Hallo,
Ik vraag me af wat de bevoegdheden van een treinbegeleider zijn.
Hij heeft, mits hij beëdigd is door de koning, beperkte politionele bevoegdheden.
De belangrijkste bevoegdheid is dat hij je identiteitskaart mag vragen en de gegevens daarvan noteren (of inlezen)
De treinbegeleider kan ook PV's opmaken en boetes uitschrijven.
Dat doet hij of zij natuurlijk vooral wanneer iemand geen of geen geldig vervoersbewijs heeft.
Maar wat als je een overtreding of misdrijf begaat op de trein dat wél tegen de wet is maar niet expliciet is opgenomen in de Algemene Vervoersvoorwaarden van de NMBS ?
Laatst heb ik een boete gekregen voor het vermeend gebruik van een electronische sigaret op de trein.
Ik heb direct via mail protest aangetekend omdat de treinbegeleider mij alleen heeft "betrapt" met een electronische sigaret in mijn handen terwijl ik op de trein zat. Hij heeft mij nooit een trekje zien nemen of damp zien uitblazen en ik zat ook helemaal alleen in de wagon dus er waren geen getuigen. Hij heeft mij vooral beboet omdat ik in discussie ging.
De boete is ook kwijtgescholden nu.
Maar mijn stelling is dat een treinbegeleider mij helemaal niet kan beboeten voor het gebruik van een e-cig op de trein, zelfs al had hij mij eraan zien trekken of me damp zien uitblazen :
De treinbegeleider kan (volgens mij) alleen boetes uitschrijven voor overtredingen die in de Algemene Vervoersvoorwaarden staan.
In de wet is het gebruik van electronische sigaretten gelijkgesteld met dat van een gewone sigaretten : "aangezien ze ofwel beschouwd kunnen worden als « soortgelijke producten » ofwel als elementen « die tot roken kunnen aanzetten of die laten uitschijnen dat roken toegestaan is »"
(SENAAT Schriftelijke vraag nr. 5-6492 :
http://www.senate.be/www/?MIval=/Vragen ... 92&LANG=nl)
In de
Algemene Vervoersvoorwaarden van de NMBS, daarentegen, staat er dit :
Art 13.2
"Het is verboden te roken in alle afdelingen van de treinen en in alle rookvrije ruimtes die deel uitmaken van het stationsdomein, zelfs indien andere reizigers hiermee instemmen"
Merk op dat er hier alleen sprake is van roken. Over de electronische sigaret wordt hier niks gezegd. De electronische sigaret produceert geen rook maar damp, wat een zéér groot verschil is.
Volgens mij kan de treinbegeleider wél
vaststellen dat je de wet overtreedt. Maar de boete die dient uitgeschreven te worden door de politie( die hij er dan moet bijhalen)
Het is immers zo dat wanneer je een PV krijgt van de politie, je ook bepaalde rechten hebt.
Als je het niet eens bent met de boete (minnelijke schikking) dan kan je ervoor opteren de zaak te laten voorkomen op de politierechtbank.
Bij de boetes van de NMBS kan dat niet
De NMBS bepaalt ten eerste al wat het bedrag is dat je moet betalen.
Daarna gaat de NMBS die boetes ook nog eens zelf innen, terwijl boetes in de staatskas dienen terecht te komen.
Klopt dit of kan de treinbegeleider ook boetes uitschrijven voor elk misdrijf dat hij vaststelt op de trein ?
En waarom zou de NMBS dan het voorrecht hebben de hoogte van de boete te bepalen en het recht ze te innen ?