openstaand portier

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

Re: openstaand portier

#16 , 14 jan 2015 19:22

Dit lijkt mij niet zo eenvoudig te zijn. Het is hoofdzakelijk een feitenkwestie: was het portier duidelijk zichtbaar? Tegen de bestuurder van het geparkeerde voertuig pleit dat het donker was. Dan is een portier minder goed zichtbaar. Er werd geoordeeld:

Pol. Mechelen nr. 11A7234, 29 februari 2012, VAV 2012, afl. 5, 350

I. De feiten
Uit de voorgebrachte stukken, w.o. een aanrijdingsformulier,
blijkt dat om 16.15 u. J.F. vanuit de Frederik Peltzerstraat de
voor hem links gelegen Spuilei wenste in te draaien. Op dat
ogenblik was E.V. haar baby in het voertuig aan het plaatsen
en stond het portier geopend. Dit voertuig stond als eerste in
de parkeerstrook opgesteld. Het kwam hierbij tot een aanrijding.
II. In rechte
1. T.a.v. de aansprakelijkheid
[...]
Aan de hand van de schets stelt de Rechtbank vast dat het
portier zich deels over de rijbaan bevond. Dit is logisch gelet
op het feit dat het blijkbaar om een smalle parkeerstrook ging.
Het is duidelijk dat ten deze door openlaten van het portier
er geen hinder was voor de andere weggebruikers. Het openstaande
portier was bovendien niet de oorzaak van het ongeval.
Het portier van het voertuig van E.V. vormde voor J.F. een
perfect voorzienbare hindernis. Het stond als eerste in de
parkeerstrook opgesteld.
Hij die afdraait moet m.n. nagaan of hij de beoogde straat of
inrit kan indraaien en of deze wei vrij is om zijn afdraaibeweging
te kunnen voleindigen (zie en vergelijk met Vred.
Brussel 18 maart 1985, Verkeersrecht 1985/142, p. 204; Brussel
13 mei 2002, R.G.A.R. 2004, nr. 13.883).
Het ongeval deed zich voor bij klaarlichte dag.
J.F. pleegde dan ook een inbreuk op het artikel 10.1.3° van
het Wegverkeersreglement.
* J.F. is dan ook ingevolge voormeld artikel aansprakelijk en
zijn fout is derhalve de enige en onmiddellijke oorzaak van
deze aanrijding.


Maar er werd ook geoordeeld
Pol. Mechelen nr. 09A6637, 27 oktober 2010, VAV 2011, afl. 2, 132
I. De feiten
Uit de voorgebrachte stukken, w.o. een aanrijdingsformulier,
blijkt dat om 18.30u. J.T. de Stationsstraat
volgde. Op dat ogenblik stond de personenwagen Opel
geparkeerd en had F.V. zijn linkerportier geopend. Het
kwam hierbij tot een aanrijding.
II. In rechte
1. T.a.v. de aansprakelijkheid
[...]
* Ter beoordeling van de aansprakelijkheid inzake
dient op de eerste plaats uitgegaan te worden van
artikel 28 van het Wegverkeersreglement, hetwelk letterlijk
stelt: “Het is verboden het portier van een voertuig
te openen of open te laten, in- of uit een voertuig
te stappen, zonder er zich van vergewist te hebben dat
dit de andere weggebruikers niet in gevaar kan brengen
of hinderen.”
Deze bepaling verbiedt niet alleen het onvoorzichtig
openen van een portier, maar tevens het onvoorzichtig
openlaten ervan
[...]
De hamvraag die zich hier stelt, bestaat erin te weten
of het portier van het voertuig van F.V. een hindernis
vormde.
Zeer belangrijk hierbij is het feit dat de Stationsstraat
op die plaats voorzien is van (vrij) smalle rijstroken,
de parkeerstroken (net) voldoende breed zijn voor
een personenwagen, de toegelaten snelheid er 50 km/u
is (het gaat alleszins niet om een 30 km-zone) en de
fotokopies van de foto's duidelijk maken dat het om
een rijbaan met vrij druk verkeer gaat.
Men kan stellen dat het openlaten van een portier in
een drukke niet al te brede straat met zich meebrengt
dat hierdoor het doorgaand verkeer gehinderd wordt.
Het feit dat F.V. naast zijn voertuig stond, is niet ter
zake. Mogelijk stond hij nog op de parkeerstrook. Het
is duidelijk dat het portier buiten de parkeerstrook
kwam en derhalve deels over de rijbaan hing (zie
schets getuige).
De omstandigheden wijzen erop dat J.T. de openstaande
deur niet kon opmerken of er diende op te anticiperen.
Hij werd dan ook geconfronteerd met een onvoorzienbare
hindernis. Er werd nooit beweerd dat J.T.
buiten de rijstrook reed. Er wordt dan ook geen fout in
hoofde van J.T. aangetoond.
* F.V. is dan ook ingevolge voormeld artikel 28 aansprakelijk
en zijn fout is derhalve de enige en onmiddellijke
oorzaak van deze aanrijding.


U kan in het kader van de rechtsbijstandsverzekeraar advies vragen van een advocaat. Als die een redelijke kans van slagen ziet bij een gerechtelijke procedure (ik gok erop dat hij dat zal doen) moet de rechtsbijstandsverzekeraar de kosten van de procedure dragen. Ziet de advocaat geen redelijke kans op slagen dan moet u de helft van zijn ereloon voor het advies betalen, de rechtsbijstandsverzekeraar de andere helft.

Ik vrees wel dat door het feit dat het donker was u uiteindelijk in het ongelijk zal gesteld worden.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
lohabra
Berichten: 1039

#17 , 14 jan 2015 19:22

Wat wordt hier nu toch allemaal geroepen door sommigen ....

