Zieke pup - welke garantie moet de kweker geven?

DonT
Topic Starter

Zieke pup - welke garantie moet de kweker geven?

#1 , 14 aug 2014 18:12

Al jaren probeer ik mensen er van te overhalen om bij aankoop van een hond niet 2 maar 10 x na te denken en op zoek te gaan naar een goede fokker.
Helaas kwam er mij deze week alweer een geval onder ogen en nu vraag ik me dus af, wat kunnen we doen? Is het zelfs maar de moeite om de kweker te dagvaarden?

Wat hebben we ?

Aankoop 30/07
Pup doodziek op 06/08, binnengebracht bij de dierenarts van de koper
eerste diagnose = kennelhoest (incubatietijd tussen de 3 & 10 dagen)
tweede diagnose = hondenziekte, ziekte van carré

Pup is momenteel nog ziek en er is nog geen zekerheid of hij het al dan niet zal halen.
Het contract lijkt mij op het eerste gezicht rekening te houden met alle achterpoortjes. Enkel bij het overlijden van de hond aan enkele ziektes (waaronder carré), wordt de aankoopprijs terugbetaald.
Een bijkomend recht die de koper verwerft is een gratis behandeling bij de dierenarts van de verkoper..

Nu vraag ik me af, hebben we überhaupt iets in handen?
In mijn ogen is de koper compleet bedot, hij heeft betaald voor een pup die ziek is, heeft inmiddels meer dierenartskosten dan de aankoopprijs en de verkoper zal uiteraard niet willen tegemoetkomen in deze kosten.
Kan dit zomaar? De verkoper moet toch een garantie geven?

Mocht er hier een grote dierenvriend die rechten gedaan heeft zitten, mijn mailbox staat open voor advies. Ik heb echt zin om hiermee verder te gaan, maar ik wil ook geen strijd voeren die je al op voorhand verloren hebt ..

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Em-

#2 , 14 aug 2014 18:38

Aankoop bij een broodfokker is vragen om problemen...alles begint bij gezonde ouderdieren, die goed gevoed en verzorgd worden.

Als de pup de ziekte heeft die vermeld is in het contract neem ik aan dat ze hun geld terugkrijgen, of een andere pup mogen kiezen. Maar moet de ziekte bewezen worden? of is een attest van de dierenarts voldoende? volgens contract.

Broodfok is zo erg

DonT
Topic Starter

#3 , 14 aug 2014 18:48

Volledig eens met je eerste zin hoor , maar er zijn helaas mensen die er minder bij stilstaan en in een impuls een pup aankopen..

Het contract vermeldt dat bij sterfte aan bepaalde ziekten, vastgesteld binnen X aantal dagen, de verkoper de verkoopsom zal terugbetalen of dat ze een andere pup mogen kiezen.
De pup is (nog) niet gestorven, maar ingeval de pup sterft, krijgt de koper dan 650 € terug, blijft hij zonder pup, maar heeft hij wel meer dan 650 € aan dierenartskosten betaald!
Ik vermoed dat een attest van de dierenarts niet voldoende zal zijn. Er is bloed opgestuurd naar het labo, ik vermoed dat een bloedtest wel voldoende bewijs zal leveren van wat de pup precies heeft.

Ingeval de pup niet sterft, heeft de koper meer dan 1500 € betaald voor z'n pup waar hij wellicht nog heel wat mentale en fysieke problemen mee zal hebben in de toekomst.
In mijn ogen blijft de verkoper hier serieus in gebreke, hij levert een 'goed' dat niet conform is.
Maar is er een rechter die daarin meegaat?

De koper van de pup is wellicht ook niet bereid om veel geld uit te geven aan een rechtszaak. Vredegerecht dan maar?
Gaat dat iets uithalen?

... ons rechtssysteem, om moedeloos van te worden...

Reclame

LeenW

#4 , 14 aug 2014 21:36

Een hond is strikt gezien een goed, en valt dus onder de garantiewetgeving handelaar aan particulier.

denlowie
Juridisch actief: Nee

#5 , 14 aug 2014 21:46

Een hond is strikt gezien een goed, en valt dus onder de garantiewetgeving handelaar aan particulier.

?, hoe kan men garantie geven dat de hond geen ziekte gaat krijgen binnen de 2 jaar???

Dat de hond gezond moet zijn bij levering ok.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

LeenW

#6 , 14 aug 2014 21:52

Kan hier dan gaan sprake zijn van een verborgen gebrek?

Vandebos

#7 , 14 aug 2014 22:25

Terzijde maar als fervent hondenliefhebber: aangezien hier in dit land erkende experts van het organisme dat dient toe te zien op ras in flagrante werden betrapt op vervalsing van stambomen en georganiseerde broodfok is er maar één degelijke oplossing. Vermijdt de aanschaf van een pup in België. Aangezien de overheid niet de minste interesse toont, in tegenstelling tot de domeinen waar het hen geld oplevert, op te treden:

Wil je zekerheid, ga dan de grens over naar Nederland waar het controleorganisme zijn taak ernstig neemt en waar broodfok zowel door hen als de overheid genadeloos vervolgd wordt. Je zal er geen kwekers cfr. Geldenaken verleden jaar aantreffen, noch broodfokkers die massaal pups uit het oostblok importeren, noch vervalsingen van stambomen. Je pup mag dan (soms)een paar honderd euro's meer kosten in aanschaf en kilometers, wat stellen deze voor op minstens tien jaar plezier met een viervoetige makker?

Em-

#8 , 14 aug 2014 22:44

Precies, daarom schaffen wij onze pups in Nederland aan, bij een erkende kweker, met duidelijke stamboom en medische verslagen van alle onderzoeken.
Een pup kost dan algauw tussen de 1000 en 1500 euro, maar in de meeste gevallen heb je dan geen uitzonderlijke dierenartskosten, zijn de pups correct ontwormd en gevaccineerd, hebben ze lang genoeg bij de moeder geweest en zijn ze bijna zindelijk...en bovendien, wat ik heel erg waardeer: als men om de één of andere reden de hond niet kan houden moet je hem terugbezorgen zodat hij/zij via de kweker kan herplaatst worden.
Weet je dat sommigen bij je thuis komen kijken...omdat ze willen dat hun pups goed terecht komen. Ik ervaar dat als betrokkenheid en heb daar een fijn gevoel bij.

Persoonlijk geloof ik niet echt in de garantie die ze geven..

Bij broodfokkers gaat het maar om één ding: geld

Terug naar “Consumenten Koop”