veranderen van autoverzekering, verplicht meer betalen? :(

sh l
Topic Starter

veranderen van autoverzekering, verplicht meer betalen? :(

#1 , 08 jul 2014 18:23

Inleiding:
Ik ben bijna eigenaar van een nieuwe wagen! Bij een nieuwe wagen hoort een omnium.
Echter zijn de offertes sterk uitlopend, waarbij mijn huidige verzekeraar zeker niet de goedkoopste is.
Verder onderhandelen brengt niets meer op.

Dan maar kiezen voor opzeggen!Ai!
Dit dient 3 maanden voor einde contract te gebeuren, en ja, dit verloopt volgende maand. :(
Het verschil tussen de twee offertes knaagt:een verschil van 750€. vrijstellingen daarboven toch nog steeds een stuk duurder.

Alle mogelijke opties hebben we onderzocht, maar het lijkt erop dat ik verplicht ben om alles bij de huidige verzekeraar te nemen, en er waarschijnlijk, met de vele mindere voorwaarden, zal mee moeten leven?!Of niet?:(

Ik stel mij de vraag of ik het contract geldig kan afsluiten door mijn nummerplaat in te leveren.
Waarna ik een poosje erna terug nieuwe aanvraag met nieuwe verzekering voor de nieuwe wagen.

In mijn contract staat niets vermeld van opzegging, er wordt enkel verwezen naar de algemene voorwaarden.
Deze, https://web.wcc.axa.be/wcc/SiteCollecti ... 010_nl.pdf" onclick="window.open(this.href);return false; melden op pg 66 onderaan niet helemaal duidelijk de optie inleveren platen.
Helemaal duidelijk is het niet, je zou dan opzeggen van nummerplaten moeten zien als: "bij aanzienlijke en blijvende vermindering van het risico"

Waarbij de nadruk ligt op blijvend? Of is dit wettelijk vastgelegd, waardoor ik alsnog het voorstel kan nemen die ik wens.

Alvast hartelijk bedankt!
Shirley

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Oude Belg

#2 , 08 jul 2014 20:00

Ik stel mij de vraag of ik het contract geldig kan afsluiten door mijn nummerplaat in te leveren.
Dat kan niet. U dient het contract uit te doen. Niets belet u echter een andere verzekering te contacteren en haar te vragen uw verzekering op vervaldatum op te zeggen om zo daar een verzekering te kunnen afsluiten.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

basejumper

#3 , 08 jul 2014 20:17

Toch even nuanceren: u heeft nu een autoverzekering burgerlijke aansprakelijkheid (en rechtsbijstand) bij een verzekeraar lopen. Die waarborgen moet u inderdaad opnieuw verzekeren in de lopende polis. MAAR : u kan perfect de waarborg omnium al bij een andere verzekeraar nemen en een opzegbrief tekenen voor de waarborg BA. Uw nieuwe verzekeraar zal dan onmiddellijk de omnium voor zijn rekening nemen en op vervaldag van de lopende polis de BA overnemen. De n ieuwe verzekeraar houdt de opzegbrief in portefeuille tot iets meer dan 3 maand voor de vervaldag en zal die dan opsturen.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Reclame

Oude Belg

#4 , 08 jul 2014 20:26

Klopt. Eigenschadeverzekering is een apart contract.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Kali

#5 , 08 jul 2014 21:07

.
Laatst gewijzigd door Kali op 09 jul 2014 05:27, 1 keer totaal gewijzigd.

basejumper

#6 , 08 jul 2014 22:27

Kali,

Is niet correct. Je polis wordt dan geschorst bij ht verdwijnen van het risico. MAAR je moet dezelfde geschorste polis opnieuw activeren wanneer je een nieuw voertuig koopt. Indien je trouwens wil genieten van je huidige bonus malus graad/schadeestatistiek zal de nieuwe verzekeraar een bonus malus attest opvragen bij de vorige verzekeraar. Die zal daardoor dus altijd weten dat je je contact niet respecteert.

Kali

#7 , 08 jul 2014 22:49

.
Laatst gewijzigd door Kali op 09 jul 2014 05:28, 1 keer totaal gewijzigd.

basejumper

#8 , 08 jul 2014 22:58

Kali,

Op zich niet zo belangrijk. Maar het is niet omdat uw nieuwe verzekeraar zoiets schrijft dat hij jouw aansprakelijkheid voor het naleven van jouw contracten overneemt. Dat blijft jouw verantwoordelijkheid. Secundo ben ik er wel zeker van dat die mail of papier niet van de verzekeringsmaatschappij zelf komt. Mogelijk wel van makelaar of agent die het niet nauw neemt met wettelijkheid. Dit is een juridisch forum en we kunnen enkel correct informeren. Dat er tussenpersonen zijn die de kantjes eraf rijden of sjoemelen is uiteraard een realiteit...

Terug naar “Algemeen”