Probleem huurder vertrekt

Jan Verbeem
Topic Starter
Berichten: 105

Re: Probleem huurder vertrekt

#31 , 03 jun 2014 08:34

Dus wanneer ik de huurwaarborg niet afteken op 1 september omdat ik van mening ben dat de huurder mij nog een bepaald bedrag aan gemeenschappelijke kosten verschuldigd is, of om andere geldige redenen, is er niets dat mij kan weerhouden om vanaf die dag een nieuwe huurder zijn intrek te laten nemen ?

Ik heb ooit gehoord, maar ik weet niet of dit waarheid is, dat wanneer ik de woning laat leeg staan zolang alle geschillen niet zijn opgelost, ik huurgelden voor die periode kan eisen bij de vrederechter. Is dit correct ?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
duma
Berichten: 2871

#32 , 03 jun 2014 09:32

Het vrijgeven van de huurwaarborg heeft niets te maken met de huurder die het pand moet verlaten.
Het contract eindigt op 31 augustus, dus vanaf dan heeft de huurder daar geen rechten meer.
Op 1 september kan er dus een nieuwe huurder in.

Dat andere lijkt mij een fabeltje.
Als een rechtszaak dan een jaar aansleept, zou je dan zogezegd een jaar huurgeld kunnen eisen? Ik denk het niet :)

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#33 , 03 jun 2014 09:38


Ik heb ooit gehoord, maar ik weet niet of dit waarheid is, dat wanneer ik de woning laat leeg staan zolang alle geschillen niet zijn opgelost, ik huurgelden voor die periode kan eisen bij de vrederechter. Is dit correct ?
Huurcontract eindigt op 31 augustus, nadien kan je geen huur meer eisen, of huurder zou weigeren de sleutels af te geven, dit heet dan bezettingsvergoeding.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Reclame

KJ86
Berichten: 2850

#34 , 03 jun 2014 09:42

Je moet u daar niet te veel zorgen over maken. Je kan enkel huurgelden ontvangen als er geen sleuteloverdracht zou plaatsvinden, soms escaleert de boel zodanig dat de huurder weigert de sleutels af te geven. Niet slim, want dan is hij de woning aan het bezetten en is hij een bezettingsvergoeding verschuldigd aan de eigenaar. Als verhuurder mag je de sleutel niet weigeren uiteraard.

De nieuwe huurder mag zijn intrek nemen zonder dat de waarborg afgehandeld is met de vorige huurder. Het belangrijkste is dat de uittredende plaatsbeschrijving afgehandeld is, die moet je dus laten tekenen, zeker de meterstanden opnemen in de uittredende plaatsbeschrijving. Als de vorige huurder niet akkoord is met de uittredende plaatsbeschrijving, kan je de bijkomende gebreken best laten vaststellen door een deurwaarder.

Je moet voor uzelf uitmaken hoe streng je wil zijn bij het afhandelen van het huurcontract. Persoonlijk zou ik een beetje water bij de wijn doen en voorstellen om de helft van die 150 euro te betalen van de algemene kosten. Mijn vader heeft mij altijd geleerd, beter een slecht compromis, dan een goed proces. Je spaart namelijk veel zever en werk uit.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#35 , 03 jun 2014 11:24

Persoonlijk zou ik een beetje water bij de wijn doen en voorstellen om de helft van die 150 euro te betalen van de algemene kosten.
KJ86 jij bent wel een heel vrijgevige man hoor, misschien kan ik u even mijn rekening nummer doorgeven.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Jan Verbeem
Topic Starter
Berichten: 105

#36 , 03 jun 2014 13:47

Nogmaals bedankt voor jullie hulp. Waarschijnlijk zal het gerucht dat ik gehoord had er op neer komen dat de huurder weigert de sleutel af te geven.

Het is duidelijk van de opzegbrief dat de huurder zal vertegenwoordigd worden door een advocaat, waar mijn hoog bejaarde ouders natuurlijk machteloos tegen staan. Als zo een man wat in hun oren blaast gaan die natuurlijk panikeren. Ik zal hun dus heel duidelijk moeten maken wat hun rechten zijn.

Ik denk er niet aan om ook maar 50 Eurocent toe te geven op die gemeenschappelijke kosten na wat ik heb moeten slikken de laatste 3 jaar.

