Ooit al eens een lijnbus bekeken? Die zitten van voor tot achter vol deuken en krassen door een misplaatste paaltjes, borden, bloembakken e.d.
Als de spiegels van de topic starter gelakt waren, zullen er laksporen terug te vinden zijn op de bus. Deze liegen niet.
Ooit meegemaakt in de straat waar ik vroeger woonde: auto van de buren was langs de zijkant volledig geschaafd. Er hingen verfresten van de aanrijdende wagen op. Politie heeft deze resten laten onderzoeken en kon zelfs bepalen welk merk dit type verf gebruikte. Ze hebben gewoon de garages van dit merk + carrosiers in de buurt nagevraagd of er een wagen van het bewuste merk van die kleur schade laten herstellen heeft, en men heeft de dader op die manier alsnog kunnen achterhalen.
Het hangt er dus allemaal van af hoeveel moeite de politie wil doen, denk ik. Als het om gewoon plastic spiegels gaat, zal het idd moeilijk zijn bewijs te vinden, maar gelakte spiegels zouden wel eens een mooi kleurspoortje kunnen achtergelaten hebben.
Toen ik zelf nog regelmatig de tram gebruikte in Gent, heb ik trouwens regelmatig de tram met opzet spiegels van te dicht geparkeerde wagens zien afrijden om toch maar door te kunnen.