Huur garage opgeslagen

ongelukbelaagd
Topic Starter

Huur garage opgeslagen

#1 , 28 jul 2014 09:50

Ik huur sinds 6 jaar een garage voor €300 per jaar.
Ik heb hiervoor een contract van 1 jaar getekend 6 jaar geleden en dit is gewoon elk jaar verlengd.
Nu delen ze me met een papiertje mee dat het dit jaar €385 kost.
Dienen ze dan geen nieuw contract op te stellen? Ik vind €85 meer ook wel een aardig sommetje.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sloeberken

#2 , 28 jul 2014 09:58

Hier in onze streek is de prijs voor een garage te huren het dubbele. 32 euro per maand is zeer weinig.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Turaki

#3 , 28 jul 2014 10:27

Verhoging andere dan de index moet u niet betalen. Natuurlijk, met een opzegtermijn van 1 maand, zal u waarschijnlijk vrij snel een nieuwe garage mogen zoeken...

Reclame

KJ86

#4 , 28 jul 2014 10:39

Onder het gemeen huurrecht mogen de afspraken mondeling gemaakt worden. Er moet dus geen contract zijn. Je bent niet verplicht om de 385 euro te betalen. De laatste 6 jaar is het contract stilzwijgend verlengd aan dezelfde voorwaarden van het origineel voor telkens een jaar. Voor het nieuwe jaar heeft de verhuurder andere voorwaarden opgelegd en is het aan u om deze voorwaarden te aanvaarden en verder te huren of een andere garage te zoeken.

De laatste 6 jaar zijn de huurprijzen sneller gestegen dan de index. Een stijging van 85 euro is veel, maar ik denk dat je voor 385 euro nog altijd aan goede voorwaarden huurt. De waarde van een garage in uw streek kan het best door u bepaald worden. Je bent vrij om een andere garage te huren.

KJ86

#5 , 28 jul 2014 10:42

Verhoging andere dan de index moet u niet betalen. Natuurlijk, met een opzegtermijn van 1 maand, zal u waarschijnlijk vrij snel een nieuwe garage mogen zoeken...
Dat klopt niet de stilzwijgende verlenging is telkens voor dezelfde periode als in het contract gestipuleerd (één jaar). Op het einde van elk jaar mogen dus andere voorwaarden opgelegd worden.

Boregard

#6 , 28 jul 2014 10:58

Misschien niet ter zake hier maar alle wetten en reglementen die de verhuurders opgelegd worden vallen uiteindelijk ten laste van de huurders.
Er is maar 1 goed: kennis
en er is maar 1 kwaad: onwetendheid
:arrow: Socrates

Turaki

#7 , 28 jul 2014 11:49

Dat klopt niet de stilzwijgende verlenging is telkens voor dezelfde periode als in het contract gestipuleerd (één jaar). Op het einde van elk jaar mogen dus andere voorwaarden opgelegd worden.
Art 1738 zegt nochtans zeer duidelijk dat de voorwaarden, dus ook de prijs, gelijk blijven.

Vandebos

#8 , 28 jul 2014 12:18

- Het gaat hier niet om een mondeling contract, 6 jaar geleden werd er een schriftelijk contract opgesteld. De stilzwijgende jaarlijkse verlenging heeft NIET als gevolg dat men plotseling slechts een mondeling contract heeft.

- De ingang van een nieuwe stilzwijgende periode geeft de verhuurder NIET het recht de voorwaarden aan te passen; ingendeel, art 1738 BW bepaalt met dwingend recht:
Art. 1738. <W 20-02-1991, art. 9> Indien de huurder, na beëindiging van een voor een bepaalde duur bij geschrift gesloten overeenkomst, het goed zonder verzet van de verhuurder verder blijft bewonen, is er wederinhuring tegen dezelfde voorwaarden, ook wat de duur betreft.
De verhuurder zal aldus de huurder voor het vervallen van de lopende periode de keuze dienen te geven tussen het verlengen van het huurcontract onder nieuwe voorwaarden of het niet verlengen ervan.

- De aanpassing van de huurprijs aan de index is in het gemene huurrecht onderhevig aan TWEE voorwaarden:

a) ten eerste dient er een clausule van aanpassing aan index expliciet in het contract te zijn opgenomen,

b) ten tweede is de verhuurder VERPLICHT de bij wet vastgelegde formule te volgen.
Art. 1728bis. _ <Ingevoegd bij W 29-12-1983, art. 1> § 1. Indien een aanpassing van de huurprijs aan de kosten van levensonderhoud is bedongen, is deze slechts één maal per huurjaar toegelaten en ten vroegste op de verjaardag van de inwerkingtreding van de huurovereenkomst. Deze aanpassing geschiedt op basis van de schommelingen van het indexcijfer van de consumptieprijzen.
De aangepaste huurprijs mag niet hoger zijn dan het bedrag verkregen door toepassing van de hiernavolgende formule : basishuurprijs vermenigvuldigd met het nieuwe indexcijfer en gedeeld door het aanvangsindexcijfer.
De basishuurprijs is de huurprijs die volgt uit de overeenkomst of uit een vonnis met uitsluiting van alle kosten en lasten uitdrukkelijk door de huurovereenkomst ten laste van de huurder gelegd.
(Het nieuwe indexcijfer is het indexcijfer daartoe berekend en benoemd, van de maand voorafgaand aan die van de verjaardag van de inwerkingtreding van de huurovereenkomst.) <W 1997-04-13/43, art. 3, 004; Inwerkingtreding : 31-05-1997; zie evenwel W 1997-04-13/43, art. 15>
(Het aanvangsindexcijfer is het indexcijfer van de consumptieprijzen van de maand die voorafgaat aan de maand tijdens welke de overeenkomst is afgesloten.) <KB 24-12-1993, art. 16>
Voor de overeenkomsten afgesloten vanaf 1 februari 1994, is het aanvangsindexcijfer echter het indexcijfer daartoe berekend en benoemd van de maand die voorafgaat aan de maand tijdens welke de overeenkomst is afgesloten.
§ 2. Contractuele bepalingen welker uitvoering verder gaat dan de aanpassing waarin dit artikel voorziet, kunnen tot die aanpassing ingekort worden.
Kijk dan hiertoe ook nauwkeurig uw huurcontract na.