U moet weten dat ik na enkel 6 maanden reeds dreigbrieven kreeg van het huurderssyndicaat dat ik 15 dagen de tijd kreeg om met ongeveer 7000 Euro over de brug te komen om herstelling werken voor vochtproblemen uit te laten voeren door een door hun aangestelde firma. Wanneer ik voordien reeds een gespecialiseerde firma had aangesteld om een inspectie uit te voeren, werd er niet gereageerd op mijn brieven en de inspecteurs niet toe gelaten. Na 3 maanden lieten ze dan de dienst Wonen-Vlaanderen en probeerden de woning onbewoonbaar te verklaren, maar de inspecteur schreef in zijn rapport dat al hun klachten ongegrond waren.

Ze beweren nu dat geen gemeenschappelijke kosten betalen omdat ze geen toegang hadden tot de trappenhal, terwijl ze al die jaren en na talloze AS, weigerden de sleutel van de inkom deur in ontvangst te nemen.

Ik ontving op 563 dagen een storting van 1 Euro met telkens een provocerende mededeling. Wanneer ik vroeg om een betalings bewijs van de verplichte huurders verzekering voor te leggen, kreeg ik een schrijven van het huurderssyndicaat dat dit niet mijn zaken waren.

Dankzij jullie aanbreng in dit topic ben ik nu op de hoogte van mijn rechten, en zal ik zeker niet op mijn voeten laten trappen bij de overdracht, maar de laatste druppel er uit persen.

ongelukbelaagd
Berichten: 563

#37 , 03 jun 2014 15:12

Beste,

U schrijft dat u €150 voor gemeenschappelijke kosten tegoed hebt van uw huurders. En dat ze gedurende 563 dagen een storting van €1 hebben gedaan, die provocerende mededeling buiten beschouwing gelaten. Dan hebt u toch al €413 er bovenop gekregen?

U schrijft ook dat ze gemeenschappelijke kosten voor een traphal die ze niet gebruiken omdat ze een andere ingang hebben, moeten betalen. Ik betaal niet voor iets dat ik niet gebruik. Tenzij ik getekend heb dat ik daarvoor zou betalen. En dan mag u nog ongewild en ongevraagd mij proberen een sleutel op te dringen, ik betaal nog geen €0,01.
Ik draai het ook even om : stel dat hij zijn buitendeur kapot maakt. Kan u dit dan ook doorrekenen aan de andere huurders? Nee, want doordat hij de enige is die deze deur gebruikt, is hij als enige verantwoordelijk voor die deur.

Of ben ik nu helemaal verkeerd? Op juridisch vlak?

Jan Verbeem
Topic Starter
Berichten: 105

#38 , 03 jun 2014 16:00

Beste,

U schrijft dat u €150 voor gemeenschappelijke kosten tegoed hebt van uw huurders. En dat ze gedurende 563 dagen een storting van €1 hebben gedaan, die provocerende mededeling buiten beschouwing gelaten. Dan hebt u toch al €413 er bovenop gekregen?

U schrijft ook dat ze gemeenschappelijke kosten voor een traphal die ze niet gebruiken omdat ze een andere ingang hebben, moeten betalen. Ik betaal niet voor iets dat ik niet gebruik. Tenzij ik getekend heb dat ik daarvoor zou betalen. En dan mag u nog ongewild en ongevraagd mij proberen een sleutel op te dringen, ik betaal nog geen €0,01.
Ik draai het ook even om : stel dat hij zijn buitendeur kapot maakt. Kan u dit dan ook doorrekenen aan de andere huurders? Nee, want doordat hij de enige is die deze deur gebruikt, is hij als enige verantwoordelijk voor die deur.

Of ben ik nu helemaal verkeerd? Op juridisch vlak?
Leuk dat iemand mijn rekening komt maken zonder op de hoogte te zijn van de feiten.

