervaldatum van 19/01/2015 heeft betrekking op u factuur van 05/02/2015 en niet op u onbetaalde factuur die reeds vervallen was, en welke u onmiddellijk had moeten betalen.
Als zelfstandige heb je toch bedrijfsbeheer gedaan. U boekhouding beter bijhouden is een hoofdzaak om te slagen als zelfstandige.
Je zal u nog mogen aan een boete verwachten. Wil je dergelijke zaken vermijden doe je met domicilering, veel werk en ergernis gespaard
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

robin1975
Topic Starter

#10 , 16 jan 2015 08:33

Beste sloeberken,

ik heb de factuur die ik heb gekregen al aan menig persoon laten zien en iedereen beaamt dat hij ook de betaling zou uitvoeren gelijk ik het heb uitgevoerd. En daar zitten leken, maar ook boekhouders bij. Indien U dit wenst, wil ik U gerust een copy toesturen en uw mening vragen...
En ik had altijd een domiciliering op deze betaling. Alleen heb ik gevraagd aan base om mijn BTW nummer toe te voegen op de factuur, want die stond er niet op vermeld. Nu blijkt dat er een interne overdracht bij X werd uitgevoerd van pariculier naar Business waardoor ook de domiciliering wordt stop gezet. Maar hier wordt men ook niet van op de hoogte gebracht.

Dus alles is gebaseerd op een onduidelijke factuur, wat ook wordt toegegeven door hun medewerker, technische mankementen in hun systeem (waardoor ik geen enkele info kon verkrijgen mbt facturen, openstaande bestaande saldo's,...) en het gebrek aan informatie mbt tot het opschorten van een domiciliering.

Dus het op een lakse boekhouding steken is ZEER kort door de bocht en naar mijn mening in dit specifiek geval zeer misplaatst.

sloeberken

#11 , 16 jan 2015 10:34

1 bedrag dat ik voor deze maand dien te betalen en 1 bedrag dat vervallen was door een openstaande factuur van december (vervaldatum 17/12/2015).
De vraag blijft heb je die bewuste factuur ontvangen. Je zegt het zelf dat 1 factuur vervallen was, dan betaal je die toch onmiddellijk.
Nochtans kun je online u facturen raadplegen.

Gelieve geen namen van bedrijven te vermelden (intern regelement)
Laatst gewijzigd door sloeberken op 16 jan 2015 10:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

robin1975
Topic Starter

#12 , 16 jan 2015 10:42

Beste sloeberken, lees mijn paragraaf betreffende de domiciliëring. Dank U

redak

#13 , 17 jan 2015 11:48

1 bedrag dat ik voor deze maand dien te betalen en 1 bedrag dat vervallen was door een openstaande factuur van december (vervaldatum 17/12/2015).
De vraag blijft heb je die bewuste factuur ontvangen. Je zegt het zelf dat 1 factuur vervallen was, dan betaal je die toch onmiddellijk.
Nochtans kun je online u facturen raadplegen.

Gelieve geen namen van bedrijven te vermelden (intern regelement)
Ik vermoed dat aan de laatste factuur een overschrijvingsopdracht zal bevestigd geweest zijn met het totaal bedrag van de 2 openstaande facturen en dit met een eigen betaalreferentie, zodoende de operator weet dat dit voor 2 facturen telt. Indien dit zo is dan zou volgens mij de lijn ook pas mogen afgesloten worden na 19/01.

redak

#14 , 17 jan 2015 11:53

Als zelfstandige heb je toch bedrijfsbeheer gedaan. U boekhouding beter bijhouden is een hoofdzaak om te slagen als zelfstandige.
Je kunt toch niet verwachten dat je zelf moet gaan bijhouden van wie je nog een factuur moet krijgen en om de x aantal dagen erom vragen indien u hem nog niet ontvangen hebt. De ene firma is nu eenmaal vlugger met het sturen van zijn factuur dan een andere. De normale werkwijze is gewoonweg de binnenkomende facturen controleren op correctheid en vervolgens deze betalen voor de vervaldag indien de factuur in orde is.

mava105

#15 , 17 jan 2015 12:28

Als zaakvoerder moet je toch weten welke facturen je in de nabije toekomst nog mag verwachten. Anders kan je toch niet aan budgetbeheer doen.

Terug naar “Consumenten Koop”