onterecht behandeld door RVA

gorens
Topic Starter

onterecht behandeld door RVA

#1 , 29 okt 2014 20:01

op 1 sept 2014 volg ik een opleiding voor logistieke assistent - zorgkundige.
na zovele documenten , hebt ik al het nodige gedaan om mijn documenten in orde te krijgen. om geen problemen te hebben met mijn uitkering.

na 2 maanden krijg ik te horen van de RVA dat ik twee maanden mijn uitkering terug moet storten aan de RVA omdat ik geen toestemming had gekregen van de RVA
om een opleiding te mogen volgen. daarvoor is eerst een goedkeuring nodig van de RVA om vrijgesteld te worden van de arbeidsmarkt.
ook sta in mijn brief van de RVA dat ik nooit meer een opleiding mag volgen, omdat ik op mijn eerste opleiding in 2011 niet was geslaagd.

er is veel onrecht in belgié.
nergens sta te lezen dat een werkzoekende geen opleiding meer mag volgen, omdat hij niet geslaagd was op zijn vorige opleiding.
heeft de RVA dat recht mijn uitkering twee maanden af te nemen ?

met vriendelijke groeten
gorens

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV

#2 , 29 okt 2014 21:54

nergens staat te lezen dat een werkzoekende wél een opleiding mag volgen zonder toestemming.

De toestemming wordt al dan niet gegeven door de directeur van d RVA op richtlijnen die objectief zijn (u kan ze terugvinden bij de RVA, via o.a. rvatech.be)

gorens
Topic Starter

#3 , 30 okt 2014 09:35

ja dat is inderdaad correct.

ik ging ervan uit dat mijn documenten in orde waren.
blijkbaar hebben de mensen van de administratie van het X hun werk niet gedaan.
al mijn documenten waren in orde gebracht, na twee maanden heeft de RVA nog steeds geen documenten gekregen.
de X had mijn opleidings documenten naar een andere school verzonden , naar een verkeerd adres. daar moesten mijn documenten ingevuld zijn en zo weer naar de X en naar de RVA.
de RVA wist van niets.

rechten student : ?
de RVA verbied mij een nieuwe opleiding omdat ik op mijn vorige opleiding in 2011 niet was geslaagd.
dit sta nergens te lezen dat een student geen nieuwe opleiding mag volgen omdat hij op zijn vorige opleiding niet was geslaagd.
vreemd genoeg stelde de controle van de RVA mij zelf voor een opleiding te volgen. nu dat ik een opleiding volg wordt het afgekeurd door de directie van de RVA.

Reclame

denlowie
Juridisch actief: Nee

#4 , 30 okt 2014 09:47

Het zou me echt verwonderen dat JPV op gebied van de RVA een fout zou maken !

Maar lees eens deze link !
De vrijstelling kan worden verlengd indien:

je voor alle opleidingsonderdelen bent geslaagd;
je niet voor alle opleiidingsonderdelen bent geslaagd, maar van de onderwijsinstelling toelating krijgt om je voor opleidingsonderdelen van het volgende studiejaar in te schrijven voor mpinstens 27 nieuwe studiepunten;
je niet geslaagd bent door overmacht (bvb. langdurige ziekte).

http://stuvo.ehb.be/content/goederaad/s ... suitkering
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

JPV

#5 , 30 okt 2014 10:16

ja dat is inderdaad correct.

ik ging ervan uit dat mijn documenten in orde waren.
blijkbaar hebben de mensen van de administratie van het X hun werk niet gedaan.
al mijn documenten waren in orde gebracht, na twee maanden heeft de RVA nog steeds geen documenten gekregen.
de X had mijn opleidings documenten naar een andere school verzonden , naar een verkeerd adres. daar moesten mijn documenten ingevuld zijn en zo weer naar de X en naar de RVA.
de RVA wist van niets.
Jij hebt, juridisch gezien, je werk niet gedaan. Op dit formulier ("http://www.rva.be/D_Egov/Formulieren/Fi ... FormNL.pdf") staat duidelijk dat je zelf deel 1 moet invullen, deel 2 moet laten invullen door de opleiding. Dat deel 2 moet je dus zélf laten invullen door je opleidinginstelling, dan kan het natuurlijk niet over het verkeerde gaan. Je kan altijd aan je uitbetalingsinstelling vragen om dit door hén te laten doen, maar dan moet jij natuurlijk de juiste opleidinginstelling vermelden. je kan hen niet verantwoordelijk stellen als ze een verkeerd adres van opleidingsinstelling doorkrijgen. Helaas gebeurt dat vaak...