In het huurcontract ondertekend door de huurder staat vermeld dat het voorschot op de gemeenschappelijke kosten 25 Euro per maand is. De huurder werd voor het ondertekenen, en nogmaals na de ondertekening, schriftelijk geinformeerd aangaande de inhoud van de gemeenschappelijke kosten. Later werden deze kosten gereduceerd omdat ik via dit forum op de hoogte gesteld wat wettelijk was en wat niet, en gemiddeld bedragen de gemeenschappelijke kosten inclusief persoonlijk waterverbruik 11,50 Euro/maand
De huurder maakt geen gebruik van de trappenhal om zijn woning te betreden, doch zijn postbus, water en electriciteit meter en kabel aansluiting zijn in die trappenhal, dus moet hij deze betreden .
In een appartements- gebouw zijn alle gemeenschappelijke delen wat het woord zegt, gemeenschappelijk, ongeacht of ze gebruikt worden of niet. De bewoners van het gelijkvloers betalen ook voor het kuisen van de eerste en tweede verdieping, hoewel ze deze nooit betreden.
Voor het onderhoud en de verlichting van de koer, waar de ingang van de huurder is , betaald ook iedere andere bewoner hoewel ze deze verlichting of koer nooit gebruiken.

De sleutel werd niet door mij opgedrongen, maar werd gedurende 3 maanden door de huurder opgeist per AS van het huurderssyndicaat en een klacht bij Wonen-Vlaanderen. Hoewel de trappenhal enkel afgesloten word tijdens de nacht, werd er uiteindelijk speciaal een zeer kostbare sleutel met ingebouwde chip bijgemaakt omdat de huurder deze eiste.
Wanneer de sleutel beschikbaar was gebaarde de huurder echter van krommen aas, want ze had die natuurlijk niet nodig aangezien de deur toch altijd open was.

De 563 dagen is een typ fout en zou eigenlijk 463 dagen moeten zijn. Deze stortingen bevatten waarschijnlijk ook de index aanpasingen,welke 14 Euro bedroeg bij de eerste aanpassing en 25 Euro bij de 2de aanpassing, en die nooit werden betaald tezamen met het huurbedrag zoals het hoort.
Trouwens het huurbedrag dat volgens het ondertekende contract diende betaald voor de 1ste van elke maand, werd in het beste geval op de 28ste voldaan, maar meestal in het begin van de volgende maand.

Denkt u nog steeds dat ik de huurder verkeerd behandel ?

mava105
Berichten: 22882
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#39 , 03 jun 2014 16:13

Of ben ik nu helemaal verkeerd? Op juridisch vlak?
Dat heb je inderdaad helemaal verkeerd voor. Als in de basisakte staat dat je moet tussenkomen in het onderhoud van de gemeenschappelijke trapzaal, maar je verlaat altijd uw appartement via het raam, zal je toch nog moeten betalen, omdat het zo in de basisakte staat.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#40 , 03 jun 2014 16:21

Heb toch een bedenking van u berekening van de index aanpassing van 14 en 25 euro, ofwel is die eerste veel te weinig en de tweede enorm overschat op 1 jaar 25 euro dan moet de huur een enorm bedrag zijn. Jaar 2012 - 2013 was de index maar in u geval 1,76% wat overeenkomt met een huur van 1800 euro per maand.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Jan Verbeem
Topic Starter
Berichten: 105

#41 , 03 jun 2014 16:43

Heb toch een bedenking van u berekening van de index aanpassing van 14 en 25 euro, ofwel is die eerste veel te weinig en de tweede enorm overschat op 1 jaar 25 euro dan moet de huur een enorm bedrag zijn. Jaar 2012 - 2013 was de index maar in u geval 1,76% wat overeenkomt met een huur van 1800 euro per maand.
Formule gebruikt voor de index aanpassing van 1 Juli 2013

500,00 Euro x 121,00 = 523,54 Euro
------------------------
115,57

Contract werd ondertekend mei 2011 met ingang Juli 2011

Voor de aanpassing van april 2013, mag ik enkel het index cijfer van juni 2012 gebruiken.

KJ86
Berichten: 2850

#42 , 03 jun 2014 17:10

Ik denk dat je bij de sleuteloverdracht u best kunt laten vertegenwoordigen door een advocaat. Ik denk dat de huurder niet zal inbinden en jij als verhuurder bent ook niet van plan om water bij de wijn te doen, het logisch gevolg is dat dit geschil door de vrederechter zal opgelost moeten worden. Door dat de problemen al jaren aanslepen, is het waarschijnlijk een complexe afrekening geworden, veroorzaakt door fouten van zowel huurder als verhuurder. Als je u laat vertegenwoordigen door uw ouders bij de sleuteloverdracht komen er misschien nog een pak fouten bij.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#43 , 03 jun 2014 17:24

