Probleem huurder vertrekt

Jan Verbeem
Topic Starter

Re: Probleem huurder vertrekt

#76 , 02 jul 2014 18:36

De huurder verzaakt inderdaad zijn verplichtingen om huurmeldingen uit te hangen en uiteraard om toegang te geven. In feite heeft de huurder gedurende de ganse 3 jaar aan elke verplichting verzaakt.

Ik heb geen probleem om ee volmacht te geven voor de verhuur, maar de uittredende plaatsbeschrijving zal gedaan worden door de raadsheer van de huurder.

Er zijn nog achterstallen waarvoor ik de huurder reeds in gebreke gesteld heb, maar ik ben de enige die de huurwaarborg kan aftekenen.

Mijn ouders zijn de enige die de plaatsbeschrijving kunnen opvolgen omdat zij de toestand van de woning kennen, en welke mij geen 300 Euro zullen aanrekenen hiervoor, maar deze mensen zijn hoog bejaard.

Wetende welk spelletje ik heb mogen genieten voor de afgelopen 3 jaar, verwacht ik dat er problemen zullen zijn bij de uittreding, en dat hun raadsheer mijn ouders onder tafel zal praten.

Dat is de reden waarom ik zelf wil overkomen, maar ik kan onmogelijk 1 of misschien 2 maanden in Belgie zitten wachten tot de huurder beslist de woning vrij te maken.

Zelf indien ik de huurder op 1 september zou dagvaarden voor bezetting, vermoed ik dat er geen vonnis zal zijn binnen de maand. Misschien dat iemand in de weet dit kan bevestigen of ontkennen.

Een rechtszaak zal mij merkelijk meer aan erelonen kosten dan ik zal toegewezen krijgen als pleit vergoeding, en dat terwijl ik geen schadevergoeding zal toegewezen krijgen.

Ik stel uw raadgevingen zeer op prijs, want ik ben gewoon radeloos momenteel, en voel vrij om mijn een privaat bericht te sturen indien nodig want er is een mogelijkheid dat de huurder dit onderwerp meeleest

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#77 , 02 jul 2014 19:34

De uitredende plaatsbeschrijving wordt gedaan door iemand die door BEIDE partijen aangesteld is of door beide partijen.
U kan een DW vragen met uw ouders mee te gaan.

Indien geen akkoord tussen partijen zal de vrederechter een expert aanstellen.

Hebt u die persoon ooit al voor de vrederechter gebracht voor die weigeringen?
Had u dan een advocaat.... daar dan van gebruik maken.

Om u een idee te geven ...wel al wat jaartjes gelden. Verhuurder in dit geval eiste nieuwe vloerbekleding een nieuwe eiken binnendeur volledig herschilderen en behangen van twee appartementen waarvan één gebruikt als praktijkruimte. Hoe dat hij wist dat er schade was ... bleek met zijn sleutel in beide appartementen binnen te zijn geweest.
Had huurders al voor vrederechter gedaagd wegens zogezegd niet betalen van huur en weigering appartement te verlaten enz enz.
Vrederechter heeft dan expert aangesteld ...
Eiken binnendeur werd begroot op € 0,5 - vloerbekleding met vlekken was net als alle andere vloerbekleding van huurders. Herschilderen en behangen werden afgewezen. Evenals alle andere punten van verhuurder, waaronder onwettige indexaanpassingen en onwettige opzeg. Gezien geen ingaande plaatsbeschrijving...

Alleen zorgen dat u een goed dossier hebt met goede tijdslijnen en dan daarop de feiten.

Jan Verbeem
Topic Starter

#78 , 02 jul 2014 19:47

Er is een intredende plaatsbeschrijving gemaakt door het verhuurkantoor, maar deze hebben gemeld dat ze niet tussenkomen in de uittredende plaatsbeschrijving.

Mijn ouders zijn de enige die de oorspronkelijke toestand van de woning kennen, dus enkel zij zullen weten of er iets beschadigd is. Deze mensen zijn hoogbejaard, dus wil ik dit niet op hun schouders laden.

Ik heb de huurder voordien nooit gedagvaard, enerzijds omdat ik een rechtbank als laatste redmiddel zie, en anderzijds omdat er nooit genoeg bezwaren waren om een uitzetting te bekomen.

Zodoende zou ik bij elke rechtszaak als verliezende partij uit het duel komen, omdat de erelonen en andere kosten steeds ruim hoger zijn dan wat ik zal toegewezen krijgen, en de huurder er vanaf komt met een verwittiging.

