Verdeling onroerend goed

jean
Topic Starter

Verdeling onroerend goed

#1 , 20 apr 2008 16:22

Hoi, ik suft hier al een tijd rond maar mijn geval/vraag komt hier precies niet aan bod.

Ik wil scheiden, heb 2 kinderen (5 en 10j), een afbetaald huis, m'n vrouw zonder enige inkomsten, zelfs geen werkloosheidsuitkering.
Mijn voorstel aan haar is het volgende: zij blijft wonen in het huis (ook om de kinderen niet teveel te ontregelen in hun dagelijk leventje, vrouw zal werk moeten zoeken uiteraard), in principe moet ze me de helft van het huis betalen? Of kan hier een soort huurregeling getroffen worden. Bijvoorbeeld dat de elimentatie die ik moet betalen overeen komt met de huur die zij aan mij zou moeten betalen. Kan dit? Een nul operatie.
Ik zou ook op papier willen laten zetten als ze het huis uiteindelijk ook verkoopt, ik het resterende deel (dus zonder hetegeen ze reeds betaalde) mij toekomt. Wie blijft in deze regeling (indien bestaat) de eigenaar? Uiteindelijk heb ik er jaren voor gewerkt. Maar bij een scheiding is niet meer zeker wat financiën betreft...

Misschien zijn er hier nog mensen in deze situatie die me een toelichting kunnen geven. bedankt.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roderidder
Contacteer: Website

#2 , 21 apr 2008 08:34

Of kan hier een soort huurregeling getroffen worden. Bijvoorbeeld dat de elimentatie die ik moet betalen overeen komt met de huur die zij aan mij zou moeten betalen. Kan dit?
Niet dat het onmogelijk is, maar zeer goed opletten. Best de twee geheel gescheiden houden, financieel betekend het wel een over en weer betalingen maar daarbij vermijd je wel zeer onaangename dingen.

vb. De nuloperatie wordt in EOT gegoten (door notaris). Na 10 jaar wordt de EOT aangevochten en men eist 10 jaar achterstallige alimentatie van de kinderen en de afbetaalde woning. De woning kwijt (10 jaar afbetaling) en 10 jaar achterstallige alimentatie afdokken it is!

RR

jean
Topic Starter

#3 , 21 apr 2008 08:58

Dat is precies niet zo'n goed voorstel. Had er nog niet bij stilgestaan dat het zo kon (af)lopen. 10 jaar afdokken na de feiten... kan je evengoed onder de grond kruipen... Bedankt roderidder.

Misschien dat er nog mensen hier zijn die zulke regeling hebben?

Hoe wordt de alimentatie eigenlijk bepaald? 1/3 nettoloon of andere verdeelsleutel?

Reclame

scorpioen
Juridisch actief: Nee

#4 , 21 apr 2008 09:21

Bij een echtscheiding met onderlinge toestemming kan u overeenkomen dat de woning in onverdeeldheid blijft en de je vrouw gratis in de woning mag wonen, terwijl jij dan geen onderhoudsgeld betaalt.

Probleem is dat dit maar kan voor maximum vijf jaar en dat na die vijf jaar elke partij het recht heeft de verkoop te vorderen.

scorpioen

jean
Topic Starter

#5 , 21 apr 2008 09:55

Desondanks hier alles vierkant loopt en ze het bloed onder m'n nagels haald, ben ik geen onmens.
Dus het huis in onderverdeeldheid laten voor een aantal jaren geeft haar (en mij) de mogelijkheid om een nieuw leven op de bouwen. Vooral voor de kinderen zou ik het doen. Materiele dingen interesseren me momenteel weinig. Als ik maar kan (over)leven en een dak boven m'n hoofd heb zonder de huidige stres situatie. Uiteraard ga ik de verkoop van het huis in een later stadium niet aan m'n neus laten voorbijgaan.

Wil dit zeggen dat ik ook voor 50% aan onkosten moet voldoen? Valt daar water en elektriciteit onder? Of enkel de vaste kosten zoals K.I.

Kan ze na 5 jaar dan nog de alimentie met terugwerkende kracht terugvorderen? Of is dat bij wet niet mogelijk?

(veel vragen hé...)

scorpioen
Juridisch actief: Nee

#6 , 21 apr 2008 10:03

Bij een E.O.T. zal zij niet met terugwerkende kracht alimentatie kunnen vragen.

Als mede-eigenaar dient u in principe de helft van de onroerende voorheffing te betalen. Voor de herstellingskosten aan de woning komt u best duidelijk overeen in de overeenkomst.

scorpioen

Terug naar “Echtscheiding”