Hallo,
mijn vriendin heeft onlangs een ongeval gehad met haar bedrijfswagen buiten de werkuren. De enige betrokken partij was een boom. En de wagen is pertotal. (Omnium dekking)
De politie heeft een alcoholtest uitgevoerd en na nader onderzoek is gebleken dat ze een alcoholintoxicatie had van 0,58mg/l en haar rijbewijs is 15 dagen ingetrokken.
De dag later heeft ze een aanrijdingsformulier opgemaakt en heeft het bedrijf waar ze werkt dit opgestuurd naar de verzekeringsmaatschappij. Het document van de boom reeds nog niet.
Nu vraagt de verzekering informatie over de volgende zaken:
- Is de politie ter plaatse geweest?
- Is er een PV nummer?
- Is er een alcoholtest uitgevoerd?
- Wat was het resultaat hiervan?
Hierover mijn vragen:
- Indien ze deze vragen negatief beantwoordt en de verzekering geen aanleiding geeft om een PV op te vragen. Hoe groot is de kans dat ze dit wel zullen doen? En als men er dan achter komt, wat zullen deze gevolgen dan zijn? (Is er meer te verliezen dan dat ze de wagen moet terugbetalen aan het bedrijf, in het geval dat de verzekering niets dekt)
- Indien ze deze vragen positief beantwoordt en de verzekering dus kennis geeft van alcoholintoxicatie tijdens het ongeval. Wat is de kans dat de verzekering zich terugtrekt?
- Als de verzekering zich daadwerkelijk terugtrekt, zal zij moeten opdraaien voor de kosten van de wagen. Dus welke manier is volgens jullie het meest aan te raden om het risico dat de verzekering zicht terugtrekt zo klein mogelijk te houden?
- Klopt het dat de verzekering de uitspraak van de rechter afwacht (Alcoholintoxicatie of Dronkenschap) alvorens een beslissing te nemen over het al dan niet dekken van de kost?
Ik hoop dat jullie hiermee voldoende informatie hebben en dat er voldoende deskundigen of ervaringsdeskundigen zijn die hier kunnen op antwoorden.
Alvast bedankt,