3 maanden Polis geschorst = 1,3 jaar bonus malus kwijt?

RoyalFlush
Topic Starter

3 maanden Polis geschorst = 1,3 jaar bonus malus kwijt?

#1 , 22 aug 2014 19:05

Hallo,

Op 5/9/2013 hernieuwde ik mijn polis B.A. Autoverzekering. Gezien ik geen ongevallen had gehad de voorbije 2 jaar, kwam ik in de Bonus-Malus schaal op graad/bonus 2 te staan (= ik betaal 90% van de normale premie).

Op 22/2/2014 had ik echter een total loss met de wagen (niet in fout) en ik liet vanaf 22/2/2014 de polis schorsen wegens totaal verlies. Op 17/5/2014 ving ik de polis terug aan met een nieuw voertuig.

Nu krijg ik de factuur voor de komende periode 28/9/2014-28/9/2015 door. Deze vermeldt graad/bonus 2. Ik reageer dus naar de verzekeraar dat dit bonusgraad 3 (= 85% basispremie) moet zijn, maar nu reageert die als volgt: "Omwille van de schorsing gebeurd er geen bonus malusaanpassing."

De verzekeraar verwijst naar volgende tekst in de algemene voorwaarden "Indien een geschorste overeenkomst conform de artikels 33 en 34 van de modelovereenkomst opnieuw van kracht wordt, blijft de op het ogenblik van de schorsing bereikte graad op de gradenschaal van toepassing."

Kan dat zomaar dat voor een schorsing van amper 3 maanden ik 1 volledig jaar aan schadevrij rijden verlies? Ik kan nog begrijpen dat die 3 maanden niet meetellen. Zelfs al werd de BM-opbouw zogezegd gereset naar bonus 2, dan zou mijn volgende polis tot 17/5/2015 moeten lopen lijkt me! Nu zit ik van 17/5/2014-28/9/2015 in Bbonus 2, dat is en jaar en 4 maanden om 1 graad te stijgen, plus de 5 maanden die ik al in bonus 2 doorbracht!

Kan iemand advies geven?

bedankt bij voorbaat!
Laatst gewijzigd door RoyalFlush op 22 aug 2014 19:48, 1 keer totaal gewijzigd.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
GB2702

#2 , 22 aug 2014 19:31

even ter verduidelijking,

u schrijft dat U door geen ongevallen in de voorbije 2 jaar in de bonus-malus schaal op graad 2 komt te staan.

dan na een schorsing van de verzekering door U voor 3 maanden en U krijgt nu een factuur met vermelding BM-graad 2 en volgens U zou U in BM-graad 3 moeten staan.

dan is de verzekering toch in uw voordeel want BM-graad 2 is lager dan BM-graad 3 en bijgevolg ook goedkoper.

Verzekeringmaatschappij heeft bijgevolg dus ook gelijk. BM-graad moet 2 blijven in Uw geval

RoyalFlush
Topic Starter

#3 , 22 aug 2014 19:47

Ik bedoelde uiteraard "bonus 2" en "bonus 3", wat resp. 90% en 85% van de normale premie representeert. Ik betaal nu dus meer dan ik in graad/bonus 3 zou betalen.

De schaal gaat zo (hoogste bonus- en malusgraden weggelaten):

BONUS 4 = 80% premie
BONUS 3 = 85% premie
BONUS 2 = 90% premie
BONUS 1 = 95% premie
STARTER = 100% premie
MALUS -1 = 105% premie
MALUS -2 = 110% premie
MALUS -3 = 115% premie

Reclame

RoyalFlush
Topic Starter

#4 , 30 sep 2014 13:19

*Bump*

Kan iemand helpen? De situatie is denk ik nogal lastig te begrijpen, vandaar deze schets.

Mijn verzekeraar heeft een schaal waar 0 = 100% van de premie. Elke BONUSrang geeft 5% korting, elke MALUSrang 5% extra te betalen (dus BONUS 5 = 75% van de basispremie betalen, MALUS 3 = 115% van de basispremie betalen).

September ’13 had ik 2 jaar schadevrij gereden, dus sta ik op BONUS 2.

Februari ’14 had ik een ongeval (1). Enkel eigen schade (= geen ongeval in fout, want niemand wordt uitbetaald), volgens mij treft de tegenpartij schuld door zijn manoeuver. Dat zaakje loopt nog. Ik liet de verzekering schorsen tot ik in mei ’14 een nieuwe auto had. Verzekering loopt verder met BONUS 2.

Juli ’14 had ik een tweede ongeval (2). Tegenpartij 100% in fout (was op mijn geparkeerde voertuig ingereden) en is al in orde.

Nu kreeg ik echter de afrekening voor het komende jaar, volledig aan BONUS 2 volgens hun.

Code: Selecteer alles

SEP '13 FEB '14 MEI ’14 SEP ’14 SEP ‘15 |-------------------------------------(1)-| |------------------------------------(2)-------|---------------...--------| 5 maanden BONUS 2 3 maanden geschorst 4 maanden BONUS 2 1 jaar BONUS 2 !?

Vraag is dus: kan dat zomaar? Dat die 3 maanden schorsing niet meetellen als schadevrij gereden, daar ben ik mee akkoord. Maar nu gebruiken ze de situatie om volledig de periode SEP ’13 – SEP ’14 af te schrijven. De 9 maanden schadevrij gereden tellen plots blijkbaar niet meer mee.

Mijn verzekeraar ontwijkt netjes al mijn vragen en klachten hierover.

mava105
Juridisch actief: Nee

#5 , 30 sep 2014 15:48

Misschien eens informeren bij andere verzekeraars, en dat duidelijk laten verstaan aan uw huidige verzekeraar dat hij u mogelijks als klant zal verliezen.

RoyalFlush
Topic Starter

#6 , 30 sep 2014 16:05

Mava105: ik heb me alleszins al geïnformeerd. Alleen al het feit dat ik betrokken was bij 2 ongelukken jaagt de premie de hoogte in - ook al heeft mijn verzekeraar niemand moeten uitbetalen. Ik ben dan nog eens -26, dus ben ik sowieso een losvliegende kanonsbal in het verkeer.

Ik vraag me vrnl. af of ik ergens terecht kan om dit aan te kaarten?

bosprocureur

#7 , 30 sep 2014 16:37

Zijn uw ouders of zo ook daar verzekerd? Of andere polissen bij dezelfde maatschappij willen ook wel eens helpen.

RoyalFlush
Topic Starter

#8 , 30 sep 2014 17:06

Mijn vader is er ook verzekerd, verder heb ik er al mijn andere polissen alsook wordt mijn geld beheert door de financiën-afdeling van de bewuste verzekeraar.

Terug naar “Algemeen”