Ingeval een indexeringsbeding is opgenomen dienen ze aldus (ik ga even ervan uit dat het contract begint op 01/01/2009.) op ongeveer het volgende bedrag uit te komen:
Toepassing wettelijke formule:
Nieuwe huurprijs (januari 2014) = Basishuurprijs (januari 2009) * GI [2004] december 2013 / GI [2004] december 2008

Dit geeft in cijfers:
327,05 EUR = 300,00 EUR * 121,27 / 111,24 deze nieuwe huurprijs is geldig vanaf januari 2014
- wat betreft opzeg geldt:

In het gemene huurrecht zijn er bij wet geen opzegperiodes voorzien voor een huurcontract van bepaalde duur. Kijk dan ook nauwgezet uw contract na of er een clausule met opzegbedingen in is opgenomen. indien niet gelden enkel de volgende artikels.
Art. 1737. Indien de huur bij geschrift is aangegaan, eindigt zij van rechtswege wanneer de bepaalde tijd verstreken is, zonder dat een opzegging is vereist.

Art. 1738. <W 20-02-1991, art. 9> Indien de huurder, na beëindiging van een voor een bepaalde duur bij geschrift gesloten overeenkomst, het goed zonder verzet van de verhuurder verder blijft bewonen, is er wederinhuring tegen dezelfde voorwaarden, ook wat de duur betreft.
Wat in concreto inhoudt dat bij gebrek aan een dergelijke opzegclausule de verhuurder enkel de optie van niet verlenging op het einde van de lopende periode rest en niets anders.

ongelukbelaagd
Topic Starter

#9 , 28 jul 2014 13:16

@ Vandebos : dit geldt ook voor garages? Just to be save...
Maar wat je schreef is ook wat ik dacht, alleen wist ik niet dat die wetten ook voor garages gelden (ben ook geen jurist).

Ik krijg een week voor het verval van het contract een briefje in mijn bus om te betalen, zoals elk jaar voordien.
Alleen staat er dit jaar een verhoging op. Als ik die garage aan die voorwaarden niet meer wil huren, moet ik maar in 1 week een andere vinden?
Ik ga die garage sowieso nog wel een jaar houden.

Dank aan allen voor de antwoorden!

Vandebos

#10 , 28 jul 2014 13:23

Artikels 1714 BW t/m 1762bis hebben als afdelings titel:
AFDELING I. - (ALGEMENE BEPALINGEN BETREFFENDE DE HUUR VAN ONROERENDE GOEDEREN). <W 20-02-1991, art. 1>
Een garage is nog steeds een onroerend goed (tenzij het een model op wieltjes betreft...) en derhalve onderhavig aan deze artikels. Als je de artikels nauwkeurig naleest valt ook op dat de wetgever specifiek vermeldt wanneer deze enkel van toepassing zijn op pacht, bewoning of industriële complexen. De andere zijn dan ook algemeen van toepassing.

Vandebos

#11 , 28 jul 2014 13:33

De dichtst benaderende indexering. index 07/2014 is nog niet gekend.

Toepassing wettelijke formule:
Nieuwe huurprijs (juli 2014) = Basishuurprijs (juli 2009) * GI [2004] juni 2014 / GI [2004] juni 2009

Dit geeft in cijfers:
329,00 EUR = 300,00 EUR * 121,18 / 110,50 deze nieuwe huurprijs is geldig vanaf juli 2014

In het schrijven is geen sprake van een nieuw contract? of verlenging? Is het mogelijk de letterlijke tekst te plaatsen (eventueel per pb)?

KJ86

#12 , 28 jul 2014 14:07

Het is redelijk simpel.

Dit is een huurcontract van gemeen recht van één jaar, dat 6 jaar lang stilzwijgend verlengd is tegen dezelfde voorwaarden. Als de verhuurder niets doet wordt het terug stilzwijgend verlengd voor één jaar aan dezelfde voorwaarden. Zodra de verhuurder voor de ingang van het nieuwe jaar andere voorwaarden oplegt zal de huurder deze moeten aanvaarden of verwerpen, zijn contract loopt immers elk jaar af. Als TS de 385 euro aanvaardt en stort op de rekening van de verhuurder, heeft hij een nieuw mondeling huurcontract van onbepaalde duur, er is immers geen schriftelijke overeenkomst.

TS kan proberen de 300 euro te betalen, de verhuurder moet dan simpelweg 300 euro terugstorten en heeft zich daarmee verzet. Het contract wordt immers niet automatisch verlengd. Het eindigt zonder opzegging volgens art. 1737.

Terug naar “Huren”