De huisvesting van de huurder en zijn gezin is ten alle tijde prioritair, standaard is de termijn 1maand, de vrederechter kan dit verlengen als de huurder argumenteert dat een verlenging nodig is voor zijn huisvesting te garanderen. Heeft de huurder gezinsleden ten laste? Is de huurder een beschermde afnemer? Wat voor arguementen haalt hij aan in zijn verzoek voor een verlenging van de opzegtermijn?
Hieronder vind je een link met informatie over uithuiszetting:
http://www.belgium.be/nl/huisvesting/hu ... iszetting/
Bedankt voor de link. Ik zie dat dit een zeer recente wet is die duidelijk tot doel heeft de verhuurder nog wat minder rechten te geven.
De huurder is alleenstaand, terwijl de medehuurder woonachtig is in een andere gemeente in een eigen woning.
Ik weet niet wat een beschermde afnemer is, maar bij mijn weten is de huurder niet afhankelijk van het OCMW, en bij ondertekening van het contract had de huurder een job.
Als reden geeft de huurder op dat ze de verhuis datum verkeerd ingeschat hebben.
U meld dat de huisvesting van de huurder prioritair is. Wat betreffende mijn eigen rechten hieromtrent? Ik heb momenteel geen vaste verblijfplaats in Belgie en zal op de dag dat de huurovereenkomst afloopt in Belgie toekomen na een jarenlange afwezigheid. Heb ik rechten om mijn eigen woning te betrekken ?
Ik merk in het artikel dat de rechter de termijn van 1 maand kan verlengen, maar ook inkorten.
De rechter verlengt of verkort de termijn op verzoek van de huurder of de verhuurder.
In het laatste geval moet de verzoeker bewijzen dat er uitzonderlijk ernstige omstandigheden in het spel zijn. De rechter houdt daarbij rekening met de mogelijkheden van de huurder om opnieuw gehuisvest te worden in dergelijke omstandigheden dat geen afbreuk wordt gedaan aan de eenheid, de financiële middelen en de behoeften van het gezin.
Zou het feit dat dat de huurder mij 3 jaar lang daadwerkelijk terroriseerde, en weigert de kosten voor onderhoud van de gemeenschappelijke delen te betalen, een reden kunnen zijn voor een rechter om de termijn in te korten ?
Gedurende de 3 jaar deed de huurder bv een 600 tal stortingen van 1 Euro met telkens een provocerende mededeling, weigerde elk AS inclusief antwoorden op hun eigen schrijven in ontvangst te nemen, weigerde elk verzoek tot jaarlijkse inspectie, weigert een bewijs van betaling van huur verzekering voor te leggen, verzocht een inspectie van Wonen-Vlaanderen die in hun verslag de klachten ongegrond verklaarden en een onmetelijke lijst van andere overtredingen.
Tot op heden heeft de huurder ook nog geen gevolg gegeven aan mijn herhaaldelijk verzoek om een bericht van verhuring uit te hangen of mee te delen wanneer ik toegang heb met kandidaat huurders.
Zou dit een reden zijn voor een rechter om een streng vonnis uit te spreken ?