er staat ook duidelijk: "Vooraleer u begint, moet u met dit formulier de toelating vragen en krijgen van de RVA."
en "U bezorgt het ingevulde formulier aan uw uitbetalingsinstelling (ABVV, ACLVB, ACV of HVW) en u wacht op de toelating van de RVA vooraleer uw studies, opleiding of stage aan te vatten."

rechten student : ?
de RVA verbied mij een nieuwe opleiding omdat ik op mijn vorige opleiding in 2011 niet was geslaagd.
dit sta nergens te lezen dat een student geen nieuwe opleiding mag volgen omdat hij op zijn vorige opleiding niet was geslaagd.
vreemd genoeg stelde de controle van de RVA mij zelf voor een opleiding te volgen. nu dat ik een opleiding volg wordt het afgekeurd door de directie van de RVA.
er staat ook nergens (in de vulgariserende teksten) te lezen wat de voorwaarden zijn om een toelating te krijgen voor zo'n vrijstelling. Het is de directeur die zelf beslist en het niet-slagen, zonder rechtvaardiging, in een vorige opleiding, kan een reden zijn om die opleiding te weigeren. Het is ook niet omdat u 1 opleiding geweigerd wordt, dat elke opleiding een no-go is.

gorens
Topic Starter

#6 , 30 okt 2014 16:44

ja ik hebt al mijn documenten in orde gebracht, deze documenten had ik samen in een grote enveloppe in de brievenbus bij het cendikaat gestoken.
ik hebt gedaan wat er van mij vroeg. wel vreemd dat de directie van RVA niet wist dat ik met een opleiding bezig was.
twee maanden geschorst + geen opleding volgens de hoofd van het cendikaat.

die vraag stelde ik mij .
omdat ik niet gelaagd was op mijn vorige opleiding , dat elke opleiding ook wordt geweigerd.
alvast bedankt voor de help.

JPV

#7 , 30 okt 2014 16:53

de RVA kan niet beslissen dat je geen opleiding mag volgen, ze kunnen enkel beslissen dat je geen uitkering kan krijgen.

je hebt neit gedaan wat men van je vroeg, je moest wachten om te beginnen met die opleiding tot je d egoedkeuring kreeg.

gorens
Topic Starter

#8 , 30 okt 2014 17:31

hartelijk dank.

gorens
Topic Starter

#9 , 12 nov 2014 00:10

toch ben ik er niet tevreden met de uitspraak van de RVA.
de RVA heeft mijn opleiding afgenomen + twee maanden dat ik terug moet betalen aan de RVA.
dat betekend twee maanden geen uitkering meer. dat is echt een schande Belgié.
Nergens sta te lezen dat de RVA het recht heeft mijn uitkering voor twee maanden af te nemen als gezinshoofd.
allemaal omwille van een C95 dat de RVA niet in hun bezit zou hebben.
de burgers weten maar al te goed dat de RVA buiten hun boekje gaan. door mensen ten onrechte hun uitkering af te nemen voor twee maanden.
echt een grote schande.

JPV

#10 , 12 nov 2014 08:45

Nergens sta te lezen dat de RVA het recht heeft mijn uitkering voor twee maanden af te nemen als gezinshoofd.
Koninklijk besluit betreffende de werkloosheidsreglementering:
Art. 56.§ 1. Om uitkeringen te genieten moet de volledig werkloze beschikbaar zijn voor de arbeidsmarkt. Onder arbeidsmarkt wordt verstaan het geheel van betrekkingen, die, rekening houdend met de criteria van de passende dienstbetrekking vastgesteld krachtens artikel 51, voor de werknemer passend zijn.
De werkloze die niet bereid is elke passende dienstbetrekking te aanvaarden aangezien hij voor zijn wedertewerkstelling voorwaarden stelt die, rekening houdend met de criteria van de passende dienstbetrekking, niet gerechtvaardigd zijn, wordt geacht niet beschikbaar te zijn voor de arbeidsmarkt.
Gezien u studies uitoefende zonder vrijstelling (daarvoor bestaan uitzonderingen op art. 56§1), was u niet beschikbaar voor de arbeidsmarkt.
allemaal omwille van een C95 dat de RVA niet in hun bezit zou hebben.
ze hebben de C95 wel in hun bezit, maar ze hebben de aanvraag niet goedgekeurd.

Terug naar “Andere”