Werkwinkel onredelijk?

FreelancerIT

Re: Werkwinkel onredelijk?

#16 , 16 sep 2014 14:47

Ik heb het ook niet over buitenlanders die in België werk komen pakken. Ik zei alleen maar dat niet iedereen die als buitenlander in België komt pakken heeft nood aan een Belgisch gsmnr., en blijven m.a.w. gewoon hun "gewone" nr gebruiken.

Bovendien, of de persoon in kwestie nu werkloosheidsuitkeringen aanvraagt of niet, het is nog steeds geen reden voor een VDAB-ambtenaar om zo agressief te werk te gaan, of om de feiten te verdraaien, zoals in het geval van de vriendin van TS gebeurd is..

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#17 , 16 sep 2014 15:57

En hoe weet u dat.... dat is een conclusie trekken zonder over alle feiten te beschikken.

FreelancerIT

#18 , 16 sep 2014 16:16

En hoe weet u dat.... dat is een conclusie trekken zonder over alle feiten te beschikken.
Dat is wat ik uit de topic uitmaak...

Reclame

Franciscus

#19 , 16 sep 2014 16:35

Het is het verhaal van de vriend die hier staat neergeschreven dus al uit 2de hand.
Zijn vriendin was helemaal 'overstuur'.

Wel bij selectiegesprekken voor bepaalde functies heb ik regelmatig mensen 'overstuur' weten worden.
Ik stelde drie vragen - ik zei steeds als ze iets niet begrepen dat ze het dan moesten vragen ... ze kregen enige bedenktijd en dan moesten ze antwoorden.
Eén vraag was een instinker ... dus als ze 'volgens hen' bijna klaar waren kregen ze te horen dat hun antwoord niet correct was en dat ze een totaal fout antwoord gegeven hadden.
Op de 10 kandidaten waren er toch twee die 'tilt' sloegen. Enkele wisten niet wat het antwoord dan wel was .. maar de rest vroeg dan wat in feite met de vraag bedoeld was.
Na wat uitleg kregen we dan het goede antwoord.Van de 10 waren er meestal ook een tweetal die direct bij die vraag meer info vroegen ... met wat bedoelt u hier juist mee.
Het antwoord was natuurlijk belangrijk maar kijken hoe de kandidaten reageerden was dat evenzo.

De vriendin kan perfect gewoon de indruk hebben gehad dat de 'bevrager' tegen haar was en in paniek geslagen.

FreelancerIT

#20 , 16 sep 2014 16:55

Wel bij selectiegesprekken voor bepaalde functies heb ik regelmatig mensen 'overstuur' weten worden.
Ik stelde drie vragen - ik zei steeds als ze iets niet begrepen dat ze het dan moesten vragen ... ze kregen enige bedenktijd en dan moesten ze antwoorden.
Eén vraag was een instinker ... dus als ze 'volgens hen' bijna klaar waren kregen ze te horen dat hun antwoord niet correct was en dat ze een totaal fout antwoord gegeven hadden.
Op de 10 kandidaten waren er toch twee die 'tilt' sloegen. Enkele wisten niet wat het antwoord dan wel was .. maar de rest vroeg dan wat in feite met de vraag bedoeld was.
Na wat uitleg kregen we dan het goede antwoord.Van de 10 waren er meestal ook een tweetal die direct bij die vraag meer info vroegen ... met wat bedoelt u hier juist mee.
Het antwoord was natuurlijk belangrijk maar kijken hoe de kandidaten reageerden was dat evenzo.
Bij selectiegesprekken die op die manier verlopen stap ik over het algemeen op. Ik heb wel beter zaken te doen dan dat soort zinloze proeven af te leggen. Ik heb het gelukkig tot op heden nog maar 3x moeten doen, en heb er tot op heden geen spijt van gehad.

U mag uw manier de juiste vinden, ik ben het daar niet me eens.
De vriendin kan perfect gewoon de indruk hebben gehad dat de 'bevrager' tegen haar was en in paniek geslagen.
Het klinkt redelijk, maar de aard van de opmerkingen die er naar buiten zijn gekomen maakt dit erg onwaarschijnlijk. Ze zal naar alle waarschijnlijkheid het type "moraalridder" voor zich hebben gehad. Tegen dat soort mense valt doorgaans weinig tegen in te brengen en hoort mijn inziens daar ook niet te zitten.

Dit gezegd en gezwegen, het kwam mij persoonlijk allemaal erg aanvallend over. Als u daar anders over denkt, dat staat u vrij... U weet ten slotte er even veel (of even weinig) als ik.

