bezoekrecht

papag
Topic Starter

bezoekrecht

#1 , 16 apr 2008 20:59

Ik ben gescheiden en betaal perfect het allimentatiegeld voor mijn dochter van 14jaar. Er is een kleine onenigheid en nu wil ik haar een paar keer niet gaan halen. Ben ik daar strafbaar voor?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bemiddelaar

#2 , 16 apr 2008 21:25

Het is een bezoekrecht en geen plicht. Je bent maw niet strafbaar. De vraag die je je hierbij wel kan stellen is welke impact zal dit hebben op jouw dochter. Als dit bedoeld is als signaal tav de onenigheid, dan lijkt mij dit geen gepaste manier om dit op te lossen ...

roderidder
Contacteer: Website

#3 , 16 apr 2008 22:57

Het is een bezoekrecht

FOUT !!!

rechtzetten aub

Dank bij voorbaat

RR

Reclame

bemiddelaar

#4 , 17 apr 2008 07:57

Laat ik het anders formuleren: beide ouders hebben recht op persoonlijke ontmoetingen met hun kind. De wet verplicht een ouder niet dit recht uit te oefenen. Een ouder die het kind niet meer wil ontmoeten, begaat geen strafbaar feit.

Ouder A kan – zonder overleg met ouder B – beslissen minder vaak voor het kind te zorgen dan in de EOT-overeenkomst afgesproken werd of bepaald werd in een vonnis door de rechter.

Ouder B kan dan eventueel wel met ouder A onderhandelen of een rechter vragen te beslissen over de kostenregeling. De kostenregeling kan dan aangepast worden aan de feitelijke verblijfsregeling.

roderidder

#5 , 18 apr 2008 21:49

Eigenlijk hebben we met tegenstellingen te maken

In wetten zijn er ranggen. Zo staat de grondwet boven elke andere Belgische wet. Als de ene "links" zegt en de grondwet "rechts" dan zal de grondwet moeten primeren.

Boven de grondwet staan nog enkele wetten van internationale aard
* internatationale rechten van de mens
* Internationaal Verdrag v/d Rechten van het Kinderrechtenverdrag (IVRK)

In dit kinderrechtenverdrag staat een bijzonder artikel nl. art. 3
"Bij alle maatregelen betreffende kinderen, ongeacht of deze worden genomen door openbare of particuliere instellingen voor maatschappelijk welzijn of door rechterlijke instanties, bestuurlijke autoriteiten of wetgevende lichamen, VORMEN DE BELANGEN VAN HET KIND DE EERSTE OVERWEGING"
met andere woorden ... het recht van het kind primeert !!

art. 9.3 van het IVRK laat geen twijfel mogelijk
De Staten die partij zijn, eerbiedigen het recht van het kind dat van een ouder of beide ouders is gescheiden, op regelmatige basis persoonlijke betrekkingen en rechtstreeks contact met beide ouders te onderhouden, tenzij dit in strijd is met het belang van het kind.

De Staten die hier partij zijn geven hier de boodschap dat IVRK voor hun de boom in kan. Misschien dat een internationaal Kinderrechtshof moet worden opgericht om dat probleem op te lossen maar heb daar nog niets van gehoord

Verder heeft het kind geen rechtsingang of kan zelf geen rechtszaak beginnen (kan ooit nog komen al ben ik daar zelf geen voorstander van) en is er nog geen strafwet die de onwillige ouder straft. Uiteraard als daarvoor geen strafwet voor die situatie, kan men de onwillige ouder niet straffen.

Eerder deze maand heeft een Duitse rechter over een zaak gebogen en kwam tot uitspraak dat de vader zijn buitenechtelijk kind niet hoeft te bezoeken. Eigenlijk heeft de rechter hier er een flinke draai aan gegeven en het recht van het kind moet buigen voor dat van zijn ouder(s)

http://www.f4j.be/doc/doc08/080401_Vade ... oeken.html

http://www.baso.be/veelgestelde_vragen/ ... _zijn_kind

RR

roderidder

#6 , 19 apr 2008 03:21

De vraag die je je hierbij wel kan stellen is welke impact zal dit hebben op jouw dochter.
Afhangkelijk van het conflictniveau tussen de ouders kan dit een vorm van kindermishandeling zijn/worden.

Kindermishandeling is strafbaar. De situatie zoals hier omschreven worden momenteel geen (jeugdberschermings)maatregelen getroffen door het Parket.

Best is de situatie bespreken met de andere ouder. Een bemiddelaar in familiale zaken kan in een dergelijke zaak erg nuttig zijn om tot aanvaardbare oplossingen voor iedereen te komen.

RR

elsje

#7 , 20 apr 2008 10:42

[/b]
Papag,
Ga eens naar een bemiddelaar in familiale zaken en die zal je op een degelijke manier helpen .... Het is een gevoelig probleem die de juiste aanpak moet krijgen.
V.b www.dialoog-ieper.be
Die mensen kunnen je zeker helpen in het zoeken naar een oplossing.
Groetjes els

Terug naar “Echtscheiding”