Enerzijds, is artikel 28 duidelijk overtreden:

Artikel 28. Openen van portieren

Het is verboden het portier van een voertuig te openen of open te laten, in- of uit een voertuig te stappen, zonder zich ervan vergewist te hebben dat dit de andere weggebruikers niet in gevaar kan brengen of hinderen in het bijzonder voetgangers en bestuurders van tweewielers.



Anderzijds, gaat het om een reeds openstaand portier. Een rechter zou hier mogelijks een voorzienbare hindernis in kunnen zien, en dan stelt de wegcode:

Artikel 10. Snelheid

10.1.1° Elke bestuurder moet zijn snelheid regelen zoals vereist wegens de aanwezigheid van andere weggebruikers, in ’t bijzonder de meest kwetsbaren, de weersomstandigheden, de plaatsgesteldheid, haar belemmering, de verkeersdichtheid, het zicht, de staat van de weg, de staat en de lading van zijn voertuig; zijn snelheid mag geen oorzaak zijn van ongevallen, noch het verkeer hinderen.

2° De bestuurder moet, rekening houdend met zijn snelheid, tussen zijn voertuig en zijn voorligger een voldoende veiligheidsafstand houden.


3° De bestuurder moet in alle omstandigheden kunnen stoppen voor een hindernis die kan worden voorzien.



Ik volg Scorpioen in deze. Het is niet omdat artikel 28 overtreden is, en het portier open is blijven staan, dat de tegenpartij dat openstaand portier er zomaar mocht afrijden. Net zo min als dat men zomaar tegen een fout geparkeerde auto mag botsen. Het feit dat het donker was, speelt inderdaad niet echt in het voordeel van topicstarter. Anderzijds: sommige wagens hebben al portieren die aan de binnenzijde verlichting hebben die tamelijk goed zichtbaar is voor naderende weggebruikers.

Het zal dus een feitenkwestie worden. Dus de cruciale vraag is hier: Was het openstaand portier in dit specifieke geval nu een voorzienbare hindernis of niet ? Desnoods zal de rechter hierover een oordeel moeten vellen.
The pessimist complains about the wind
The optimist expects it to change
The realist adjusts the sails

beb
Topic Starter
Berichten: 9

#18 , 14 jan 2015 19:37

Er zijn er véél die de wegcode WEL respecteren. Bij mensen als u daarentegen zijn wel wat openstaande portieren te vinden. En nog heel wat meer ongeregeldheden waarin ze denken bevoorrecht te zijn.....

Waar haalt u het recht mij te veroordelen. Denk je nu echt dat ik niet eerst keek of er auto op komst was en zomaar met mn dochter de straat opliep? Op het moment dat ik mijn actie inzet was er geen auto te bespeuren. Als ik een minuut tijd nodig heb voor het vast zetten van mijn dochter heeft een auto aan 50km/u 833m afgelegd. Mensen zoals u zien het ongetwijfeld wel maar helaas zie ik zover niet.

Reclame

lohabra
Berichten: 1039

#19 , 14 jan 2015 19:37

Je moet langs de kant van het voetpad u kinderen in de auto steken, dit is veel veiliger voor u en je kind.
Dat is uiteraard de meest veilige, en absoluut aan te raden methode. Maar ik verneem het graag als u een regel uit de wegcode kan citeren die zulks verplicht.
The pessimist complains about the wind
The optimist expects it to change
The realist adjusts the sails

lohabra
Berichten: 1039

#20 , 14 jan 2015 19:40

Here we go again......
Het forum heeft de wetten niet gemaakt, wij geven ze enkel weer en trachten ze eenvoudig uit te leggen.....
of minstens een begin van uitleg te geven of een poging daartoe.
Klopt, maar helaas zijn sommigen iets te éénzijdig en hun antwoord. ttz: Iets té selectief. Men dient élk artikel uit de wegcode te respecteren. Ook de tegenpartij MOET artikel 10 respecteren.

Dus ja, artikel 28 is onmiskenbaar overtreden. Maar een openstaand portier kàn aanzien worden als voorzienbare hindernis (de rechter zal daarover wel oordelen) .... waarvoor men in alle omstandigheden moet kunnen stoppen. En dààr moet de tegenpartij zich aan houden.

Nogmaals: 't zal een feitenkwestie worden.
The pessimist complains about the wind
The optimist expects it to change
The realist adjusts the sails

mava105
Berichten: 22865
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#21 , 14 jan 2015 20:18

Oplossing: ergens anders parkeren waar het portier zonder gevaar voor ander verkeer kan geopend worden.
Waarom willen ouders, zowel aan scholen als aan crèches altijd maar weer juist voor de deur of poort parkeren. Blijkbaar bang om 50 of 100 meter te stappen, maar zeker veel veiliger.

beb
Topic Starter
Berichten: 9

#22 , 14 jan 2015 20:49

Oplossing: ergens anders parkeren waar het portier zonder gevaar voor ander verkeer kan geopend worden.
Waarom willen ouders, zowel aan scholen als aan crèches altijd maar weer juist voor de deur of poort parkeren. Blijkbaar bang om 50 of 100 meter te stappen, maar zeker veel veiliger.
Helaas zijn er geen mogelijkheden in die straat. Ik ontzie mij normaal ook niet om 50 of 100 m te stappen maar het is wel moeilijk met een kind van 2 + een zware maxi cosi met kind erin + luiertas. Ik zie ook niet waarom je het hebt over ouders aan crèche of scholen... Ik zie geregeld iemand bij de bakker foutief geparkeerd staan zodat ze niet te ver moeten stappen.
Daarbij stond mijn wagen ook reglementair geparkeerd.

Terug naar “Verkeersongevallen”