Zelfstandig bijberoep op naam partner

Tomasson
Topic Starter

Zelfstandig bijberoep op naam partner

#1 , 01 okt 2014 16:25

Mijn vrouw is zelfstandige in bijberoep, ik help daar soms eens bij mee. (mss erbij vermelden dat het om een klein bijberoep gaat, met een beperkte verdienste) Daarnaast zijn wij beiden ook voltijds actief als werknemer.

Binnen niet zo lange termijn zullen wij proberen een kindje te krijgen.

Nu merkten wij dat in dit geval zij geen recht heeft op een vergoeding wanneer ze 4/5 zou gaan werken door 1/5 ouderschapsverlof en later door 1/5 tijdskrediet. Zij kan deze wel opnemen, maar krijgt geen vergoeding en pensioenrechten omdat ze zelfstandige in bijberoep zou zijn.

We vroegen ons daarom af of het mogelijk zou zijn dat het bijberoep (een eenmanszaak) op mijn naam geplaatst zou worden (ook al doet zij het meeste werk hierin). Ikzelf zal toch geen tijdskrediet of ouderschapsverlof opnemen, waardoor dit voor mij geen probleem vormt.

Mag dit gedaan worden? Of als dit 'officieel' niet mag, wordt dit wel eens gedaan?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW

#2 , 01 okt 2014 21:34

Een eenmanszaak kan niet worden overgedragen, concreet zou zij dus volledig moeten stopzetten en u zelf als zelfstandige geregistreerd moeten worden.

Tomasson
Topic Starter

#3 , 02 okt 2014 08:57

Een eenmanszaak kan niet worden overgedragen, concreet zou zij dus volledig moeten stopzetten en u zelf als zelfstandige geregistreerd moeten worden.
Dat is inderdaad wat we zouden doen. Zij zou stoppen als zelfstandige en ik zou de zaak nu op mij nemen. We helpen er nu toch ook al allebei in.

Vraag is gewoon of we dat mogen? En of we daar geen gezever mee kunnen krijgen?

Reclame

LeenW

#4 , 02 okt 2014 09:37

Mogen? Ja

Gezever? Dat waarschijnlijk niet, maar het brengt wel kosten met zich mee.

JPV

#5 , 02 okt 2014 12:20

Je mag de onderneming overdragen, maar dat verandert niks aan het feit dat de uitkeringen teruggevorderd kunnen worden als ze effectief een zelfstandige helpt.

denlowie
Juridisch actief: Nee

#6 , 02 okt 2014 12:23

Je mag de onderneming overdragen, maar dat verandert niks aan het feit dat de uitkeringen teruggevorderd kunnen worden als ze effectief een zelfstandige helpt.

Dit is nu juist het probleem dat de meeste mensen denken dat ze hun wederhelft zomaar mogen helpen, als men een vervanging inkomen heeft.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

JPV

#7 , 02 okt 2014 12:34

even mezelf corrigeren: onderneming overdragen zal niet lukken, het gaat natuurlijk over de zelfstandige activiteit stopzetten en opnieuw beginnen.

@denlowie: ik moet toegeven dat ik de wetgeving ivm zelfstandige helper in combinatie met een uitkering ook wel een héél aantal keer moest lezen vooraleer ik begreep wat eronder bedoeld werd. Het systeem is ook zo lek als een zeef, bovendien is het fundamenteel oneerlijk.

M'n vriendin mocht haar bijberoep tijdens haar ziekte (bevallingsrust) perfect verder blijven uitoefenen, terwijl een collega op dezelfde school, die hetzelfde volume van bijberoep (en zelfde activiteit) deed, alle activiteiten moet stopzetten. Dit omdat de ene contractueel en de andere statutair is. M'n vriendin had geluk en maakte er ook geen echt misbruik van (hiermee bedoel ik dat haar bevallingsrust niet de aanleiding was om haar bijberoep uit te breiden), maar correct is het niet.

Tomasson
Topic Starter

#8 , 02 okt 2014 13:48

Mogen? Ja
Gezever? Dat waarschijnlijk niet, maar het brengt wel kosten met zich mee.
Dat is inderdaad waar. Zij die haar zal laten schrappen als zelfstandige in bijberoep. En ik die mij moet laten inschrijven als zelfstandige in bijberoep. Zal wellicht wat extra kosten met zich meebrengen.

