nee, dat is een agriculturele regel als je wil

maar het is wel zo dat deze plant ongelofelijke schade aanricht als je 'm niet intoomt. en dan is het wél de verantwoordelijkheid van de eigenaar om te zorgen dat het terras of de tuin van de buren niet openbarst. Wat ook vervelend is: er schieten meters verder van die keiharde scheuten uit de grond en als je die afsnijdt blijven daar keiharde stompen staan waar je je nek over breekt. We hebben ook zo'n stouterd in onze tuin en je houdt het niet voor mogelijk wat die plant kan. Zelfs emmers worden doorboord. Ik dacht dat hier het rustig genot van je goed toch ernstig benadeeld kan worden?
Heel toevallig zie ik net dat mijn buurman zulke bamboe in zijn voortuin heeft geplant, vlak tegen mijn buitenmuur, en vlak onder mijn keukenraam (uitzondering voor het keukenraam werd indertijd toegestaan in het verkavelingsplan).
Ik kijk dus uit op de voortuin van de buren (verkavelingsplan) maar die buur heeft vlak onder dat raam zowel een sneeuwbesstruik geplant en daarnaast een bamboestruik.
Toen ik hem erop wees dat wij allen verplicht zijn om via de tuin van de buren onze ramen te poetsen (buurman is nieuw en huurder) verzekerde hij me dat hij steeds ging zorgen dat ik aan het raam kon en dat het geen hinder zou vormen. Nu, een aantal jaren verder vormt het voor hem telkens wèl een hinder als ik vriendelijk vraag om de doorgang vrij te maken zodat mijn poetsvrouw aan het raam kan.
Echter, nu zie ik net dat die bamboe tegen (of onder?) mijn fundering al zeker een meter is uitgeschoten en onder de sneeuwbesstruik ook al uitlopers heeft, net zoals tegen mijn buitenmuur onder het raam. Hij verdoezelt dit door vlak onder mijn klikraam nu een hoop gemaaid gras te stapelen (met als gevolg dat ik zelfs m'n raam niet meer zal kunnen openen wegens compoststank.... en dat de poetsvrouw de ladder niet meer veilig kan plaatsen wegens uitschuifgevaar in rottende grashoop).
Waar kan ik terecht met mijn klachten hierover? Ik kan natuurlijk nog wachten tot de bamboe volledig mijn raam heeft versperd en scheuren in mijn buitenmuur heeft veroorzaakt.... maar dit lijkt me niet de bedoeling.
Ik heb al vriendelijk gevraagd het gras te verwijderen, plaats te maken voor de poetsvrouw, heb vermeld dat bamboescheuten slechts met pure roundup injectie kunnen vernietigd/verwijderd worden.
Enige reactie: zowel hij als zijn vrouw hebben me verwijderd op facebook (langswaar ik de berichten stuurde).
Wat nu?