JPV

#21 , 16 sep 2014 17:33

Ik heb het ook niet over buitenlanders die in België werk komen pakken. Ik zei alleen maar dat niet iedereen die als buitenlander in België komt pakken heeft nood aan een Belgisch gsmnr., en blijven m.a.w. gewoon hun "gewone" nr gebruiken.
dan heb je logischerwijs ook geen nood aan een Belgisch vast nummer. Een Nederlands nummer zonder Belgisch nummer voor ieamnd die in België verblijft = nog erger dan geen GSM-nummer.
Bovendien, of de persoon in kwestie nu werkloosheidsuitkeringen aanvraagt of niet, het is nog steeds geen reden voor een VDAB-ambtenaar om zo agressief te werk te gaan, of om de feiten te verdraaien, zoals in het geval van de vriendin van TS gebeurd is..
waar zou dat gebeurd zijn?

JPV

#22 , 16 sep 2014 17:34

Bij selectiegesprekken die op die manier verlopen stap ik over het algemeen op. Ik heb wel beter zaken te doen dan dat soort zinloze proeven af te leggen. Ik heb het gelukkig tot op heden nog maar 3x moeten doen, en heb er tot op heden geen spijt van gehad.
voor de job waarin Franciscus werkte, lijkt me dat een uitstekende test.

Franciscus

#23 , 16 sep 2014 17:46

:D

Maar zijn ook de technieken die gebruikt worden in grote(re) organisaties
oa in banken en zo
zijn o.a. in basket assessment technieken.

FreelancerIT

#24 , 16 sep 2014 22:14

voor de job waarin Franciscus werkte, lijkt me dat een uitstekende test.
Ik heb er mijn twijfels over. :D

Nu, ik heb een meer technische functie. Als ze dat soort onzin bij mij proberen....

FreelancerIT

#25 , 16 sep 2014 22:15

:D

Maar zijn ook de technieken die gebruikt worden in grote(re) organisaties
oa in banken en zo
zijn o.a. in basket assessment technieken.
Onzin in een schone verpakking blijft onzin... :-)

FreelancerIT

#26 , 16 sep 2014 22:24

dan heb je logischerwijs ook geen nood aan een Belgisch vast nummer. Een Nederlands nummer zonder Belgisch nummer voor ieamnd die in België verblijft = nog erger dan geen GSM-nummer.
No offense intended, maar afgaande op wat ik allemaal tegenkom gaat die regel toch niet voor iedereen op.

Zeker in een tijd waarin veel sollicitaties verlopen via bureau's die in het buitenland zitten....
waar zou dat gebeurd zijn?[/quote]
De opmerkingen over het GSMnr, de opleidingen, de e-mailadressen...

denlowie

#27 , 17 sep 2014 08:10

Ik vind dit allemaal raar, men in nooit verplicht om naar de VDAB te gaan, maar de RVA kan je daarvoor wel schorsen, je krijgt elke maand een pak geld voor niks maar ook niks te doen, en als men dan eens vraagt om een gesprek te hebben met de VDAB is het zelfs te veel voor sommige, en zijn ze niet vriendelijk wel dit moet je er maar bij nemen, gaan werken kan soms ook niet plezant zijn.

Als men mij elke maand 1100€ geeft dan wil ik wel een paar keer per week bij een onbeschofte kerel gaan praten hoor !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Franciscus

#28 , 17 sep 2014 18:21

Zelfs hier http://www.jobat.be/nl/tag/selectietesten/" onclick="window.open(this.href);return false; wordt er van selectietesten gesproken.
dus zo raar is het niet hoor.
En opstappen omdat u het onzinnig vindt is het laatste wat u moet doen.
Of u moet op die wijze diegene die de test afnemen zo kunnen overtuigen dat u de 'beste' bent. :lol:
En geloof me daar heb ik ook wel enkele zeer originele staaltjes van gezien...

FreelancerIT

#29 , 17 sep 2014 19:16

Ik heb een gruwelijke hekel aan selectietesten. Ze zijn allemaal zo lek als een zeef en dus per defintie tijdverlies.

Voor een bedrijf dat een contract voor onbepaalde duur aanbiedt wil ik het doorlopen van dergelijke onzin nog wel overwegen. De meeste projecten zijn doorgaans van 3 tot 6 maand... voor zoiets heel die rompslomp moeten doorlopen klinkt mij vrij onzinnig in de oren.

Mijn CV op zich spreekt al boekdelen, al de rest wat ze willen weten kunnen ze enkel te weten komen door het aan mij te vragen. Met een selectietest zien ze hoogstens een uiterst geïrriteerd persoon voor zich zitten die dat soort zaken niet serieus kan nemen.

Die aanpak heeft tot op heden altijd het gewenste resultaat opgeleverd.

denlowie

#30 , 17 sep 2014 19:20

FreelancerIT je bent nu ook éénmaal een zelfstandige, en dit kan je nooit vergelijken met werknemers.

bij werknemers kan men niet genoeg testen doen, want er word zoveel gelogen op die testen en ook op hun CV.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Terug naar “Werkloosheid”