Schuldbemiddelaar stort het kindergeld niet volledig door...

deborah1982
Topic Starter

Schuldbemiddelaar stort het kindergeld niet volledig door...

#1 , 14 jul 2014 11:34

Hopelijk kan iemand ons helpen. We zitten al sinds 2007 in schuldbemiddeling. Eerst was het minnelijke schikking, althans zo dachten wij voor jaren. In 2011 had ik een overzicht gevraagd van onze toestand en bleek dat ze pas in 2010 de schuldeisers is beginnen betalen. Eerst gingen we er tot 2014 in zitten en nu blijkt het verlengd te zijn tot 2018. Kan dat zomaar, buiten onze weten verlengen. Ze ziet niet in dat wij geen menswaardig leven hebben, maar zegt altijd wij die schulden gemaakt hebben en dat de schuldeisers recht hebben op hun geld. Maar moeten wij daarvoor soep en boterhammen eten, de kinderen zitten al heel de vakantie binnen, kunnen niets gaan doen. Speelpleinen of dergelijke kunnen we niet betalen. De jongste is 3 jaar en is zot van melk. Maar we kunnen haar niet elke dag melk geven maar water. :(
Ik heb in die jaren niet gewerkt, ik was toen bij de start van schuldbemiddeling net bevallen van mijn dochtertje. Op consultatie bij de schuldbemiddelaar had ze gezegd dat het geen zin had dat ik ging werken, want hetgeen ik zou verdienen, zouden we aan de creche moeten geven. Dit waren haar woorden en ze had toen nog geen kinderen. Dit was enkel verbaal gezegd, dus heb geen bewijs dat ze dit gezegd heeft. In 2010 ben ik dan terug zwanger geraakt van ons jongste dochtertje. Ook hier weer hetzelfde. Ik had een vrijstelling van de RVA en kreeg 250 euro per maand. Na bepaalde periode zakte het bedrag wel. Sinds november 2013 gaat ook ons jongste dochtertje naar school. Ondertussen kregen wij leefgeld. Er waren veel problemen mee. Toen mijn man werkte dan viel het nog mee, maar we merkten dat het kindergeld niet altijd volledig werd doorgestort. De schuldbemiddelaar betaald de schuldeisers en onze huur. Ze beweert onze huur met doorlopende opdracht te betalen, maar we hebben al de laatste 2 maanden brieven gekregen van de sociale woning dat de huur niet betaald is. Telkens stuur ik het door naar de schuldbemiddelaar en zij zegt simpelweg: dat is met doorlopende opdracht, dus dat is betaald.
Ons kindergeld is nu 363,14 €. Ze heeft afgelopen vrijdag 223 € gestort. Alsook is mijn man in maart 2014 zijn job kwijtgeraakt. Ik krijg stempelgeld en mijn man nu ook terug. Maar blijkbaar heeft de RVA teveel betaald gehad 1068 €. De RVA had een brief naar onze schuldbemiddelaar gestuurd met de vraag dit bedrag bij de schuldbemiddeling te voegen (RVA is een van de schuldeisers). Nu kregen wij een duplicaat van onze schuldbemiddelaar met haar nota erbij dat ze dit van ons loon ging houden. Ik stuurde direct een mail naar onze schuldbemiddelaar met de vraag van: Krijgen wij dan geen leefloon deze maand?
Ze heeft daar geen antwoord op gegeven. Maar ik heb nog wel vaste kosten te betalen, zoals water, electrabel, telenet, schoolrekeningen van beide dochtertjes, orthopedie (dochter zit in gips met haar pols) We eten al 2 weken gewoon soep en brood omdat we geen vlees kunnen kopen. Ze heeft buiten die 223 € wel nog 100 euro gestort voor mijn medicatie. Ik ben morbide obesitas omdat ik te weinig eet. Ik zorg dat mijn kindjes eten hebben. En door niet voldoende te eten, bleef ik maar bijkomen. Ik was op een moment 145 kg. Bij de huisarts langs geweest want ik was gewoon op. Alles werd te veel. Ik kon niet meer door het gangetje achteraan op de bus. Sollicitaties allemaal negatief, ook omdat ik zo lang thuis heb gezeten voor de kinderen en als arbeidster 'te dik'. Dus via de huisarts een paar maanden geleden doorverwezen naar een obesitaschirurg. Ik moest zo snel mogelijk een gastric bypass krijgen...gezondheid leed er erg hard onder. Nu ben ik sinds 3 juli geopereerd en er is al 8,5 kg af en ben nog herstellende. Ik eet nu met kleine beetjes en voel me al veel gezonder. Normaal als ik ga wandelen, zweet ik me te pletter en nu diezelfde afstand gestand en geen enkel druppel zweet. Minder pijn in gewrichten. Ik heb dit ook aan onze schuldbemiddelaar laten weten dat dit de enige oplossing was om mijn gezondheid op peil te krijgen en dit zou mijn werkkansen ook vergroten. Dan kan ik ook met de fiets gaan werken enzo.
Deze maand hebben we dus nog maar 100 € voor mijn medicatie gehad en 223€ kindergeld. Hoewel ons loon 1350€ + 363,14 € kindergeld. Kan zij die schuld van de RVA van ons leefloon houden? Want nu hebben we nog maar 185€ voor heel de maand toe te komen en wat met de rekeningen die we hebben staan? De rekeningen zijn al 570 euro voor deze maand.
Alstublieft, kan iemand ons raad geven. We hadden haar gevraagd om de schuldbemiddeling tijdelijk te laten bevriezen. Maar volgens haar gaat dat niet omdat we beide niet werken maar wel kunnen werken.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Rechtspraktijk

