Kadastraal inkomen

Chaccamacca
Topic Starter

Kadastraal inkomen

#1 , 18 aug 2014 16:29

Kan iemand mij iets uitleggen. Ik koop een stuk grond om op te bouwen en ik betaal daar BTW op.
Ik laat een firma mijn huis bouwen en betaal BTW op bouwmaterialen en ook aan de firma die mijn huis bouwen.
Ik leen mijn bedrag bij de bank en betaal dat maandelijks af.
Ieder jaar moet ik KI betalen maar mijn huis is toch van mij, ik betaal dus ieder jaar KI voor iets wat van mij is.
Na zoveel jaren is mijn huis afbetaald bij de bank en dus volledig van mij en toch ieder jaar KI betalen?
Waarom?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Juridisch actief: Nee

#2 , 18 aug 2014 16:49

Mogelijks om justitie te betalen?

artemis

#3 , 18 aug 2014 16:59

U betaalt geen KI maar onroerende voorheffing.

http://www.vlaanderen.be/nl/bouwen-wone ... oorheffing

Reclame

BrechtS

#4 , 18 aug 2014 20:59

Beste

Wat ik vind: Het kadastraal inkomen (KI) is het gemiddeld normaal netto-inkomen dat het onroerend goed tijdens één jaar aan zijn eigenaar zou opbrengen, rekening houdend met de huurmarkt op het referentietijdstip, dat wil zeggen op 1 januari 1975. (Bron: http://www.belgium.be/nl/huisvesting/bo ... l_inkomen/" onclick="window.open(this.href);return false; ) U betaald dus geen kadastraal inkomen.
U betaalt roerende voorheffing, wat samenstelling is van vanalles waaronder een zeker percentage van het kadastraal inkomen in rekening wordt gebracht.

Wat ik je kan zeggen: het lijkt onrechtvaardig, maar je kan er niets aan doen, iedereen die iets bezit dient dit de onroerende voorheffing te betalen. Je betaald inderdaad BTW op de werken, en tegelijkertijd moet het bedrijf van zijn prijs een deel betalen aan de belastingen op personeel, ook onroerende voorheffing betalen,... wat dus nog meer belastingsgeld is, dat je niet ziet op je factuur. Het is een manier van de regering om aan geld te komen.
Anderzijds kan je het zien als huur: de Belgische staat is de eigenaar van het Belgisch grondgebied en vraagt daarvoor een huurprijs voor het gebruiken van de grond, jij bouwt met je geld wel iets op hun grondgebied, maar bent niet helemaal de eigenaar van het grondgebied zeg maar... En dat klinkt misschien als zever, maar dacht je echt dat je gewoon grond kon kopen en dan daar zomaar alles op kon doen en niets van belastingen moest betalen?
Het is ook een manier om geld te halen die niet uit de inkomens wordt gehaald, aangezien er mensen zijn die geld erven, of leven van giften, of van het verhuren van vastgoed... En die hebben dus geen vast inkomen, dus dienen die op een andere manier te worden belast.

Ikzelf zie die onroerende heffing dus eerder als een soort huurprijs dan als een vergoeding voor justitie... Waarom het er is, wel, omdat de regering belastingsgeld nodig heeft. Als het het niet nodig had, dan hadden ze het al verminderd (is in hun eigen voordeel met hun luxe woningen).
En het is inderdaad onrechtvaardig dat je op je eigen eigendom belastingen betaald (zeker als je het vergelijkt met zo een jaarlijkse vergoeding te moeten betalen om bijvoorbeeld een koffiezetapparaat in huis te hebben) maar eigenlijk is de grond die je hebt gekocht niet jouw eigendom, maar dat van de staat, en kocht jij dus het recht om er te wonen... Of dit nu helemaal klopt of niet, ik weet het niet (ik studeer geen rechten), maar ik denk dat het iets in die aard is. Het is dus volgens mij een soort van bruikleen.

Als je het echt wilt weten: zoek je verkoopakte, hoe het geformuleerd staat (dus of er staat dat jij tenvolle eigenaar bent van de grond, of iets in de aard van 'de rechten en aansprakelijkheid op de grond')

Groetjes
Brecht

artemis

#5 , 18 aug 2014 21:23

Als ik het goed heb en zoals ik het tot nu toe ervaren heb bedraagt de jaarlijkse OV, gebaseerd op een fair en realistisch KI dus (is niet altijd zo maar soit), ongeveer het equivalent van een maand huurwaarde van het pand. Er zijn uitzonderingen, hoger en lager.

BrechtS

#6 , 18 aug 2014 21:33

Wat ik vind over de onroerende voorheffing: http://www.vlaanderen.be/nl/bouwen-wone ... oorheffing" onclick="window.open(this.href);return false;

artemis

#7 , 18 aug 2014 21:55

Is dezelfde link die ik hierboven geplaatst heb BrechtS.

BrechtS

#8 , 18 aug 2014 22:59

Oei sorry, had ik niet gezien

Chaccamacca
Topic Starter

#9 , 19 aug 2014 15:40

Ik zou het snappen als ik mijn huis verhuur en dan jaarlijks daarvan een deel moest betalen als onroerende voorheffing maar toch niet als je alles zelf betaald hebt en je zelf in je huis woont. Je moet ook wegenbelasting betalen en dat begrijp ik want ik rij met mijn wagen op de weg.Maar als je jaarlijks een premie moet betalen omdat je een auto hebt(die betaald is) zou toch ook niet juist zijn. ik denk inderdaad dat ze dat gedaan hebben omdat de staat geld nodig heeft.