Maar denk niet dat die zullen opwegen tegen maandelijks 100 € (tijdskrediet) of 160 € (ouderschapsverlof) kwijt zijn + dan nog 1/5de pensioenrechten die ze zal verliezen. En dat zo jaren aan een stuk.
@denlowie: ik moet toegeven dat ik de wetgeving ivm zelfstandige helper in combinatie met een uitkering ook wel een héél aantal keer moest lezen vooraleer ik begreep wat eronder bedoeld werd. Het systeem is ook zo lek als een zeef, bovendien is het fundamenteel oneerlijk.

M'n vriendin mocht haar bijberoep tijdens haar ziekte (bevallingsrust) perfect verder blijven uitoefenen, terwijl een collega op dezelfde school, die hetzelfde volume van bijberoep (en zelfde activiteit) deed, alle activiteiten moet stopzetten. Dit omdat de ene contractueel en de andere statutair is. M'n vriendin had geluk en maakte er ook geen echt misbruik van (hiermee bedoel ik dat haar bevallingsrust niet de aanleiding was om haar bijberoep uit te breiden), maar correct is het niet.
Het is inderdaad oneerlijk... Moest de werkloze partner alle werk doen in het bijberoep van de andere partner, en niet willen werken en ondertussen nog een dop trekken, dan kan ik de reglementering wel verstaan.

Maar mijn vrouw gaat zelf al fulltime gaan werken. Wanneer er dan nog een kindje bijkomt willen wij dat zij 4/5den kan gaan werken. Maar blijkbaar als je nog een bijberoep erbij doet, heb je geen recht om kinderen te hebben. Je mag dan wel ouderschapsverlof en/of tijdskrediet gebruiken om 1/5de minder te werken, maar hebt plots geen recht meer op de uitkering die daarvoor wordt gegeven. En je verliest 1/5de van je pensioenrechten ook nog eens. Wij vinden dit discriminatie... Het is echt niet dat zij een dag wil thuisblijven in de week om een dag meer bijberoep te kunnen doen. Het is om voor het kind en het huishouden te zorgen! Wij werken ons nu al te pletter met 6 dagen op 7 en betalen daar ook de nodige belastingen voor. Als je hier wat extra wel werken heb je blijkbaar heel veel plichten, maar plots geen rechten meer...
Dit is nu juist het probleem dat de meeste mensen denken dat ze hun wederhelft zomaar mogen helpen, als men een vervanging inkomen heeft.
Bij ons zou het dan natuurlijk omgekeerd worden. De zaak zou op mijn naam komen te staan, terwijl zij eigenlijk het hoofdwerk binnen het bijberoep doet. Ik help hier en daar wat mee.

Maar het is niet ik die een dagje minder zou willen werken, maar wel de vrouw. Vandaar dat we het dan toch op mijn naam zouden zetten.

Weet niet of dat tegen de regels is? Ik zou het heel erg straf vinden dat ze bij ons gaan binnenvallen om te komen kijken wie het hoofdbestanddeel van dat bijberoep aan het doen is... Of lopen we wel degelijk een risico hiermee?

Booke

#9 , 02 okt 2014 14:18

Ik weet niet wat jullie als bijberoep doen maar als er klanten bij betrokken zijn of mensen die weten hoe jullie alles regelen kan er altijd iemand overdragen en krijg je controle.

denlowie

#10 , 02 okt 2014 14:24

Het ergste van de zaak is als men na een lange tijd er toch achter komen dat je vrouw je helpt, wat zeker niet denkbeeldig is dat het zeer erg is als men een zeer grote som moet terug geven.
Hier zijn al veel topics gepasseerd van mensen die veel centen dienen terug te storten naar de RVA of een mutualiteit.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Gebruiker21

#11 , 02 okt 2014 14:26

Als jullie dat beroep uitoefenen binnen de muren van jullie privéwoning, zou ik niet weten hoe ze kunnen bewijzen dat niet jij maar je vrouw ermee bezig was. Zeker niet als het een bijberoep is dat jullie inderdaad beiden kunnen.

