Beste
Wat ik vind: Het kadastraal inkomen (KI) is het gemiddeld normaal netto-inkomen dat het onroerend goed tijdens één jaar aan zijn eigenaar zou opbrengen, rekening houdend met de huurmarkt op het referentietijdstip, dat wil zeggen op 1 januari 1975. (Bron:
http://www.belgium.be/nl/huisvesting/bo ... l_inkomen/" onclick="window.open(this.href);return false; ) U betaald dus geen kadastraal inkomen.
U betaalt roerende voorheffing, wat samenstelling is van vanalles waaronder een zeker percentage van het kadastraal inkomen in rekening wordt gebracht.
Wat ik je kan zeggen: het lijkt onrechtvaardig, maar je kan er niets aan doen, iedereen die iets bezit dient dit de onroerende voorheffing te betalen. Je betaald inderdaad BTW op de werken, en tegelijkertijd moet het bedrijf van zijn prijs een deel betalen aan de belastingen op personeel, ook onroerende voorheffing betalen,... wat dus nog meer belastingsgeld is, dat je niet ziet op je factuur. Het is een manier van de regering om aan geld te komen.
Anderzijds kan je het zien als huur: de Belgische staat is de eigenaar van het Belgisch grondgebied en vraagt daarvoor een huurprijs voor het gebruiken van de grond, jij bouwt met je geld wel iets op hun grondgebied, maar bent niet helemaal de eigenaar van het grondgebied zeg maar... En dat klinkt misschien als zever, maar dacht je echt dat je gewoon grond kon kopen en dan daar zomaar alles op kon doen en niets van belastingen moest betalen?
Het is ook een manier om geld te halen die niet uit de inkomens wordt gehaald, aangezien er mensen zijn die geld erven, of leven van giften, of van het verhuren van vastgoed... En die hebben dus geen vast inkomen, dus dienen die op een andere manier te worden belast.
Ikzelf zie die onroerende heffing dus eerder als een soort huurprijs dan als een vergoeding voor justitie... Waarom het er is, wel, omdat de regering belastingsgeld nodig heeft. Als het het niet nodig had, dan hadden ze het al verminderd (is in hun eigen voordeel met hun luxe woningen).
En het is inderdaad onrechtvaardig dat je op je eigen eigendom belastingen betaald (zeker als je het vergelijkt met zo een jaarlijkse vergoeding te moeten betalen om bijvoorbeeld een koffiezetapparaat in huis te hebben) maar eigenlijk is de grond die je hebt gekocht niet jouw eigendom, maar dat van de staat, en kocht jij dus het recht om er te wonen... Of dit nu helemaal klopt of niet, ik weet het niet (ik studeer geen rechten), maar ik denk dat het iets in die aard is. Het is dus volgens mij een soort van bruikleen.
Als je het echt wilt weten: zoek je verkoopakte, hoe het geformuleerd staat (dus of er staat dat jij tenvolle eigenaar bent van de grond, of iets in de aard van 'de rechten en aansprakelijkheid op de grond')
Groetjes
Brecht