Wat betreft de schadevergoedingen had ik meer in gedachte de vergoedingen voor weigering om kandidaat huurders toe te laten of een verhuur bord uit te hangen

Reclame

KJ86

#79 , 02 jul 2014 20:28

Als ik uw berichten lees heb je nog altijd geen beslissing genomen over de essentie van de zaak.
Je staat aan een tweesprong en hebt de mogelijkheid om:

1) te procederen en proberen de algemene kosten te verhalen, schadevergoeding voor de toegang die u geweigerd is voor te bezichtigen met kandidaat-huurders, enz. Gezien uw situatie en het feit dat je vanuit het buitenland geen helder zicht hebt of dat alles in orde is (plaatsbeschrijving, staat van het appartement, enz...), kan u zich best laten bijstaan door een advocaat.

2) inbinden en dit minnelijk oplossen, je zal dan wel een manier moeten zoeken om normaal te communiceren met de huurder ( vb een makelaar aanstellen voor het pand terug te verhuren, een neutrale persoon die het gewoon is om te onderhandelen) Je zit in een bevoorrechte onderhandelingspositie omdat de huurder, het pand een maand langer wilt bezetten, ik vind dat je daarvoor een betere samenwerking mag verwachten.

Jan Verbeem
Topic Starter

#80 , 25 jul 2014 10:34

Wanneer er een uiterste datum is vastgelegd waarop een bepaald handeling dient te gebeuren, bijv 30 dagen voor het verstrijken van, welke datum word in acht genomen bij een AS.

De datum vermeld op de brief, datum van afgifte op de post of datum van eerste aflevering ?

duma

#81 , 25 jul 2014 11:05

Eerste aanbieding door de postbode. Of de brief dan in ontvangst genomen wordt, maakt niet uit.

Vandebos

#82 , 25 jul 2014 11:06

De datum van kennisname door de bestemmeling.

Bij een as is dat de datum waarop het schrijven voor de eerste keer door de postbode op het adres van de bestemmeling wordt aangeboden.

Jan Verbeem
Topic Starter

#83 , 04 aug 2014 16:57

27 dagen voor het einde van de huuropzeg ontvang ik van de huurder een verzoek om de opzeg met 3 maanden te verlengen. Ik versta dat dit verzoek dient toe te komen uiterlijk op de laatste dag van de maand die het einde van de opzeg periode vooraf gaat. Maar blijkbaar werd het AS zelfs niet gepost in de maand juli .

Betekent dit dat een rechter een verzoek tot uitzetting zonder fout zal goedkeuren ?

KJ86

#84 , 04 aug 2014 18:24

Ik denk dat een vrederechter een uithuiszetting zal vonnissen met een verlengde periode van 3 maanden. De huurder krijgt op die manier extra tijd om huisvesting te zoeken en de verhuurder heeft zekerheid dat de huurder zijn woning zal verlaten en indien niet kan dit gedwongen gebeuren.

Jan Verbeem
Topic Starter

#85 , 04 aug 2014 18:52

Ik denk dat een vrederechter een uithuiszetting zal vonnissen met een verlengde periode van 3 maanden. De huurder krijgt op die manier extra tijd om huisvesting te zoeken en de verhuurder heeft zekerheid dat de huurder zijn woning zal verlaten en indien niet kan dit gedwongen gebeuren.
Op welke basis denkt u dat een huisuitzetting met 3 maanden verlengde periode zal gevonnist worden ?

Artikel 11 zegt duidelijk dat de aanvraag tot verlenging dient te gebeuren ten laatste 1 maand voor de opzeg eindigt, wat dus niet gebeurt is .

Vandebos

#86 , 04 aug 2014 19:59

Voeg daar art 53bis ger w aan toe en de huurder zijn vraag voor het vredegerecht kan zelfs niet ontvankelijk verklaard worden.

KJ86

#87 , 04 aug 2014 21:05

De huisvesting van de huurder en zijn gezin is ten alle tijde prioritair, standaard is de termijn 1maand, de vrederechter kan dit verlengen als de huurder argumenteert dat een verlenging nodig is voor zijn huisvesting te garanderen. Heeft de huurder gezinsleden ten laste? Is de huurder een beschermde afnemer? Wat voor arguementen haalt hij aan in zijn verzoek voor een verlenging van de opzegtermijn?