Toepassing wettelijke formule:
Nieuwe huurprijs (juli 2012) = Basishuurprijs (mei 2011) * GI [2004] juni 2012 / GI [2004] april 2011
Dit geeft in cijfers:
514,84 EUR = 500,00 EUR * 119,00 / 115,57 deze nieuwe huurprijs is geldig vanaf juli 2012

Toepassing wettelijke formule:
Nieuwe huurprijs (juli 2013) = Basishuurprijs (mei 2011) * GI [2004] juni 2013 / GI [2004] april 2011
Dit geeft in cijfers:
523,54 EUR = 500,00 EUR * 121,01 / 115,57 deze nieuwe huurprijs is geldig vanaf juli 2013

Maar u legt het wel onduidelijk uit dan met die 14 en 25 euro, je moet u ook aan de juiste indexatie houden en niet afronden naar boven toe.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Jan Verbeem
Topic Starter
Berichten: 105

#44 , 03 jun 2014 17:32

Ik denk dat je bij de sleuteloverdracht u best kunt laten vertegenwoordigen door een advocaat. Ik denk dat de huurder niet zal inbinden en jij als verhuurder bent ook niet van plan om water bij de wijn te doen, het logisch gevolg is dat dit geschil door de vrederechter zal opgelost moeten worden. Door dat de problemen al jaren aanslepen, is het waarschijnlijk een complexe afrekening geworden, veroorzaakt door fouten van zowel huurder als verhuurder. Als je u laat vertegenwoordigen door uw ouders bij de sleuteloverdracht komen er misschien nog een pak fouten bij.
Ik denk niet dat er erg veel complex is aan eigen waterverbruik .. m³ x .. Euro + onderhoud gemeenschappelijke delen .. Euro Totaal gemiddeld 11,5 Euro per maand.

Hun raadsheer is reeds op de hoogte van het bedrag en de berekening hiervan, dus ze hebben alle tijd.

De huurder is ook heel goed op de hoogte van het bedrag, aangezien hij de bedrag elk jaar dat hij niet wenst te betalen duidelijk gespecificeerd heeft in de opzeggingsbrief.

Het spijtige voor de huurder is dat hij als reden voor niet betaling telkens vermeld dat hij geen toegang had tot de trappenhal, waartegen duidelijk kan bewezen worden dat hij wel toegang had maar deze hardnekkig en herhaaldelijk weigerde.

Mijn ouders krijgen de opdracht dat als er 1 Euro minder aangeboden word dan het verschuldigde bedrag, word er niet afgetekend en worden de huurder met raadsman verzocht het pand te verlaten.

Ik vraag me eigenlijk af waarom u een huurder, die mij 3 jaar lang het bloed vanonder de nagels gehaald heeft, blijft verdedigen.
Laatst gewijzigd door Jan Verbeem op 03 jun 2014 17:50, 2 keer totaal gewijzigd.

Jan Verbeem
Topic Starter
Berichten: 105

#45 , 03 jun 2014 17:39

Toepassing wettelijke formule:
Nieuwe huurprijs (juli 2012) = Basishuurprijs (mei 2011) * GI [2004] juni 2012 / GI [2004] april 2011
Dit geeft in cijfers:
514,84 EUR = 500,00 EUR * 119,00 / 115,57 deze nieuwe huurprijs is geldig vanaf juli 2012

Toepassing wettelijke formule:
Nieuwe huurprijs (juli 2013) = Basishuurprijs (mei 2011) * GI [2004] juni 2013 / GI [2004] april 2011
Dit geeft in cijfers:
523,54 EUR = 500,00 EUR * 121,01 / 115,57 deze nieuwe huurprijs is geldig vanaf juli 2013

Maar u legt het wel onduidelijk uit dan met die 14 en 25 euro, je moet u ook aan de juiste indexatie houden en niet afronden naar boven toe.
Is het werkelijk belangrijk dat de bedragen vermeld in dit topic op de Eurocent correct zijn ? Het is niet dat ik van 10 Euro 100 Euro maakte, toch? Hoofdzaak is dat de correcte bedragen naar de huurder doorgerekend werden, wat ook is gebeurt.

U zal weten dat het huurderssyndicaat, die zich onterecht zeer provocerend hebben opgesteld tegenover mij, dit topic met aandacht meelezen ?

Terug naar “Huren”