#2 , 25 jul 2014 23:35

;
Laatst gewijzigd door Rechtspraktijk op 26 jul 2014 12:06, 1 keer totaal gewijzigd.

Oude Belg

#3 , 26 jul 2014 11:31

Wat is uw toestand precies? Bent u in CSR (collectieve schuldenregeling), uitgesproken door een rechtbank of vrijwillige schuldbemiddeling (bv via OCMW)?
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Reclame

j.demoor

#4 , 27 jul 2014 10:01

“Art.1675/4...9° de naam, de voornamen en de woonplaats of, wanneer het een rechtspersoon betreft, de benaming en de zetel van de schuldeisers van de verzoeker en in voorkomend geval van de schuldenaars van de verzoeker en van de personen die voor hem een persoonlijke zekerheid hebben gesteld ...Art.1675/9 §1...4° de betrokken schuldenaars onder toevoeging van een afschrift van de tekst van artikel 1675/7. Zij worden ervan op de hoogte gebracht dat iedere betaling, vanaf ontvangst van de beschikking,op een door de schuldbemiddelaar daartoe geopende rekening moet worden gestort, waarop alle betalingen aan verzoeker worden gestort... § 4. De schuldbemiddelaar stelt, uit de bedragen die hij met toepassing van § 1, 4°, ontvangt, een leefgeld ter beschikking van de verzoeker dat tenminste gelijk is aan het bedrag dat met toepassing van de artikelen 1409 tot 1012 wordt beschermd…”(Gerechtelijk Wetboek=Ger.W.).

De schuldenaar van de kinderbijslag is ook een schuldenaar van de verzoeker zodat ook zijn betalingen op voornoemde rekening dienen te gebeuren en beschikbaar zijn voor de schuldaflossingen.

“Art.1409.  § 1. Bedragen uitgekeerd ter uitvoering van een arbeidsovereenkomst, een leerovereenkomst, een statuut, een abonnement, alsmede die welke worden uitgekeerd aan personen die tegen loon onder het gezag van een ander persoon arbeid verrichten buiten een arbeidsovereenkomst,en het vakantiegeld betaald krachtens de wetgeving op de jaarlijkse vakantie kunnen onbeperkt overgedragen of in beslag genomen worden voor het gedeelte van hun totaal bedrag boven 35 000 frank per kalendermaand. Het gedeelte van die bedragen boven 29 000 frank en tot ten hoogste 32 000 frank per kalendermaand, kan niet worden overgedragen of in beslag genomen voor meer dan 30 % in totaal, het gedeelte boven 32 000 frank en tot ten hoogste 35 000 frank per kalendermaand, kan niet worden overgedragen of in beslag genomen voor meer dan 40 % in totaal; het gedeelte boven 27 000 frank en tot ten hoogste 29 000 frank per kalendermaand, kan niet worden overgedragen of in beslag genomen voor meer dan een vijfde in totaal. Het gedeelte van genoemde bedragen dat 27 000 frank per kalendermaand niet te boven gaat, is niet vatbaar voor overdracht of beslag.  Wanneer personen die inkomsten genieten bedoeld in het eerste lid één of meer kinderen ten laste hebben, wordt het voor beslag of overdracht vatbare bedrag, binnen de grenzen ervan, verminderd met 50 euro per kind ten laste. De Koning bepaalt bij een besluit vastgesteld na overleg in de Ministerraad wat moet verstaan worden onder kind ten laste…§ 2. Elk jaar past de Koning de in § 1 en § 1bis bepaalde bedragen aan, rekening houdend met het indexcijfer van de consumptieprijzen van de maand november van elk jaar…Art.1410.§ 1. Artikel 1409, § 1bis, § 2 en § 3, vindt bovendien toepassing op:…3° de werkloosheidsuitkeringen…; 4° de uitkeringen wegens arbeidsongeschiktheid en de invaliditeitsuitkeringen…”(Ger.W.).