Hieronder vind je een link met informatie over uithuiszetting:

http://www.belgium.be/nl/huisvesting/hu ... iszetting/

Jan Verbeem
Topic Starter

#88 , 05 aug 2014 03:50

De huisvesting van de huurder en zijn gezin is ten alle tijde prioritair, standaard is de termijn 1maand, de vrederechter kan dit verlengen als de huurder argumenteert dat een verlenging nodig is voor zijn huisvesting te garanderen. Heeft de huurder gezinsleden ten laste? Is de huurder een beschermde afnemer? Wat voor arguementen haalt hij aan in zijn verzoek voor een verlenging van de opzegtermijn?

Hieronder vind je een link met informatie over uithuiszetting:

http://www.belgium.be/nl/huisvesting/hu ... iszetting/
Bedankt voor de link. Ik zie dat dit een zeer recente wet is die duidelijk tot doel heeft de verhuurder nog wat minder rechten te geven.

De huurder is alleenstaand, terwijl de medehuurder woonachtig is in een andere gemeente in een eigen woning.

Ik weet niet wat een beschermde afnemer is, maar bij mijn weten is de huurder niet afhankelijk van het OCMW, en bij ondertekening van het contract had de huurder een job.

Als reden geeft de huurder op dat ze de verhuis datum verkeerd ingeschat hebben.

U meld dat de huisvesting van de huurder prioritair is. Wat betreffende mijn eigen rechten hieromtrent? Ik heb momenteel geen vaste verblijfplaats in Belgie en zal op de dag dat de huurovereenkomst afloopt in Belgie toekomen na een jarenlange afwezigheid. Heb ik rechten om mijn eigen woning te betrekken ?

Ik merk in het artikel dat de rechter de termijn van 1 maand kan verlengen, maar ook inkorten.
De rechter verlengt of verkort de termijn op verzoek van de huurder of de verhuurder.

In het laatste geval moet de verzoeker bewijzen dat er uitzonderlijk ernstige omstandigheden in het spel zijn. De rechter houdt daarbij rekening met de mogelijkheden van de huurder om opnieuw gehuisvest te worden in dergelijke omstandigheden dat geen afbreuk wordt gedaan aan de eenheid, de financiële middelen en de behoeften van het gezin.
Zou het feit dat dat de huurder mij 3 jaar lang daadwerkelijk terroriseerde, en weigert de kosten voor onderhoud van de gemeenschappelijke delen te betalen, een reden kunnen zijn voor een rechter om de termijn in te korten ?

Gedurende de 3 jaar deed de huurder bv een 600 tal stortingen van 1 Euro met telkens een provocerende mededeling, weigerde elk AS inclusief antwoorden op hun eigen schrijven in ontvangst te nemen, weigerde elk verzoek tot jaarlijkse inspectie, weigert een bewijs van betaling van huur verzekering voor te leggen, verzocht een inspectie van Wonen-Vlaanderen die in hun verslag de klachten ongegrond verklaarden en een onmetelijke lijst van andere overtredingen.

Tot op heden heeft de huurder ook nog geen gevolg gegeven aan mijn herhaaldelijk verzoek om een bericht van verhuring uit te hangen of mee te delen wanneer ik toegang heb met kandidaat huurders.

Zou dit een reden zijn voor een rechter om een streng vonnis uit te spreken ?

strenzke

#89 , 05 aug 2014 10:30

Ongelezen bericht Geplaatst: 02 jun 2014 10:31
Antwoord met een citaat Omhoog Meld dit bericht
Huurcontract eindigt op 31/08/2014 om 23.59, voor deze moeten de sleutels afgegeven worden, maar aangezien dit een zondag is. Maak alvast een zeer grondige plaatsbeschrijving op, liefst met foto's erbij.
Als er huurschade is moet huurder die vergoeden eventueel met waarborg. Gemeenschappelijk kosten als dit in contract vermeld is, moeten eveneens betaald worden.
Overdracht nutsvoorzieningen is huurder verantwoordelijk. Waar nu geen discussie over is, kan nog altijd komen.

Beste Sloeberken, overdracht van nutsvoorzieningen zijn niet voor de huurder ALLEEN, verhuurder moet handtekening plaatsen! Heb er miserie genoeg mee gehad! Het is nu nog steeds niet opgelost!
I get my strenght out my Little Angel

Terug naar “Huren”