Probleem huurder vertrekt

Vandebos

Re: Probleem huurder vertrekt

#16 , 02 jun 2014 12:35

- in theorie dient dit op 31/08 te gebeuren... (zou hier echter geen punt van van maken.)
- stroom, water, tv en telefoon... Noteer de standen en kies voor stroom, water en bv gas uw eigen firma naar keuze. op het overdrachtsformulier kiest u het leegstandtarief. Deze documenten al dan niet ondertekend door de huurder verzendt naar de provider in kwestie, deze zal dan vanaf het ogenblik van overdracht aan u factureren en het nog openstaande saldo aan de voormalige huurder.
- Wat betreft kabel TV en telefoon, kijk om welk bedrijf het gaat en neem telefonisch met hen contact op om te melden dat X vanaf datum Y niet meer in het pand in kwestie woont.
- U kan uw ouders een schriftelijke volmacht geven om de waarborgrekening in uw naam te mogen afsluiten. Om de vereisten die de bank in kwestie stelt te kennen, neemt u best eens voorafgaandelijk contact met hen op. Of u laat uw ouders informeren.
- U kan uw ouders volmachten in uw naam op te treden op het geding in kwestie. De huurder, die zal veroordeeld worden kan dan de keuze gegeven worden ofwel hen het bedrag te betalen zonder betekening vonnis of verplicht worden na betekening ook nog de kosten hiervan te betalen.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Jan Verbeem
Topic Starter

#17 , 02 jun 2014 14:16

Wat als de huurder mij geen overdracht formulier overhandigd voor de electriciteit, telefoon en tv, kan ik opdraaien voor de kosten later ?

Ik kan moeilijk uit vinden wie de provider is zolang als er geen rekening komt ?

Hoeveel dagen is de huurder verplicht mij toegang te geven met eventuele huurders kandidaten ?

duma

#18 , 02 jun 2014 15:20

Niet als u doet wat Vandebos zegt. Gewoon tijdens de sleuteloverdracht en PB de standen noteren.

TV/kabel: bent u er nog nooit binnengeweest? Ook niet vroeger? Niet overal is aansluiting voor Telenet én Belgacom. Ook het tvkastje en de recorder zien er anders uit.
Wel een vraag aan vandebos: maakt dit op zich uit? Het contract staat op naam van de huurder. Die is verantwoordelijk voor zijn contract, (en dus ook het opzeggen/verhuizen ervan) toch niet de verhuurder? Als er dan een rekening komt, ongeopend terug in een postbus deponeren met daarop 'X verblijft niet op dit adres'. Ze kunnen toch nooit de verhuurder hiervoor aansprakelijk stellen.

Reclame

KJ86

#19 , 02 jun 2014 15:26

Hier in vlaanderen is de energiemarkt al enkele jaren vrij gemaakt, dus hoeft er niet meer met overnameformulieren gewerkt worden. Je bent immers niet verplicht om dezelfde energieleverancier te nemen als uw huurder. Het komt erop neer dat de huurder zijn energiecontract opzegt en jij als verhuurder een nieuw energiecontract afsluit als er nog geen nieuwe huurder is (anders sluit de nieuwe huurder een contract af) . Dit kan allemaal telefonisch. Je moet enkel in de uittredende plaatsbeschrijving de meterstand van de meters opnemen, zodat daar achteraf geen discussie over mogelijk is. Hetzelfde principe gebruiken voor de nieuwe huurder bij de intredende plaatsbeschrijving.

Telefoon is hetzelfde principe de vorige huurder zegt zijn producten op en de nieuwe huurder vraagt zijn producten aan, geen overnameformulieren vereist.

Als over de afspraken voor bezichtiging niets contractueel bepaald is, zal je op de goodwill van de huurder moeten rekenen (afspreken met hem dus) of anders een afspraakregeling bij de vrederechter halen.

Jan Verbeem
Topic Starter

#20 , 02 jun 2014 15:38

Niet als u doet wat Vandebos zegt. Gewoon tijdens de sleuteloverdracht en PB de standen noteren.

