Een lening van 25 jaar oud komt daar nu een deurwaarder voor

John66
Topic Starter

Een lening van 25 jaar oud komt daar nu een deurwaarder voor

#1 , 05 aug 2014 11:02

Ik krijg een brief van een deurwaarder voor het betalen van een lening die ik 25 jaar geleden heb aangegaan met mijn ex-vrouw.

Het gaat hier over een som van 10328 euro wij zijn die toen 25 jaar geleden beginnen af te betalen maar door de scheiding gestopt met betalen om dat het financiel niet meer haalbaar was .

Ik ben ondertussen terug gehuwd sinds reeds 11jaar en heb een zoontje van 8 jaar ik ben gehuwd met een contract scheiding van goederen waarbij alles van mijn vrouw is.

Ik ben ook gehandicapt geworden met 9 punten en ontvang een invalide uitkering mijn vrouw is werkloos en ontvangt 240 euro.

Ik heb echter op die 11 jaar dat ik gehuwd ben nooit enige vorm van aanmaning gekregen voor de betaling van deze achterstallige lening ?

Ik ben ook nooit gestuit geweest voor de verjaring in deze 11 jaar .

Het contract zou zijn afgelopen op 29/04/1992

Ik heb echter wel gemerkt dat het niet meer via de bank komt waar ik de lening had aangegaan (famibank) maar het is door de firma HOIST AB doorgegeven aan de deurwaarder waarschijnlijk een firma die oude schulden opkoopt en dan vooralsnog probeerd deze te innen .

Zou ik contact opnemen met de deurwaarder en de firma HOIST AB en mij beroepen op de verjaring en tevens op grond van Rechtsmisbruik /Rechtsverwerking en afwachten wat er word geantwoord op deze ?

Heeft u enige raad voor mij ?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Juridisch actief: Ja

#2 , 06 aug 2014 08:27

Bent u zeker dat het over een lening ging en niet over een kaskrediet?

scorpioen
Juridisch actief: Nee

#3 , 06 aug 2014 11:52

Een brief van de gerechtsdeurwaarder kan veel betekenen. Wordt er verwezen naar een vonnis dat zou uitgesproken zijn of is het enkel een aanmaning of is het de mededeling dat een dagvaarding betekend werd?

Reclame

John66
Topic Starter

#4 , 17 aug 2014 22:51

Het gaat over een persoonlijke lening en de brief was een aanmaningsbrief van de deurwaarder

sloeberken

#5 , 06 sep 2014 18:41

Verjaringstermijn lening:
met betrekking tot de hoofdsom: 10 jaar (2262bis B.W.)
met betrekking tot de intresten: 5 jaar (2277 B.W.)

De verjaringstermijnen van vorderingsrechten in het algemeen
Vóór 1998: De verjaringstermijn van schulden bedroeg 30 jaar.
De overgangsregeling: Voor schulden ontstaan voor 27 juli 1998 ( = de inwerkingtreding van de wet), die op dat moment nog niet verjaard waren, bestaat een overgangsregeling. ( Art. 10 van de wet van 10 juni 1998 ) Deze regeling houdt in dat voor deze schulden een verjaringstermijn van 10 jaar begint te lopen op 27 juli 1998.
Deze schulden kunnen eventueel wel vroeger verjaren, indien de oude verjaringstermijn van 30 jaar vroeger zou verstrijken dan 27 juli 2008.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#6 , 06 sep 2014 19:24

Of later als er een procedure is opgestart...

Terug naar “Krediet en Schuldbemiddeling”