Wat kan een aannemer nog opeisen na een ingebrekestelling?

dimi-3
Topic Starter

Wat kan een aannemer nog opeisen na een ingebrekestelling?

#1 , 12 feb 2014 11:13

Ik heb een grondwerker laten komen om een offerte te maken voor het leeghalen van mijn tuin en het vervangen van de oprit.
Hij stuurde me een offerte met een vaste prijs voor de werken en een eenheidsprijs per ton afval, opgesplitst per soort.
Ik heb hem telefonisch gecontacteerd en gevraagd of hij alles wou uitvoeren voor de forfaitaire prijs van 10.000 euro ex BTW.
Hij ging akkoord en ik heb hem een email gestuurd, waarin ik schreef:
"Alle vernoemde werken met uitzondering van het aanleggen van de gazon, mogen uitgevoerd worden aan de prijs van 10.000 euro exclusief BTW. "

Hierna is hij (veel later dan afgesproken) begonnen aan de werken.
Nu zijn we op het punt gekomen dat de tuin leeg is en voor de nieuwe oprit enkel nog de stabilisee en de klinkers gelegd moeten worden.
Dit weekend krijg ik telefoon, dat de prijs 13.500 euro gaat bedragen, omdat hij veel meer heeft moeten uitgraven dan voorzien en andere kosten heeft moeten doen, waar hij niet op gerekend had.
Zo heeft hij de oude oprit een halve meter dieper uitgegraven dan voorzien, zonder ons op voorhand te verwittigen.
Hij weigert verder te werken voor we akkoord gaan met de extra prijs, wat wij niet zullen doen.

Mijn vraag is nu, als ik hem in gebreke stel, en hij wil de oprit niet afwerken, wat kan hij dan nog van betaling eisen?
Mijn plan zou zijn om een andere aannemer de oprit te laten leggen en het verschil tussen zijn factuur en de afgesproken 10.000 euro aan de eerste grondwerker te geven.

Extra vraag is natuurlijk of ik in mijn recht ben, en of de prijs van 10.000 echt bindend is.

Alvast bedankt

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 14 feb 2014 08:15

“Art.1325.Onderhandse akten die wederkerige overeenkomsten bevatten, zijn slechts geldig voor zover zij opgemaakt zijn in zoveel originelen als er partijen zijn die een onderscheiden belang hebben. Eén origineel is voldoende voor allen die hetzelfde belang hebben. In elk origineel moet vermeld worden hoeveel originelen zijn opgemaakt. Echter kan het ontbreken van de vermelding dat de originelen in tweevoud, drievoud enz., zijn opgemaakt niet ingeroepen worden door hem die zijnerzijds de overeenkomst heeft uitgevoerd, welke in de akte is vervat.”(Burgerlijk Wetboek=B.W.).

‘Celui qui a exécuté,fût-ce partiellement,une convention synallagmatique n'est plus admis à invoquer la nullité de l'acte qui la constate,que celui-ci n'ait pas été fait en autant d'originaux que de parties ayant intérêt distinct ou qu'il ait omis de mentionner le nombre d'originaux qui en ont été faits(1)’(Cass. 12 maart 1976,Pas. 1976,I,763);

‘Art.1325 Is noch van openbare orde,noch van dwingend recht‘(Cass. 29 november 1984,R.W. 1986-87,542-543);

‘Omdat het voorlopig akkoord niet op zoveel exemplaren is opgemaakt als er partijen zijn,kan het bewijs van de huurovereenkomst daardoor niet worden geleverd‘(Cass. 15 februari 1988,Arr.Cass. 1987-88,765,Pas. 1988,I,704);

GOBERT,D.,MONTERO,E., L’ouverture de la preuve littérale aux écrits sous forme électronique,J.T. 2001,114-128;

‘Hij stuurde me een offerte met een vaste prijs voor de werken en een eenheidsprijs per ton afval, opgesplitst per soort. Ik heb hem telefonisch gecontacteerd en gevraagd of hij alles wou uitvoeren voor de forfaitaire prijs van 10.000 euro ex BTW. Hij ging akkoord en ik heb hem een email gestuurd, waarin ik schreef: "Alle vernoemde werken met uitzondering van het aanleggen van de gazon, mogen uitgevoerd worden aan de prijs van 10.000 euro exclusief BTW. " ‘

Indien u kan bewijzen dat hij ontving wat u schreef dan kan hieruit en uit diens uitvoering van de werken afleiden dat hij aanvaardde wat u schreef.

"Art.1184. De partij jegens wie de verbintenis niet is uitgevoerd ,heeft de keus om ofwel de andere partij te noodzaken de overeenkomst uit te voeren,wanneer de uitvoering mogelijk is,ofwel de ontbinding van de overeenkomst te vorderen,met schadevergoeding"(B.W.).

‘Enkel een kennelijk onredelijke keuze kan door de rechtbank gesanctioneerd worden,m.a.w. een keuze die geen redelijk persoon in de gegeven omstandigheden had kunnen maken’(Rb.Hasselt 28 februari 2000,A.J.T. 2000-01,248).

