domicilie in caravan

timbre
Topic Starter

domicilie in caravan

#1 , 22 sep 2014 17:22

Logeer momenteel bij een vriend in de woonkamer, tot voor kort woonde ik nog bij mijn ouders, waar tot nu toe nog steeds
mijn domicilie adres staat. Maar dat zou moeten veranderen om praktische en administratieve redenen..etc.
De situatie van logement is ook niet bepaald op langere termijn vol te houden.
Ik heb een caravan waar ik zou kunnen in gaan wonen, heb momenteel helemaal
niet de financiële middelen om een vaste woning te huren, dat is uitgesloten.

De vraag is :

Wat zijn de wettelijke toegestane plaatsen waar een caravan mag staan ?
Kan ik mijn domicilie daar laten registreren ?

Groeten.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 22 sep 2014 17:45

Ja en neen. Als de caravan in recratief gebied staat of natuurgebied zal het niet kunnen of mogen.
Ook op andere plaatsen kan het verboden zijn.
Doe navraag bij de gemeente of men u wel zal inschrijven.
Opgelet volgens wet A mag u overal wonen en moet men dat toelaten
maar volgens wet B -C-D zal gemeente/politie direct een reeks van PV's opstellen die u veel geld gaan kosten en waar uiteindelijk de rechtbank zal vonnissen dat u daar niet mag ingeschreven staan.
Kan ook leiden to inbeslagname en verbeurdverklaring van de caravan - in geval van een woning zelfs tot afbraak. (recreatie of natuurgebied) of zonevreemd gebouw zonder vergunning.

timbre
Topic Starter

#3 , 23 sep 2014 09:41

Kzou niet in een natuurgebied of recreatie gebied gaan staan, kzou kunnen bij een vriend op zijn oprit of in zijn tuin kunnen de caravan plaatsen.
Privé terrein dus met toestemming.

Reclame

Jossy

#4 , 14 dec 2014 09:59

Timbre, ik zie dat u op deze laatste vraag nog geen antwoord heeft gehad. Ik ken ook iemand die zich in dezelfde situatie bevindt en dezelfde vragen stelt. Hoe heeft u het opgelost ???

sloeberken

#5 , 26 dec 2014 20:13

Een caravan heeft op de gemeente geen huisnummer, dus domicilie plaatsen op de caravan zal niet lukken. Als u de caravan ergens zet is het ook aangeraden om een degelijk brandverzekering af te sluiten.
Zou het niet verstandiger zijn contact op te nemen met OCMW en u zo snel mogelijk inschrijven bij sociaal verhuurkantoor (SVK) van u gemeente of stad.
Wonen of leven in een caravan is onmenselijk.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#6 , 26 dec 2014 20:36

Als u op de oprit staat is uw caravan een aanhorigheid en woont u officieel op het adres van uw vriend.
Met alle juridische gevolgen van dien.

GB2702

#7 , 28 dec 2014 11:53

Een caravan heeft op de gemeente geen huisnummer, dus domicilie plaatsen op de caravan zal niet lukken. Als u de caravan ergens zet is het ook aangeraden om een degelijk brandverzekering af te sluiten.
Zou het niet verstandiger zijn contact op te nemen met OCMW en u zo snel mogelijk inschrijven bij sociaal verhuurkantoor (SVK) van u gemeente of stad.
Wonen of leven in een caravan is onmenselijk.
Ik ken toch enkele mensen die in een caravan wonen en hier is meer luxe in dan en veel andere huizen. De nieuwere caravans zijn perfect om zowel op warme zomerdagen als in koude winterdagen te verblijven.

los daarvan is het inderdaad wel zo dat een caravan geen eigen huisnummer zal krijgen waardoor domicilie niet lukt

eylis

#8 , 28 dec 2014 12:10

En als je je caravan plaatst in de tuin van een vervallen huisje waar enkel nog muren en een (lek) dak resteren? Schaft de gemeente huisnummers van onbewoonbare huizen ook af? :-)
In onze streek vind je bijvoorbeeld veel van die huisjes waar niets mee gebeurt en waar waarschijnlijk teveel kosten aan zijn om nog te renoveren. Meer nog: kan je je caravan IN zo'n huis zetten?