“Art.3.De bedragen vermeld in de artikelen 1 en 2 worden afgerond op de hogere euro als volgt: 1.069 EUR, 1.149 EUR, 1.267 EUR, 1.386 EUR, 66 EUR.”( 15 DECEMBER 2013. - Koninklijk besluit tot uitvoering van artikel 1409, § 2, van het Gerechtelijk Wetboek).
€1069=27000BEF;€1149=29000BEF;€1267=32000BEF;€1386=35000BEF.

De artikelen 1409 tot 1012 Ger.W. dienen toegepast op het inkomen van man en vrouw afzonderlijk.

Voor het inkomen van € 1350 van uw man is dit leefgeld :
€(1350-66,00x2) = € 1218 ; (1218-1149)x30%=20,70;(1149-1069)x1/5=16,00 en €(1350-20,70-16,00) = € 1313,30
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

deborah1982
Topic Starter

#5 , 22 aug 2014 09:30

Oude belg: In het begin (bij het aangaan van de collectieve) zaten we in minnelijke schikking en was er afgesproken dat ze 125 euro per maand zou afhouden omdat we beide niet werkten.
Na het overzicht van het eerste jaar te ontvangen bleek dat ze 250 euro per maand afhield, hoewel we beide stempelgeld ontvingen en dit niet de afspraak was. We vroegen toen een afspraak met haar. Toen bleek dat ze nooit had gezegd dat ze 125 euro zou afhouden en dat we niet in minnelijke schikking maar in gerechtelijke schikking waren beland omdat 1 schuldeiser niet akkoord ging. Toen was er gezegd dat we 7 tot 8 jaar in CSR zouden zijn. Nu is dat 11 jaar geworden, maar als ik nu het overzicht bekijk zouden we zelfs tot 2021 in CSR zijn! Dit is toch onmenselijk.
Nu had ze in juli (zoals u wel leest in de eerste post) minder leefgeld en minder kindergeld gestort, waardoor we de maand juli onze vast kosten niet konden betalen. Begin augustus heeft ze 820 euro gestort. Daar hebben we per direct onze achterstallige vaste kosten van betaald, omdat we toch ons kindergeld nog zouden verwachten. Acerta heeft 449,33 euro deze maand betaald, waarvan wij maar 186 euro hebben gekregen. Ze was op de hoogte dat onze kinderen nieuwe boekentassen moesten hebben. Nu hebben we nog 23 euro om heel de maand toe te komen en mijn oudste dochter moet met een kapotte boekentas naar school 1 september omdat onze schuldbemiddelaar weigert geld te storten zowel voor eten, drank, als voor nieuwe boekentassen en nog electrabel. Dit is toch onmenselijk! Ze stuurde me dat voor haar de rubriekrekening klopt en er niets meer word bijgestort, er staat 3400 euro op de rubriekrekening. De schuldeisers worden per semester betaald en er zijn er paar afgelopen. Nu moeten de schuldeisers in oktober terug betaald worden, dus waarom zet ze ons dan zonder geld, vraag ik me af?

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#6 , 22 aug 2014 23:27

Het is de arbeidsrechtbank die bevoegd is voor CSR.
Er is een vonnis en daar staat in wie wat heeft gevraagd als schuldeiser en wat de rechtbank heeft uitgesproken.
De schuldbemiddelaar is aangesteld door de RB en enkel verantwoording verschuldigd aan de rechtbank niet aan u. Er dient wel jaarlijks een verslag te worden neergelegd op de griffie.
Dit kan u altijd gaan inzien en desnoods betalend copie vragen of overschrijven

Dat u iet wist dat het een gerechtelijke schikking was en geen minnelijke kan dus moeilijk gezien vonnis aan u betekend is geworden.
Ik begrijp dat het voor leken dikwijls moeilijk is om te weten wat wat is en wie wat doet.
Eens lezen:

Terug naar “Krediet en Schuldbemiddeling”