‘De regel dat de ontbinding in rechte moet gevorderd worden staat er niet aan in de weg dat een contractpartij in een wederkerige overeenkomst op eigen gezag en op eigen risico beslist haar verbintenissen niet uit te voeren en kennis geeft aan de wederpartij dat zij de overeenkomst als beëindigd beschouwt. De beoordeling van de rechtmatigheid van deze eenzijdige beslissing wordt aan de rechter onderworpen bij een latere vordering tot gerechtelijke ontbinding‘[Cass. 2 mei 2002(B.S. t. A.),R.W. 2002-03,501-502,noot VAN OEVELEN,A.,De buitengerechtelijke ontbindingsverklaring van wederkerige overeenkomsten wegens wanprestatie door het Hof van Cassatie aanvaard,R.W.2002-03,503-506].
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

VGM-Dennis

#3 , 11 aug 2014 22:43

http://www.habitos.be/nl/bouwen/hoe-wee ... werk-1168/" onclick="window.open(this.href);return false;

Reclame

roharro

#4 , 11 aug 2014 23:40

Hebt u een bewijs dat hij instemde met uw voorstel?
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Lanox
Juridisch actief: Nee

#5 , 12 aug 2014 00:22

Als de aannemer geen andere overeenkomst/voorstel kan neerleggen, dan is het feit dat hij aan de werken begonnen is op zijn minst een begin van bewijs dat hij akkoord is gegaan.

roharro

#6 , 12 aug 2014 12:20

Als de aannemer geen andere overeenkomst/voorstel kan neerleggen, dan is het feit dat hij aan de werken begonnen is op zijn minst een begin van bewijs dat hij akkoord is gegaan.
Ja maar dan wel enkel met het eerste voorstel en niet met het gewijzigde waaorver het hier gaat in de vraag.

VGM-Dennis

#7 , 12 aug 2014 20:44

Vaste prijs

De prijszetting is op voorhand gedaan aan de hand van plannen en bestekken. Met andere woorden, de aard en de omvang van de werken ligt klaar en duidelijk vast en er wordt niets meer aan gewijzigd.

Voor de bouwheer is dit voordelig. Het bouwrisico gaat over naar de aannemer. De aannemer heeft immers de berekening gedaan met kennis van zaken. De gevolgen voor de aannemer kunnen zeer ver reiken. Zo kunnen bepaalde leemten in het bestek niet ten nadele van de bouwheer gelegd worden. De aannemer diende als vakman te weten, op zicht van de plannen en bestekken, hoe en in welke mate het project diende gerealiseerd te worden.

Bijvoorbeeld dient de aannemer een bodemonderzoek uit te voeren, ook al zouden de plannen of het bestek hiervan niets vermelden. Misschattingen of misrekeningen, prijsschommelingen in materialen en/of lonen, vallen ten laste van de aannemer.

Dit betekent ook dat in bepaalde gevallen (bijvoorbeeld bij bepaalde prijsdalingen van cement of beton) de aannemer profiteert van deze daling en de kostprijs kan aanrekenen zoals initieel overeengekomen.

Deze regeling is opgenomen in art. 1793 BW. Dit artikel beschermt dus de bouwheer tegen bedrieglijke praktijken van aannemers, risico’s van het schommelen van de marktprijzen en de risico’s verbonden aan de uitvoering van het bouwproject.

Onvoorziene meerwerken

Niet te voorziene meerwerken vallen evenwel buiten het toepassingsgebied van art. 1793 BW. Ook dit zal steeds een feitenappreciatie zijn. Gegevens die de aannemer niet kon kennen als vakman, niet kon vermoeden of niet kon achterhalen, zullen hem bevrijden. Veelal blijkt uit de rechtspraak dat deze gevallen veelal te noemen zijn als situaties van overmacht. Het werk wordt niet volstrekt onuitvoerbaar, maar er zijn meerwerken en meerkosten noodzakelijk. De economie van het contract wordt (zwaar) verstoord. De aannemer kan dan ook een prijsaanpassing vragen.

Lanox

#8 , 12 aug 2014 21:52

Ja maar dan wel enkel met het eerste voorstel en niet met het gewijzigde waaorver het hier gaat in de vraag.
Waarom? Aannemer kan niet aantonen dat TS is akkoord gegaan met dit voorstel. Aan de andere kant kan TS wel aantonen dat hij nog voor het begin van de werken een tegenvoorstel heeft gedaan.

roharro

#9 , 12 aug 2014 22:05

Maar dat was niet schriftelijk. Enkel mondeling.
Ik vrees dat er geen enkele door beide partijen ondertekende overeenkomst is....'t is allemaal nogal onduidelijk geformuleerd.

Lanox

#10 , 13 aug 2014 22:55

ik heb hem een email gestuurd, waarin ik schreef:
"Alle vernoemde werken met uitzondering van het aanleggen van de gazon, mogen uitgevoerd worden aan de prijs van 10.000 euro exclusief BTW. "

roharro

#11 , 13 aug 2014 23:15

Ja maar dat is slechts een éénzijdige verklaring.
Net zoals de offerte van de aannemer.

Noch het eerste, noch het tweede zijn schriftelijk bevestigd door de andere partij.
Er is geen eensluidende en door beide partijen onderschreven overeenkomst.

Lanox

#12 , 14 aug 2014 21:52

Dat de aannemer aan de werken is begonnen toont aan dat er een overeenkomst is. Het feit dat er geen ondertekende overeenkomst is en dat de bewuste email het laatste bewijsbare voorstel is, is een BEGIN van bewijs zoals ik al eerder had gezegd. De aannemer heeft dit voorstel ook niet (bewijsbaar) verworpen.

Terug naar “Aanneming”