Al jaren probeer ik mensen er van te overhalen om bij aankoop van een hond niet 2 maar 10 x na te denken en op zoek te gaan naar een goede fokker.
Helaas kwam er mij deze week alweer een geval onder ogen en nu vraag ik me dus af, wat kunnen we doen? Is het zelfs maar de moeite om de kweker te dagvaarden?
Wat hebben we ?
Aankoop 30/07
Pup doodziek op 06/08, binnengebracht bij de dierenarts van de koper
eerste diagnose = kennelhoest (incubatietijd tussen de 3 & 10 dagen)
tweede diagnose = hondenziekte, ziekte van carré
Pup is momenteel nog ziek en er is nog geen zekerheid of hij het al dan niet zal halen.
Het contract lijkt mij op het eerste gezicht rekening te houden met alle achterpoortjes. Enkel bij het overlijden van de hond aan enkele ziektes (waaronder carré), wordt de aankoopprijs terugbetaald.
Een bijkomend recht die de koper verwerft is een gratis behandeling bij de dierenarts van de verkoper..
Nu vraag ik me af, hebben we überhaupt iets in handen?
In mijn ogen is de koper compleet bedot, hij heeft betaald voor een pup die ziek is, heeft inmiddels meer dierenartskosten dan de aankoopprijs en de verkoper zal uiteraard niet willen tegemoetkomen in deze kosten.
Kan dit zomaar? De verkoper moet toch een garantie geven?
Mocht er hier een grote dierenvriend die rechten gedaan heeft zitten, mijn mailbox staat open voor advies. Ik heb echt zin om hiermee verder te gaan, maar ik wil ook geen strijd voeren die je al op voorhand verloren hebt ..