TV/kabel: bent u er nog nooit binnengeweest? Ook niet vroeger? Niet overal is aansluiting voor Telenet én Belgacom. Ook het tvkastje en de recorder zien er anders uit.
Wel een vraag aan vandebos: maakt dit op zich uit? Het contract staat op naam van de huurder. Die is verantwoordelijk voor zijn contract, (en dus ook het opzeggen/verhuizen ervan) toch niet de verhuurder? Als er dan een rekening komt, ongeopend terug in een postbus deponeren met daarop 'X verblijft niet op dit adres'. Ze kunnen toch nooit de verhuurder hiervoor aansprakelijk stellen.
Ik ben er inderdaad nooit binnen geweest sinds de huurder het pand betrok. De huurder heeft nooit een AS in ontvangst genomen, nooit toegang gegeven tot jaarlijkse inspectie en nooit een email beantwoord.

Het enige wat de huurder deed was 12 tot 20 maal per maand een storting doen van telkens 1 Euro met telkens een mededeling zoals Extra vleugje sigaretten galm , extra kwaliteit warm water of extra kwaliteit auto standplaats. Een duidelijk teken dat er wat los zit.

Ik begrijp dat ik mij niet teveel zorgen moet maken, maar ik verwacht wel dat de eerste dagen na de overdracht er geen electriciteit zal zijn in het pand.

Blijft nog de vraag hoeveel bezoek recht ik heb tijdens de opzeg periode.

sloeberken

#21 , 02 jun 2014 15:50

Ik begrijp dat ik mij niet teveel zorgen moet maken, maar ik verwacht wel dat de eerste dagen na de overdracht er geen electriciteit zal zijn in het pand.

Dit word niet meer afgesloten door de maatschappijen. Als er een nieuwe huurder is tegen vertrek huidige huurder moeten ze gewoon het overdrachtsformulier invullen en tekenen. Is er nog geen huurder dan zet je dit op u naam, wel kruisje zetten onderaan eigenaar (woning staat leeg in afwachting van verhuur of verkoop)
Hier kan je dit downloaden: http://www.vreg.be/sites/default/files/ ... cument.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Blijft nog de vraag hoeveel bezoek recht ik heb tijdens de opzeg periode.
Min 2 dagen in de week van min 2 uur.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Vandebos

#22 , 02 jun 2014 15:56

Hier in vlaanderen is de energiemarkt al enkele jaren vrij gemaakt, dus hoeft er niet meer met overnameformulieren gewerkt worden. Je bent immers niet verplicht om dezelfde energieleverancier te nemen als uw huurder. Het komt erop neer dat de huurder zijn energiecontract opzegt en jij als verhuurder een nieuw energiecontract afsluit als er nog geen nieuwe huurder is (anders sluit de nieuwe huurder een contract af) . Dit kan allemaal telefonisch. Je moet enkel in de uittredende plaatsbeschrijving de meterstand van de meters opnemen, zodat daar achteraf geen discussie over mogelijk is. Hetzelfde principe gebruiken voor de nieuwe huurder bij de intredende plaatsbeschrijving.

Telefoon is hetzelfde principe de vorige huurder zegt zijn producten op en de nieuwe huurder vraagt zijn producten aan, geen overnameformulieren vereist.

Als over de afspraken voor bezichtiging niets contractueel bepaald is, zal je op de goodwill van de huurder moeten rekenen (afspreken met hem dus) of anders een afspraakregeling bij de vrederechter halen.
Hiermee moet je absoluut oppassen!!!

De stroomproviders hebben geen enkele verplichting na te kijken of de EAN van je stroomtoegang reeds bij een andere provider in gebruik is. Als er op meerdere providers eenzelfde ean toegang staat en één van beide facturen wordt niet betaald... dan kan deze perfect de stroom laten afsluiten en verzegelen.

Indien je werkt met een overdrachtsformulier ingevuld door de overnemer bij de provider van je keuze is deze verplicht alle nodige opzoekingen te verrichten.

Vandebos

#23 , 02 jun 2014 15:58

In theorie maakt het niet uit maar het zowel jou als je huurder een hoop rommel besparen. de maatschappij zal immers maar al te vaak op een diplomatische wijze u laten weten "het zelf maar uit te zoeken" en hen te contacteren wanneer de openstaande factuur betaald is.

duma

#24 , 02 jun 2014 16:21

Ok, bedankt voor de imemr snelle reply en verduidelijking :)

artemis

#25 , 02 jun 2014 17:58

Voor elektra en gas lijkt me het beste nog altijd gezamenlijk een overnameformulier in te vullen en te tekenen van de netwerkbeheerder, zo kan er geen discussie zijn over de meterstanden en ook niet over de datum van overname. Wie de oude en de nieuwe leverancier zijn heeft dan geen belang. Uiteraard kies je dan als verhuurder voor een tijdelijk leegstandscontract.

