Factuur opmaken verplicht?

DaemsBart
Topic Starter

Factuur opmaken verplicht?

#1 , 15 nov 2014 18:57

Dag iedereen,

Deze week heb ik een discussie gehad met de eigenaar van een nieuwe broodjeszaak hier in de stad.

Ik ging hier voor mijn bedrijf enkele broodjes halen, betaalde deze elektronisch, en ik vroeg of hij hier een factuur kon voor opmaken.
Als zelfstandige ben ik het immers gewend om facturen van broodjes ed gedeeltelijk in te brengen als bedrijfskost.
De zaakvoerder vertelde mij dat hij best een factuur wilde opmaken, maar dat hij dit slechts op het einde van de maand kan doen, of zelfs pas op het einde van elk kwartaal.
Dit omdat er veel bedrijven zijn die telkens voor kleine bedragen uithalen, en het gewoon praktischer is om op het eind een totaalfactuur te bezorgen.
De individuele bonnetjes zou ik zelf moeten opsparen en hem bezorgen op het eind van de maand, of kwartaal.

Ik vertelde hem dat niks zegt dat ik in de (nabije) toekomst nog broodjes kom halen, laat staan dat ik zelf al die bonnen wil opsparen.
Het gaat uiteindelijk slechts over € 9,80 en ik begrijp dat voor die kleine bedragen telkens facturen opmaken veel werk is, maar ik wil toch graag een factuur.
De uitbater vertelde me dat dit toch pas einde maand / kwartaal zal gebeuren en dat er voor bedragen onder de € 50 bijkomende administratiekosten worden aangerekend van € 5.
Hierbij zei de uitbater me dat hij verplicht is bij de verkoop een kasticket uit te reiken (wat hij heeft gedaan) , en dat hij bij eventuele facturatie, al dan niet vanaf een bepaald bedrag , vrij is kosten aan te rekenen.

Los van het feit dat het over een belachelijk laag bedrag gaat (principe) vind ik het bovendien weinig commercieel.
Zeker gezien het feit dat de zaak pas enkele weken open is, en haar klantenbestand nog moet opbouwen.

Toch vraag ik me af; kan dit zomaar, en klopt hetgeen de man zegt?
Ik ging er namelijk van uit dat ik recht heb op een factuur zonder bijkomende kosten.

Met vriendelijke groet,
Bart

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW

#2 , 15 nov 2014 19:41

Tussen 2 zelfstandigen moet altijd een factuur opgemaakt worden.

Afrekening na een periode kan enkel na een doorlopende dienst, bv als een bedrijf elke donderdag broodjes gaat halen. Bij losse bestellingen moet een factuur volgen volgens de normale regels, zijnde uiterlijk de 15de van de volgende maand.

mava105
Juridisch actief: Nee

#3 , 15 nov 2014 19:51

Die factuur kost meer dan het broodje zelf.
Je kan toch ook uw kasticket indienen bij de fiscus? Waarom moet dat een factuur zijn.

Reclame

LeenW

#4 , 16 nov 2014 10:57

Omdat het wettelijk verplicht is dat hij een factuur opmaakt.

Als de verkoper moeilijk blijft doen, kunt u hem zeggen dat u het probleem eens gaat voorleggen bij de fiscus. Ik denk dat u rap een factuur gaat meekrijgen.

denlowie

#5 , 16 nov 2014 11:06

Omdat het wettelijk verplicht is dat hij een factuur opmaakt.
Dit is zo, maar bij de meeste kleinhandelaars en dit is hier een broodjeszaak, zal je toch bot vangen, om een factuur uit te reiken van +/- 8€.

Het kost deze handelaar meer aan boekhoud kosten dan wat hij kan verdienen, want ik geloof niet dat veel mensen stilstaan hoeveel een factuur kost.

Een verzamel facturen einde maand of einde kwartaal is hier wel aan gewezen.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

LeenW

#6 , 16 nov 2014 12:56

Ik weet goed genoeg wat een factuur kost, doch wettelijke verplichtingen gaan boven praktische redeneringen.

