Ik heb in die jaren niet gewerkt, ik was toen bij de start van schuldbemiddeling net bevallen van mijn dochtertje. Op consultatie bij de schuldbemiddelaar had ze gezegd dat het geen zin had dat ik ging werken, want hetgeen ik zou verdienen, zouden we aan de creche moeten geven. Dit waren haar woorden en ze had toen nog geen kinderen. Dit was enkel verbaal gezegd, dus heb geen bewijs dat ze dit gezegd heeft. In 2010 ben ik dan terug zwanger geraakt van ons jongste dochtertje. Ook hier weer hetzelfde. Ik had een vrijstelling van de RVA en kreeg 250 euro per maand. Na bepaalde periode zakte het bedrag wel. Sinds november 2013 gaat ook ons jongste dochtertje naar school. Ondertussen kregen wij leefgeld. Er waren veel problemen mee. Toen mijn man werkte dan viel het nog mee, maar we merkten dat het kindergeld niet altijd volledig werd doorgestort. De schuldbemiddelaar betaald de schuldeisers en onze huur. Ze beweert onze huur met doorlopende opdracht te betalen, maar we hebben al de laatste 2 maanden brieven gekregen van de sociale woning dat de huur niet betaald is. Telkens stuur ik het door naar de schuldbemiddelaar en zij zegt simpelweg: dat is met doorlopende opdracht, dus dat is betaald.
Ons kindergeld is nu 363,14 €. Ze heeft afgelopen vrijdag 223 € gestort. Alsook is mijn man in maart 2014 zijn job kwijtgeraakt. Ik krijg stempelgeld en mijn man nu ook terug. Maar blijkbaar heeft de RVA teveel betaald gehad 1068 €. De RVA had een brief naar onze schuldbemiddelaar gestuurd met de vraag dit bedrag bij de schuldbemiddeling te voegen (RVA is een van de schuldeisers). Nu kregen wij een duplicaat van onze schuldbemiddelaar met haar nota erbij dat ze dit van ons loon ging houden. Ik stuurde direct een mail naar onze schuldbemiddelaar met de vraag van: Krijgen wij dan geen leefloon deze maand?
Ze heeft daar geen antwoord op gegeven. Maar ik heb nog wel vaste kosten te betalen, zoals water, electrabel, telenet, schoolrekeningen van beide dochtertjes, orthopedie (dochter zit in gips met haar pols) We eten al 2 weken gewoon soep en brood omdat we geen vlees kunnen kopen. Ze heeft buiten die 223 € wel nog 100 euro gestort voor mijn medicatie. Ik ben morbide obesitas omdat ik te weinig eet. Ik zorg dat mijn kindjes eten hebben. En door niet voldoende te eten, bleef ik maar bijkomen. Ik was op een moment 145 kg. Bij de huisarts langs geweest want ik was gewoon op. Alles werd te veel. Ik kon niet meer door het gangetje achteraan op de bus. Sollicitaties allemaal negatief, ook omdat ik zo lang thuis heb gezeten voor de kinderen en als arbeidster 'te dik'. Dus via de huisarts een paar maanden geleden doorverwezen naar een obesitaschirurg. Ik moest zo snel mogelijk een gastric bypass krijgen...gezondheid leed er erg hard onder. Nu ben ik sinds 3 juli geopereerd en er is al 8,5 kg af en ben nog herstellende. Ik eet nu met kleine beetjes en voel me al veel gezonder. Normaal als ik ga wandelen, zweet ik me te pletter en nu diezelfde afstand gestand en geen enkel druppel zweet. Minder pijn in gewrichten. Ik heb dit ook aan onze schuldbemiddelaar laten weten dat dit de enige oplossing was om mijn gezondheid op peil te krijgen en dit zou mijn werkkansen ook vergroten. Dan kan ik ook met de fiets gaan werken enzo.
Deze maand hebben we dus nog maar 100 € voor mijn medicatie gehad en 223€ kindergeld. Hoewel ons loon 1350€ + 363,14 € kindergeld. Kan zij die schuld van de RVA van ons leefloon houden? Want nu hebben we nog maar 185€ voor heel de maand toe te komen en wat met de rekeningen die we hebben staan? De rekeningen zijn al 570 euro voor deze maand.
Alstublieft, kan iemand ons raad geven. We hadden haar gevraagd om de schuldbemiddeling tijdelijk te laten bevriezen. Maar volgens haar gaat dat niet omdat we beide niet werken maar wel kunnen werken.