Voor water echter bestaat er hier geen optie 'tijdelijke overname door verhuurder bij leegstand' en dat heeft ons in het verleden al een paar keer een flinke duit gekost. Voor een overname van een paar weken moet je dan administratiekosten betalen die toch zo'n 60€ waren als ik me niet vergis, en dat enkel om het abonnement tijdelijk over te nemen zonder verbruik. Als er niet aansluitend een nieuwe bewoner is heeft de watermaatschappij me aangeraden om dan als verhuurder niets te doen tot die nieuwe bewoner er wel is en die dezelfde meterstand te laten overnemen. Dat mag uiteraard geen maanden aanslepen.

Jan Verbeem
Topic Starter

#26 , 02 jun 2014 18:17

Ik dank u allen. Uw reacties bevatten alle waardevolle informatie welke mij zeker van pas komt in de afhandeling van dit probleem.

Mijn hoop is dat ik hier nooit meer moet terugkeren met vragen over problemen met een toekomstige huurder. Dit forum is werkelijk een goudmijn aan informatie voor een verhuurder, die feitelijk nergens terecht kan, dan wel bij een advocaat die hem handenvol aan erelonen kost.

Mag ik de moderators voorstellen dat ze een functie aan het forum toevoegen waarbij een dank of like kan gegeven worden voor een waardevolle reactie. Indien die functie er was zou ze zeker reeds overvloedig gebruikt zijn door mij in dit en mijn vorige onderwerpen.

Jan Verbeem
Topic Starter

#27 , 02 jun 2014 19:22

Ik merk net ook nog een pittig detail in de opzeggings brief.

De huurder heeft een raadsman aangesteld en weet natuurlijk dat ik niet aanwezig zal zijn. Hij besluit de brief met de melding.

Meester xxxx wil tijdig de gegevens ontvangen van de persoon die officieel en wettig als verhuurder aanwezig zal zijn op 1 september, om toegelaten te worden tot het pand.

Heeft de huurder werkelijk het recht te bepalen wie toegang krijgt tot MIJN woning bij de overdracht ?

Vandebos

#28 , 02 jun 2014 20:25

Op 1 september in feite niet meer aangezien het contract eindigt op 31/08.

Jan Verbeem
Topic Starter

#29 , 03 jun 2014 03:27

Hoe meer ik denk aan wat ik meegemaakt heb met deze huurder in de voorbije 3 jaar, hoe meer zorgen ik mij maak aangaande het goede verloop van de overdracht, en hoe meer vragen ik heb.
Ik hoop dat u mij deze nog kan beantwoorden.

- Er is dus een bedrag van om en nabij 150 Euro aan gemeenschappelijke kosten wat de huurder betwist, maar waar ik ongetwijfeld recht op heb. Kan ik wachten met een vordering in te stellen tot na de overdracht ?
Kwestie van dat indien er beschadigingen zijn ik dit kan samenvoegen in een enkele vordering. De mogelijkheid, hoewel zeer klein, is er natuurlijk ook dat de huurder op dat ogenblik alsnog het tekort aanzuivert.

- Wat gebeurt er wanneer ik bij de overdracht weiger de vrijgave van de huurwaarborg af te tekenen, vanwege eventuele beschadigingen en de gemeenschappelijke kosten die de huurder betwist. Kan de huurder beslag leggen op de woning tot een regeling getroffen is, of word dit puur gerechtelijk afgehandeld door een vordering neergelegd door een van de partijen ?

- Is er enig advies dat u mij kan geven dat de kans op een vlekkeloze afhandeling van de overdracht zal bevorderen ?

sloeberken

#30 , 03 jun 2014 08:12

Zolang niet alles geregeld en betaald is zeker niet tekenen voor vrijgave huurwaarborg, deze dient daarvoor. Indien na afhandeling zou blijken dat de huurwaarborg niet toereikend is kan u alsnog naar de vrederechter stappen. Zou zeker niets beginnen voor de afhandeling, zodat je dan alles kan bundelen. Na einde contract kan huurder nergens beslag op leggen.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Terug naar “Huren”