Mogen? Ja
Gezever? Dat waarschijnlijk niet, maar het brengt wel kosten met zich mee.
Dat is inderdaad waar. Zij die haar zal laten schrappen als zelfstandige in bijberoep. En ik die mij moet laten inschrijven als zelfstandige in bijberoep. Zal wellicht wat extra kosten met zich meebrengen.
Maar denk niet dat die zullen opwegen tegen maandelijks 100 € (tijdskrediet) of 160 € (ouderschapsverlof) kwijt zijn + dan nog 1/5de pensioenrechten die ze zal verliezen. En dat zo jaren aan een stuk.
@denlowie: ik moet toegeven dat ik de wetgeving ivm zelfstandige helper in combinatie met een uitkering ook wel een héél aantal keer moest lezen vooraleer ik begreep wat eronder bedoeld werd. Het systeem is ook zo lek als een zeef, bovendien is het fundamenteel oneerlijk.
M'n vriendin mocht haar bijberoep tijdens haar ziekte (bevallingsrust) perfect verder blijven uitoefenen, terwijl een collega op dezelfde school, die hetzelfde volume van bijberoep (en zelfde activiteit) deed, alle activiteiten moet stopzetten. Dit omdat de ene contractueel en de andere statutair is. M'n vriendin had geluk en maakte er ook geen echt misbruik van (hiermee bedoel ik dat haar bevallingsrust niet de aanleiding was om haar bijberoep uit te breiden), maar correct is het niet.
Het is inderdaad oneerlijk... Moest de werkloze partner alle werk doen in het bijberoep van de andere partner, en niet willen werken en ondertussen nog een dop trekken, dan kan ik de reglementering wel verstaan.
Maar mijn vrouw gaat zelf al fulltime gaan werken. Wanneer er dan nog een kindje bijkomt willen wij dat zij 4/5den kan gaan werken. Maar blijkbaar als je nog een bijberoep erbij doet, heb je geen recht om kinderen te hebben. Je mag dan wel ouderschapsverlof en/of tijdskrediet gebruiken om 1/5de minder te werken, maar hebt plots geen recht meer op de uitkering die daarvoor wordt gegeven. En je verliest 1/5de van je pensioenrechten ook nog eens. Wij vinden dit discriminatie... Het is echt niet dat zij een dag wil thuisblijven in de week om een dag meer bijberoep te kunnen doen. Het is om voor het kind en het huishouden te zorgen! Wij werken ons nu al te pletter met 6 dagen op 7 en betalen daar ook de nodige belastingen voor. Als je hier wat extra wel werken heb je blijkbaar heel veel plichten, maar plots geen rechten meer...
Dit is nu juist het probleem dat de meeste mensen denken dat ze hun wederhelft zomaar mogen helpen, als men een vervanging inkomen heeft.
Bij ons zou het dan natuurlijk omgekeerd worden. De zaak zou op mijn naam komen te staan, terwijl zij eigenlijk het hoofdwerk binnen het bijberoep doet. Ik help hier en daar wat mee.
Maar het is niet ik die een dagje minder zou willen werken, maar wel de vrouw. Vandaar dat we het dan toch op mijn naam zouden zetten.
Weet niet of dat tegen de regels is? Ik zou het heel erg straf vinden dat ze bij ons gaan binnenvallen om te komen kijken wie het hoofdbestanddeel van dat bijberoep aan het doen is... Of lopen we wel degelijk een risico hiermee?