verkoper weigert faktuur en kassabon

Schoppentroef
Topic Starter

verkoper weigert faktuur en kassabon

#1 , 20 okt 2014 19:50

Hey,

Ik heb vandaag een boek gekocht in het kader van een opleiding. Een gekende uitgeverij kwam de boeken op de school verkopen tegen grote korting, 32 euro tegenover 80 euro normaal. Aangezien de opleiding gebeurt in opdracht van mijn werkgever en deze het boek zou terugbetalen vroeg ik zoals enkele anderen een factuur. De verkoper zei echter dat dit niet beschikbaar was gezien het om een kortingsactie ging. Ook een kassaticket was niet voorhanden. Het geld werd ontvangen en ging in een kartonnen doos.

Aangezien ik bleef aandringen schreef de man uiteindelijk op een A4tje op dat ik het boek van hem gekocht had aan 32 euro, ondertekende dit en voegde zijn kaartje van de uitgeverij bij.

Er werden veel boeken verkocht, ik denk dat het totaalbedrag tegen de 5000 euro moet liggen.

De verkoop gebeurde in een onderwijsinstelling van de overheid.

Ik vrees echter dat de verkoop volledig 'in het zwart' gebeurde, in een overheidsinstelling, aan overheidspersoneel.

Kan dergelijke verkoop of moet er steeds op zijn minst een kassaticket zijn, kan er afgeweken worden wanneer er tegen korting verkocht wordt?

Waarvoor dank!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
NotAJudge

#2 , 21 okt 2014 09:53

Beste ,
Het kan ook zijn dat dit echt niet voor handen was , gezien dat hij netjes een kaartje meegeeft van de uitgeverij .
gezien dit gebeurde in een onderwijsinstelling van de overheid zou ik me niet kunnen inbeelden dat deze zich bezig houden met zulke wanprakijken .
waarschijnlijk zal de man het aantal stuks wel ingeven als verkocht .
er kan inderdaad afgeweken worden wanneer er tegen korting verkocht word ( zelf meegemaakt op de boekenbeurs ,alsook op de unief)
We leven allemaal onder dezelfde hemel, maar hebben niet allemaal dezelfde horizon.

bartvdv

#3 , 21 okt 2014 10:06

Wanneer is een factuur verplicht: "als een goed of een dienst wordt gekocht voor beroepsdoeleinden". Ik zou niet weten waarom een korting aanleiding zou geven tot het niet moeten maken van een factuur. Mogelijk kan de man dat niet onmiddellijk doen, maar dan zou ik alsnog de uitgeverij e-mailen.

Reclame

jef007

#4 , 21 okt 2014 16:14

korting is geen reden tot niet uitreiken van factuur, er moet op zijn minst enige vorm van boekhouding zijn in hoofde van de verkoper ( zeker als hij niet voor zichzelf verkoopt)

Turaki

#5 , 21 okt 2014 16:20

Het kan ook zijn dat dit echt niet voor handen was , gezien dat hij netjes een kaartje meegeeft van de uitgeverij .

waarschijnlijk zal de man het aantal stuks wel ingeven als verkocht .
Als verkoper moet je zorgen dat dit voorhanden is.

En een aantal stuks ingeven is nog niet hetzelfde als alles ingeven, en is dus nog steeds verkoop in het zwart.

jef007

#6 , 21 okt 2014 20:13

factuur moet wettelijk gezien opgesteld worden ten laatste de 10 dag van de maand volgend op de verkoop/levering
men is dus niet verplicht om dit per direct te doen

j.demoor

#7 , 23 okt 2014 11:38

“Art.1.De belastingplichtige, gehouden tot het uitreiken van een factuur op grond van artikel 53, § 2, eerste lid, van het Wetboek, die hierna vermelde leveringen van goederen of diensten verricht voor natuurlijke personen die ze bestemmen voor hun privé-gebruik, reikt een factuur uit wanneer deze handelingen overeenkomstig de artikelen 14, 14bis, 15 en 21bis van het Wetboek in België plaatsvinden, of wanneer, vóór de handeling, de belasting opeisbaar wordt over de gehele of een deel van de prijs van de handeling, bij toepassing van de artikelen 17, § 1, en 22bis, eerste lid, van het Wetboek :1° de leveringen :...”(Koninklijk besluit nr. 1, van 29 december 1992, met betrekking tot de regeling voor de voldoening van de belasting over de toegevoegde waarde).

Een boek bestemd voor privégebruik behoort niet tot de hierboven opgesomde leveringen en vereist dus geen factuur.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

eylis

#8 , 23 okt 2014 12:13

aankoop Boek is niet voor privégebruik, maar in opdracht van werkgever voor de opleiding van de werknemer. Werkgever zal de onkosten terugbetalen aan de werknemer: dus de werknemer moet wel een factuur kunnen krijgen al was het maar om de aankoop in de bedrijfsboekhouding op te nemen in de rubriek "kosten opleidingen"....

Terug naar “Consumenten Koop”