GB2702

#9 , 28 dec 2014 12:21

En als je je caravan plaatst in de tuin van een vervallen huisje waar enkel nog muren en een (lek) dak resteren? Schaft de gemeente huisnummers van onbewoonbare huizen ook af? :-)
In onze streek vind je bijvoorbeeld veel van die huisjes waar niets mee gebeurt en waar waarschijnlijk teveel kosten aan zijn om nog te renoveren. Meer nog: kan je je caravan IN zo'n huis zetten?
Er zijn gemeentes waar je tijdelijk voor een maximum vastgelegde periode een caravan kan plaatsen en ook in wonen terwijl je de woning opknapt. het huisnummer dat je dan hebt is het nummer van het te vervangen huis. je gaat er geen afzonderlijk voor krijgen

Ik weet dat eind jaren 90 wanneer mijn zus getrouwd is en aan het bouwen waren ze tijdelijk in de losstaande garage gewoond hebben terwijl ze het oorspronkelijke huis dat er stond volledig hebben afgebroken en er een nieuwe woning gebouwd hebben. Het bouwen van de nieuwe woning en verhuizen van de garage naar deze woning was beperkt in tijd, dacht maximum 5 jaar. Ze zijn na 3 jaar gewoond te hebben in de garage verhuisd naar het eigenlijke huis. Indien ze begonnen te bouwen konden ze ook een caravan plaatsen om hier deze periode te verblijven maar aangezien ze toch een losstaande garage gingen zetten hebben ze ervoor gekozen om hier tijdelijk in te wonen. om geen extra kosten te hebben in het aanschaffen van een degelijke caravan.

eylis

#10 , 28 dec 2014 14:59

leuk ter info GB2702, maar mijn voorstel is nog anders: wat kan de gemeente of welke dienst dan ook er tegen inbrengen dat je je caravan permanent IN een woning zou zetten...:-) Stel dat je niet van plan bent die woning te renoveren. Dat je ze enkel gebruikt voor de 4 muren en het dak er bovenop én het huisnummer aan de voordeur om comfortabel en warm TOCH in je caravan te wonen?
Strikt genomen MOET de gemeente je dan toch domcilieren op dat adres, want het is nu wel bewoonbaar en er zijn nutsvoorzieningen ?

sloeberken

#11 , 28 dec 2014 15:09

Begrijp het argument niet om in een caravan te gaan wonen, terwijl er zoveel alternatieven zijn.

GB2702

#12 , 28 dec 2014 15:23

leuk ter info GB2702, maar mijn voorstel is nog anders: wat kan de gemeente of welke dienst dan ook er tegen inbrengen dat je je caravan permanent IN een woning zou zetten...:-) Stel dat je niet van plan bent die woning te renoveren. Dat je ze enkel gebruikt voor de 4 muren en het dak er bovenop én het huisnummer aan de voordeur om comfortabel en warm TOCH in je caravan te wonen?
Strikt genomen MOET de gemeente je dan toch domcilieren op dat adres, want het is nu wel bewoonbaar en er zijn nutsvoorzieningen ?
Wat uw voorstel betreft denk ik inderdaad dat je dan je domicilie er moet kunnen zetten, misschien dat de wijkagent moeilijk gaat doen maar dat is dan een andere zaak.
ook het feit dat je je caravan in het huis krijgt zonder grote breekwerken te doen zal ook niet zo simpel zijn.

sloeberken

#13 , 28 dec 2014 16:22

27 februari 1994 : België neemt het recht op wonen op in artikel 23 van de Grondwet : « Ieder heeft het recht een menswaardig leven te leiden. Dit recht omvat het recht op een behoorlijke huisvesting».

Terug naar “Andere”