PS: directe belastingen aanvaardt kastickets, btw echter niet. In sommige sectoren kan dit ambetant worden. Ik ken een bouwfirma die zijn werknemers op broodjes "trakteert" bij verre opdrachten. Deze btw is aftrekbaar, dus moet dat bedrijf telkens een factuur vragen. Ok, dit gaat per keer over 2-3 euro btw, maar op jaarbasis maakt dit wel groot verschil.

denlowie

#7 , 16 nov 2014 14:20

Ok, dit gaat per keer over 2-3 euro btw, maar op jaarbasis maakt dit wel groot verschil.
Het daarom dat men ook verzamel facturen maakt, op de 35 jaar zelfstandigheid heb ik altijd verzamel facturen gemaakt, leveringsbons en dan elke maand een factuur, mocht men dit niet gewild hebben dan konden ze op een ander gaan, de klant is koning maar de zelfstandige is de keizer.

mava105

#8 , 16 nov 2014 16:22

En waarom zou een zelfstandige zijn broodjes, voor eigen gebruik, mogen aftrekken? Ikzelf heb 43 jaar gewerkt als bediende en heb nooit mijn eigen eten van mijn belastingen mogen aftrekken. Was nochtans de hele dag op de baan, en kom niet thuis eten.

LeenW

#9 , 16 nov 2014 17:01

U mag dat dan ook niet aftrekken, Mava. De zelfstandige mag dat wel voor kosten die zijn personeel maakt (doch niet voor zichzelf). Zie Artikel 45 btw wetboek.

Lowie, wat als je dan zoals in mijn voorbeeld constant op andere werven zit en telkens maar 1 keer komt eten? Ik ben geen "kleine" zelfstandige, dus uit ervaring kan ik niet meespreken. De wet is echter te volgen, en zoals de fiscus tegenwoordig met boetes smijt, raad ik iedereen dan ook aan de wet te volgen.

berenod

#10 , 16 nov 2014 17:13

En waarom zou een zelfstandige zijn broodjes, voor eigen gebruik, mogen aftrekken? Ikzelf heb 43 jaar gewerkt als bediende en heb nooit mijn eigen eten van mijn belastingen mogen aftrekken. Was nochtans de hele dag op de baan, en kom niet thuis eten.
Is nu eenmaal zo.

Als u door uw werkzaamheden (als zelfstandige) niet thuis kan eten dan is het toegelaten de "meerkost" van uw broodje ten opzichte van datzelfde broodje dat u thuis zelf bereid in te brengen als beroeps onkosten.

En als u als werknemer (bediende) alle dagen meer dan 5 uur op de baan bent dan mag uw werkgever u per dag 12.78 volledig belastingvrij uitbetalen (in de vorm van de forfaitaire binnenlandse dagvergoeding voor middagmaal voor arbeiders/bedienden). Nog meer indien u een kaderlid of directielid was.

Zelfs indien uw werkgever u niet "extra" wilde betalen voor dat eten, dan had hij nog 12.78 Euro/dag van uw normaal loon als dagvergoeding laten uitbetalen, en dan had u dat gedeelte van uw loon vrij van belasting en RSZ ontvangen, wat u toch een dagelijkse netto winst van tussen de 4 en 6 Euro (almaar gelang uw gemiddelde aanslagvoet) oplevert.

Voila, uw broodje had perfect betaald kunnen geweest zijn door de Belgische fiscus, middels efficiënte (en totaal legale) boekhouding!

Franciscus

#11 , 16 nov 2014 17:42

Kan snel worden opgelost ...niets belet de broodjeszaak verschillende nummeringen voor facturen te gebruiken
Een voor de dadelijk opgestelde facturen en een tweede nummering voor de maandelijks/3 maandelijks/jaarlijks wat u maar wenst opgestelde facturen.
Direct betaalde leveringsbons of periodiek betaalde leveringsbons
Tevens zijn er minstens twee leveranciers van boekjes vb type 53280X
Geeft een geschreven factuur maar is een factuur - nummering en stempel van firma kan men erop zetten.

denlowie

#12 , 16 nov 2014 17:50

Een factuur schrijven of een leveringsbonnetje dit duurt evenveel, maar al deze facturen moeten wel ingeboekt worden en dit kost centen aan 70 a 80€ per uur bij een account, denk dan eens aan hoeveel je er zou inboeken per uur, + kostprijs van zo een boekje 6 a 8€ voor 50 stuks, de broodjes zijn hier bij TS maar ook 7 a 8€.

LeenW

#13 , 16 nov 2014 18:00

Het alternatief is dan een bordje met "wij bedienen geen zelfstandigen"..

denlowie

#14 , 16 nov 2014 18:14

Als je naar de bakker gaat voor je personeel een boterham te geven, vraag je de bakker ook een factuur ????

LeenW

#15 , 16 nov 2014 18:49

Als je naar de bakker gaat voor je personeel een boterham te geven, vraag je de bakker ook een factuur ????

Nee, de bakker moet deze spontaan geven van zodra ik mijn btw-nummer opgeef ;)

Alle gekheid op een stokje, wet is wet. Ik begrijp dat je niet automatisch een factuur geeft bij kleine bedragen, maar als de koper er een eist, hebt u geen poot om op te staan.

Terug naar “Consumenten Koop”