Stel dat het bijberoep het verkopen van zelfgehaakte tafelkleedjes is, zal je wel moeten kunnen zorgen dat jij kan haken, uiteraard. Maar als jullie beiden kunnen haken, hoe kan men dan controleren wie er effectief bezig is met haken, zelfs al komen ze controleren? Je moet die mannen nog altijd binnenlaten, en als er dan een haakwerkje op tafel ligt, hoe gaan ze dan uitvissen wie daarmee bezig was? Denk dus niet dat ze dit echt kunnen controleren in dat geval.

Geen idee hoe het zit om 1/5 ouderschapsverlof op te nemen, maar moet je daarvoor dan niet een bepaalde tijd fulltime gewerkt hebben of iets dergelijks? Ik weet dat iemand die nu 4/5e werkt (= mijn vriendin ;) ), haar ouderschapsverlof in ieder geval niet deeltijds kan opnemen...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

clow

#12 , 06 okt 2014 15:37

Even mijn inbreng in dit verhaal. Mijn man is zelfstandige en ik stond als onbezoldigd zaakvoerder geregistreerd. De reden was dat ik makkelijk bij de post of bank eens iets kon gaan afhalen en ook dus het recht had om dingen te ondertekenen in naam van mijn man. Verder werkte ik full-time al 8 jaar bij mijn voormalige werkgever. Toen het economisch niet goed ging op het werk, hebben ze mij voor een aantal maanden 1/2 tijds economisch werkloos gezet. Ze vroegen geduldig te zijn en verzekerde me dat ik binnekort weer voltijds aan de slag zou kunnen. De periode was 4 maand en de staat zou me mijn loon bijpassen met de nieuwe regelgeving. Zo gezegd zo gedaan, ik zou deze regeling voor 4-6 maand volgen. TOT de papierwinkel inorde moest gebracht worden. Ik ging langs bij de vakbond voor de papieren inorde te krijgen en omdat ze vroegen of ik nog andere activiteiten beoefende zei ik van niet. Toen ik halverwege het gesprek vertelde dat ik onbezoldigd zaakvoerder was bij mijn man, werd me verteld dat ik 9/10 geen recht had op uitkering. Ik kon mijn oren niet geloven maar kort daarop kreeg ik een brief in de bus dat ik me moest gaan verantwoorden bij de RVA voor mijn "inbreuk op de wet van werkloosheid" en mijn "onrechtmatig verkregen uitkering" terwijl ik nog geen cent had ontvangen en we al 2 maand ver waren. Daar ik in heel mijn carriere nog geen dag uitkering had getrokken en altijd full-time had gewerkt en dus ook netjes mijn bijdrage aan de staat had betaald, vertrok ik vol goede moed naar de RVA. Na het gesprek zou ik 3 weken later de uitslag per post ontvangen. Jawel, iets later een brief in de bus. Ik had GEEN recht op uitkering want ik kon ten alle tijden mijn onbezoldigd zaakvoerderschap laten omzetten in een bezoldigde activiteit. En daar was de kous mee af! 8 jaar bijdragen en niets krijgen. Daar sta je dan!
Mij raad? Ofwel ga je voor 100% zelfstandige activiteit en zorg je zelf voor alles. Of je stopt met je activeiten, zo ben je zeker dat je je rechten behoudt.

JPV

#13 , 06 okt 2014 16:09

clow, jouw situatie heeft in de verste verte niks te maken met de OP.

Je probleem is niet dat je ten alle tijden je onbezoldigd zaakvoerderschap kan laten omzetten, het probleem is dat je effectief een zaakvoerderschap hebt, dus dat je aktiviteiten (al dan niet betaald) doet voor die vennootschap. Indien je heirover verder wil gaan, gelieve een andere topic te openen en niet deze te kapen.

clow

#14 , 08 okt 2014 12:11

@JPV
Het is zeker niet mijn bedoeling om deze topic te "kapen". Enkel mijn ervaring mee te geven. Uiteindelijk heeft men tegen mij gezegd, maakt niet uit in welke vorm, je hebt een inkomen of kan een inkomen verkrijgen uit een andere vorm dus je krijgt geen uitkering. Maar soit, voor mij is alles nu inorde, maar ik wilde het maar meegeven!

Terug naar “Andere”