Turaki

#10 , 19 aug 2014 16:30

Onroerende voorheffing is een belasting op de het "inkomen" dat u heeft door dat u niet moet huren (en kom niet af met uw lening, deze kan u omgekeerd inbrengen in uw belastingen). Te vergelijken met een soort van vermogensbelasting.

Kingfisher

#11 , 20 aug 2014 12:30

Tsja, die riolering tot aan uw huis gaat zichzelf niet onderhouden, alsook de stoep voor uw deur, de straatverlichting, de straat,...

Chaccamacca
Topic Starter

#12 , 20 aug 2014 18:36

Brechts, klagen, caravan wonen,ouderen die boven hun stand leven en de staat gigantisch tekort aan geld??? Hoe komt ge erbij. Ik stelde alleen maar een vraag. En als de staat toch een gigantisch tekort heeft aan geld(ze zoeken 17,3 miljard euro) dan hadden ze een bepaalde electriciteitsmaatschappij geen 2 miljoen euro boete moeten laten betalen maar de volle 670 miljoen euro zoals eerst was beslist. Maar ja, hier in België kunt ge uw proces afkopen voor veel minder dan dat ge werkelijk aan schuld moet betalen.
En die riolering, daarvoor betaald ge al en de straat, daarvoor betaal ge ieder jaar verkeersbelasting. En de stoep en de straatverlichting? Daarvoor betaalt ge toch belasting hier in België. En één van de hoogste belastingen ter wereld.

BrechtS

#13 , 20 aug 2014 19:44

Brechts, klagen, caravan wonen,ouderen die boven hun stand leven en de staat gigantisch tekort aan geld??? Hoe komt ge erbij. Ik stelde alleen maar een vraag. En als de staat toch een gigantisch tekort heeft aan geld(ze zoeken 17,3 miljard euro) dan hadden ze een bepaalde electriciteitsmaatschappij geen 2 miljoen euro boete moeten laten betalen maar de volle 670 miljoen euro zoals eerst was beslist. Maar ja, hier in België kunt ge uw proces afkopen voor veel minder dan dat ge werkelijk aan schuld moet betalen.
En die riolering, daarvoor betaald ge al en de straat, daarvoor betaal ge ieder jaar verkeersbelasting. En de stoep en de straatverlichting? Daarvoor betaalt ge toch belasting hier in België. En één van de hoogste belastingen ter wereld.
Wat ik wou aantonen is dat het om een geheel gaat, en dus niet enkel roerende voorheffing. Ik ben ermee akkoord dat het niet eerlijk is belastingen te moeten betalen op je eigen bezit, maar ja, het is er nu. En ja, we betalen belastingen voor alles, maar ja, we kunnen moeilijk zeggen 'zoekt u geld zelf, maar we willen wel uw gratis diensten nog hebben'.

Hetgeen mij frustreert is dat de media het nooit als een geheel ziet of omschrijft. Zo ontploft alles bijna bij het stijgen van de belastingen, en alles ontploft als er bespaard wordt op gratis diensten... En zoals u het hier formuleerde dat u het niet eerlijk vond, wou ik je reminden waarom het er is.
Ja we betalen verkeersbelasting, maar zou het niet eerlijker zijn moest iedereen moesten betalen per gebruikte kilometer? Inclusief de bestuurders van het buitenland? Tja, we betalen voor alles belastingen, maar voor de regering is het makkelijker om de belastingen op verhuur te heffen via onroerende voorheffing dan effectief bij elk huurcontract BTW ofzo te zetten. En inderdaad er is roerende voorheffing op de eerste woning, en zoals in mijn voorbeeld kan die ook altijd worden verhuurd terwijl u er woont. Zelfs al zou u het zelf niet willen/het onlogisch vinden om dat te doen, toch kan het.

We betalen het meeste belastingen, nu net omdat we zolang zoveel gratis diensten hebben gekregen, en nu net vanwege onze veel te goed uitgebouwde sociale zekerheid, die groeit door de bedrijven die zijn weggetrokken, die wegvluchten van belastingen, waardoor er nog meer belastingsgeld kruipt in de sociale zekerheid... Mensen vergeten dan ook dat er veel staat tegenover het belastingsgeld. Velen zeggen dat de staat zelf zou kunnen besparen door afschaffen provincies, of onze ingewikkelde staatsstructuur te vergemakkelijk naar confederalisme, of nu net het tegenovergestelde... Tja, zolang er niet op de juiste mensen worden gestemd op die problemen op te lossen, zal er niets gebeuren, en zullen we dus het belastingparadijs blijven zoals we zijn...

mava105
Juridisch actief: Nee

#14 , 20 aug 2014 19:46

Wat weerhoudt er u van om te emigreren, naar een land waar alles veel beter is, minder belastingen, een justitie die je kan aanvaarden, enz...

BrechtS

#15 , 20 aug 2014 19:55

Wat weerhoudt er u van om te emigreren, naar een land waar alles veel beter is, minder belastingen, een justitie die je kan aanvaarden, enz...
Ik heb er geen problemen mee op zich, ik wil gewoon zeggen dat het zo makkelijk is om te klagen.

Terug naar “Andere”